Gå til innhold

Hva slags problem har han?


Madikken123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest mye psykologi de siste åra for å prøve å forstå kjæresten min bedre. Jeg vet at han er psykisk syk (noe han i liten grad er enig i). Jeg er i ferd med å gi opp,  men tenker at det kanskje er mulig å redde forholdet dersom jeg forstår bedre hva som skjer i hjernen hans, sånn at jeg kan navigere smartere. Jeg tipper han er borderline eller noe lignende, er jeg på rett spor? Hva burde jeg lese mer om? Her er noen av symptomene:

- forholdet vipper stadig mellom å være helt fantastisk, omsorgsfullt og nært, og å være fullt av drama, konflikt, beskyldninger og mistillit. Dette har pågått i mer enn 4 år. 

- han har grandiose tanker om seg selv, og blir sint når jeg ikke støtter han i urealistiske fremtidsplaner. 

- han har mye energi og trenger stadig stimuli.

- han projiserer ofte egne svakheter og feil over på meg. Han kan innrømme feil og skyld, men oftest er det noen andre sin skyld.

- han viser meg ofte mistillit (seksuelt), selv om jeg aldri har vært utro. Han oppfatter ofte mine handlinger som «skitne», hvis jeg har vist nærhet eller omsorg til andre enn han. 

- han har store og plutselige humørsvingninger.

- han har empati, iallefall kan han få fysiske reaksjoner (som vondt i magen) når han ser andre lide, eks barn. Han hjelper ofte andre, og er kjent som en hjelpsom person. 

- han har ustabile vennskapsrelasjoner, og «kaster» ofte sine beste venner hvis de gir han motstand eller han opplever at de ikke respekterer han nok. 

- han er pen og sjarmerende, men ikke overfladisk som en psykopat, han har mange følelser som river og sliter i han.

- han er ikke spesielt løgnaktig, mer uhøflig ærlig. 

- han kan «falle ned» og bli flat, uvirksom og innseluttet i korte perioder når han føler seg svak, men ikke på samme måte som jeg kjenner fra bipolare sine depresjoner. 

- han produserer drama hvis det ikke er noe drama fra før. Det er umulig å dra på ferie med han uten konflikt. 

- han blir veldig kjærlig og oppmerksom når han forstår at han kan miste meg.

- han klarer oftest å kontrollere seg når han må, eks på jobb eller sammen med foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for innspill:) ja jeg tenker også noe deromkring. Det jeg ikke får til å stemme med borderline, er særlig dette med tidvis dårlig selvbilde. Han har nesten alltid et svært godt selvbilde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke har borderline, har han i alle fall mange trekk fra borderline. I såfall er det viktigste at han forstår at han kan stole på deg. Trygghet mao.

Anonymkode: fcf7f...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline, narsissistisk og antisosial hører til samme gruppe/cluster pf. Ofte er det overlappende symptomer. Jeg mener din mann er i dette cluster. 

Anonymkode: 363c2...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør i alle fall deg selv om du er villig til å leve med en slik partner resten av livet, spesielt siden han selv nekter for at han er syk. Hva om dere får barn? Hvordan vil det være å vokse opp med en slik far?

Det er prisverdig av deg å stille opp for ham og hjelpe ham, men når han selv nekter for at han er syk så vil det vel neppe bli noe enklere med tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, og takk for at denne gruppa finnes! Jeg har selvsagt prøvd å snakke med han cathlin:) han er villig til å gå i parterapi, men ikke villig til å gå til psykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vel alle sammen fått enda en påminnelse om å slutte å diagnostisere/komme med forslag om diagnoser her inne...

Til trådstarter; kjempebra at dere begynner i parterpi! Det kan være en god begynnelse. Hva er årsaken til at han synes det er ok? Regner med at det er ditt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Borderline, narsissistisk og antisosial hører til samme gruppe/cluster pf. Ofte er det overlappende symptomer. Jeg mener din mann er i dette cluster. 

Anonymkode: 363c2...2a9

Ja. Mange narsissistiske trekk der, i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han minnet meg veldig om min eksmann som jeg bodde med i 13 år før jeg etter 1 års psykiatrisk behandling klarte å skille meg fra. 
Han gjorde meg psykisk syk, så selv om jeg fortsatt er syk, så er det godt å ikke bo med han lenger. 
Min minner mest om narsissistisk pf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Kan han være histroisk? Er en variant av narsissisme. Eneste er det med empatien for det har jeg lest flere steder at narsisisster ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...