Gå til innhold

Gått uten mens 10uker nå etter fjerning av spiral.


Anna19

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 18 år. Jeg har hatt mye smerter i magen på grunn av mensen. For nesten 1 år siden begynte jeg å prøve ut forskjellige prevensjonen for å hemme smertene. (P-sprøyte, p-piller og spiral) alt dette ga meg konstant blødning. Det siste jeg hadde var spiral. Denne hadde jeg i 3 måneder, men tok den ut samtidig som jeg hadde et kirurgisk inngrep for å se om jeg hadde endometriose. Det hadde jeg ikke. Etter dette fikk jeg mensen rett etter inngrepet som var for 10 uker siden. Etter dette har jeg ikke hatt mensen, jag har kjent et press/trykk i underlivet. Tok graviditets test for 2-3 uker siden som var negativ. Legen min har henvist meg til gynekolog, men jeg har ikke tålmodig het til å vente med å finne ut om dette er normalt. Så spørsmålet mitt er, hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det normale er å ha menstruasjoner med intervall på 25-35 dager (regnet fra første dag i den ene til første dag av den neste menstruasjon). En forsinket menstruasjon skyldes vanligvis at eggløsningen er forsinket eller uteblitt. Du har hatt en operasjon (laparoskopi) i narkose, og det kan muligens forsinke menstruasjonen litt. Ellers er den vanligste årsak i din alder PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) som er en hormonforstyrrelse som rammer ca 10% av kvinner i fruktbar alder. Diagnosen kan stille med ultralyd av eggstokker og hormonprøver (blodprøver).

Dine smerter har ikke relasjon til uteblitt menstruasjon. Gynekologene som har undersøkt deg har vel en teori om årsaken, i og med at det ikke ble påvist endometriose?

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...