Gå til innhold

Spørsmål om hormonbehandling, graviditet og reise


Jente_1988

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har gått på Trisekvens i 2 mnd, og er i gang med tredje og siste brett nå om et par dager. Jeg har blitt kalt inn til fertilitetsklinikken den 15 desember for å (forhåpentligvis) sette i gang med hormon- og eggløsningssprøyter. Jeg har fått veldig lite informasjon i forkant om hvordan denne behandlingen vil foregå og lurer derfor på om noen vet noe mer enn meg eller har erfaring med dette fra før av?

Det jeg lurer på er:

- Hvor lang er behandlingen? (Med magesprøyter og eggløsningssprøyten)
- Får man mye bivirkninger? Er det evt hensyn jeg bør ta under hormonbehandlingen (trening, mat, vin, etc.)
- Hvor raskt og hvor ofte må man ha samleie etter eggløsningssprøyten? Kan jeg dra på jobb etter å ha fått eggløsningssprøyten eller må jeg dra rett hjem og ha samleie/være i ro? 
- Vi skal reise til et tropisk land i slutten av januar i 9 dager, kan dette være farlig hvis jeg går på behandling, eller har blitt gravid? 

Setter stor pris på alle råd! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har tilsynelatende en hormonforstyrrelse hvor hypofysen er gått i dvale og ikke utsender de stimulerende hormoner som fører til modning av egg og eggløsning. Derfor skal du nå behandles med hypofysehormoner i form av sprøyter. Varighet av behandling avhenger av hvordan dine eggstokker reagerer, man følger med ultralyd for å se størrelse av eggsekken og hormoner for å finne det rette tidspunktet for å sette eggløsningssprøyten. Jeg har ingen personlig erfaring med behandling, men jeg vil anta varighet er 1-2 uker. Jeg har ingen opplysninger om din alder eller hormonverdier av deg, det kan ha betydning for behandlingsopplegget.

Noen ganger kan det oppstå bivirkninger, det man betegner ‘overstimulering’ hvor mange egg modnes, og hvor det kan komme smerter i magen og forstyrrelser i væskebalansen. Igjen, jeg vet ingenting om deg, og noen er mer utsatte for overstimulering enn andre.

Jeg vil anbefale deg å avstå fra vin og evt røyk i perioden hvor du får behandling. Du kan trene moderat.

Du har god tid med hensyn til samleie, eggløsningen skjer ca et døgn etter at sprøyten er satt. Sædceller som er ‘levert’ i fem dager før eggløsning, kan også føre til graviditet.

Jeg vil absolutt fraråde deg med å reise til ‘tropisk land’ når du er midt i behandling eller tidlig i graviditet. Her satses stort med behandling som kan gi komplikasjoner og blir du gravid er det abortrisiko på 15-20% eller mer, avhengig av din alder.

Alle dine spørsmål bør du ta opp med gynekologen som vet mer om deg og din situasjon, enn jeg.

Lykke til. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...