Gå til innhold

Alkohol i julen?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg drikker svært sjelden, men i desember så er jeg alltid avholds. Det er rett og slett fordi jeg pleier å bli dårligere i desember, har ikke de beste minnene. De jeg skal til drikker en del, litt for mye synes nå jeg. De drikker seg ikke fulle, men i overkant allikevel (synes jeg, men tydeligvis ikke de).  Det blir ingen barn der da.

Godt det ikke er barn der da. Jeg og blir dårligere i desember, føler at døden er rett rundt neste sving...hver desember. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kommer til å bli både juleøl, akevitt og rødvin på meg - avhengig av meny. Jeg synes juleøl og akevitt er veldig godt til julemat, så jeg drikker typisk alkoholfri juleøl til akevitten ;) Det hadde ikke gjort meg noe å være alkoholfri f eks fordi jeg skal være sjåfør - det er jo ikke snakk om fyllekalas, men å ha god drikke som passer til maten.

Familiens yngste er 20 år, og antall "barn" er 4, så ulempen med at det serveres alkohol i jula er jo at det blir DYRT! Hahaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss hører alkoholholdige drikker med til julekosen, dog i moderate mengder.

 

Det blir gjerne både et glass sherry før maten, litt øl og akevitt til maten og cognac til kaffen. Høres kanskje mye ut, men det er ikke snakk om mange glass og det er over lang tid.  I romjulen har vi typisk rødviin til de gode midaggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 19.55, Mari- skrev:

Det blir nok litt mer alkohol til jul enn til hverdags her!😊 Med årene har det blitt sånn;  Litt «bobler» her og der... en god Amarone rødvin hører med ... og litt portvin til julekakene... Akevitt til pinnekjøttet... Det er på ingen måte snakk om flatfyll og vi har kun store barn rundt oss. Er mer snakk om smak og nytelse av mat og drikke sammen, og at alkoholen også er med å sette prikken over i’en i sånne sammenhenger for enkelte. Det er heldigvis ikke sånn at man enten må være avholds eller beruset. 

Sånn er det hos oss også. Viktig den siste setningen din. Før jul blir alltid diskusjonen om alkohol så himla polarisert og moralsk. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det er rart hvordan de samme temaene dukker opp år etter år etter år og at vi gamlingene fortsatt gidder å engasjere oss :D

Jeg drikker Pepsi max til pinnekjøttet. Jeg  drikker ca et halvt glass rødvin til pinnekjøttet også. Noe mer tåler jeg ikke fordi jeg bare blir trøtt av rødvin. 

Akevitt har jeg ikke drukket siden desember 1993. Da hadde vi lutefisk - fest hjemme hos meg og x. Da drakk jeg nok akevitt for resten av livet. Har aldri vært så dårlig noen gang :(. Aldri mer ! 

Men Baylies ( eller baileys ? ) er godt. Det må jeg ha til kaffen på julaften :)

 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Kayia skrev:

Sånn er det hos oss også. Viktig den siste setningen din. Før jul blir alltid diskusjonen om alkohol så himla polarisert og moralsk. 

Enig. (Har ikke flere likes igjen. Hahaha!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg drikker Pepsi max til pinnekjøttet. Jeg  drikker ca et halvt glass rødvin til pinnekjøttet også. Noe mer tåler jeg ikke fordi jeg bare blir trøtt av rødvin. 

Jammen bra det er et fritt land og man kan drikke hva man vil! :) Det kunne ikke falle meg inn å drikke Pepsi max til pinnekjøtt (eller andre festmåltider) - da drikker jeg heller vann. :P Og rødvin til pinnekjøtt høres også rart ut for meg. Det er best med tørstedrikk synes jeg. Men det er kanskje mulig å få en rødvin som ikke slås ihjel av saltet og fåresmaken? Uansett ville jeg heller drukket (jule-)øl eller vann og spart rødvinen til en annen dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at jeg aldri ville drikke brus til pinnekjøtt, da heller vann.  Øl er godt og et lite glass akevitt.  Jeg vet ikke om det blir servert alkohol der hvor jeg blir denne julen, og det spiller ingen rolle for meg. Ingen drikker mer enn et glass rødvin eller en øl og bittelite akevitt under middagen.  Det hender at vi tar oss et glass vin til utover kvelden.

Det er ikke noe problem med barn i julen.  De er små og merker ikke forskjell på hva vi drikker.  Vet ikke hvorfor det skulle være farlig heller om de merket det..

Anonymkode: f99f8...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morsan skrev:

Jammen bra det er et fritt land og man kan drikke hva man vil! :) Det kunne ikke falle meg inn å drikke Pepsi max til pinnekjøtt (eller andre festmåltider) - da drikker jeg heller vann. :P  

Samme her, eneste maten jeg kan drikke brus til er hamburger og pizza, om det er av fast-food-slaget. Da kompletterer smakene hverandre på en måte, men til ordentlig hamburger eller pizza vil jeg ha vin, øl eller vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Xtra skrev:

Samme her, eneste maten jeg kan drikke brus til er hamburger og pizza, om det er av fast-food-slaget. Da kompletterer smakene hverandre på en måte, men til ordentlig hamburger eller pizza vil jeg ha vin, øl eller vann.

Jeg kan drikke brus også til sistnevnte type burger/pizza, men ellers enig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, morsan skrev:

Jeg kan drikke brus også til sistnevnte type burger/pizza, men ellers enig. :) 

Hehe, jeg kan drikke brus jeg også, da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, morsan skrev:

Jammen bra det er et fritt land og man kan drikke hva man vil! :) Det kunne ikke falle meg inn å drikke Pepsi max til pinnekjøtt (eller andre festmåltider) - da drikker jeg heller vann. :P Og rødvin til pinnekjøtt høres også rart ut for meg. Det er best med tørstedrikk synes jeg. Men det er kanskje mulig å få en rødvin som ikke slås ihjel av saltet og fåresmaken? Uansett ville jeg heller drukket (jule-)øl eller vann og spart rødvinen til en annen dag. 

Støtter alt dette. Pepsi Max går til burger, chips og til nød til pizza, men der stopper det. Siden pinnekjøtt er så fett er det godt med akevitt til, og drikker jeg det bytter jeg ut (jule)øl med lett(jule)øl :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 19.14, Gargamel skrev:

Det blir vel litt vin, øl og akkevitt. Vi drikker oss ikke fulle da.

Samme her. Jeg har alltid vært avholds så og si, helt til de siste et og et halvt årene. Jeg kommer til å drikke litt rødvin og gjerne noe pils i julen, men drikker meg ikke full :) . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Xtra skrev:

Samme her, eneste maten jeg kan drikke brus til er hamburger og pizza, om det er av fast-food-slaget. Da kompletterer smakene hverandre på en måte, men til ordentlig hamburger eller pizza vil jeg ha vin, øl eller vann.

Jeg er lite glad i pinnekjøtt og det har vi da heller ikke, men til ribbe, vilt og antagelig også til kalkunen i år har vi Dahls ingefærøl. :) Pepsi eller andre svartbruser klarer ikke, fatter ikke at enkelte pimper i seg litervis om dagen. Vanligvis drikker jeg vann da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, morsan skrev:

Jammen bra det er et fritt land og man kan drikke hva man vil! :) Det kunne ikke falle meg inn å drikke Pepsi max til pinnekjøtt (eller andre festmåltider) - da drikker jeg heller vann. :P Og rødvin til pinnekjøtt høres også rart ut for meg. Det er best med tørstedrikk synes jeg. Men det er kanskje mulig å få en rødvin som ikke slås ihjel av saltet og fåresmaken? Uansett ville jeg heller drukket (jule-)øl eller vann og spart rødvinen til en annen dag. 

Pepsi Max er et must. Sånn er det bare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hvis man skal drikke noe alkoholfritt til svin så er eplemost en perfekt match. Leste det, prøvde det og det stemmer. Eple <3 svin. Smaken oasser egentlig enda bedre enn øl eller vin, men det blir vel øl og akke lell, tradisjonen tro. Akevitt passer bra til julemat, synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gargamel skrev:

Hvis man skal drikke noe alkoholfritt til svin så er eplemost en perfekt match. Leste det, prøvde det og det stemmer. Eple <3 svin. Smaken oasser egentlig enda bedre enn øl eller vin, men det blir vel øl og akke lell, tradisjonen tro. Akevitt passer bra til julemat, synes jeg.

 

Var faktisk inne på tanken å kjøpe noe skikkelig eplemost til jul og det tror jeg sannelig jeg skal gjøre. Fikk en flaske til jul i gave en gang og den var utrolig god! Kjøpt på polet tror jeg. Men de har jo litt finere varianter på Mega f.eks. Det fungerer sikkert fint til kalkun også tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...