Gå til innhold

Hormonspiral og samleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 26 år som snart skal sette inn hormonspiral, og i den anledning har jeg selvfølgelig søkt litt rundt på det store Internettet, og jeg må jo innrømme at jeg blir litt skremt når jeg leser om diverse smerter og plager i forbindelse med spiralen. Dog, det som bekymrer meg aller mest, er at samboer skal merke den og oppleve smerter under samleie. Vi har mye sex, og samboer er utrustet en del over gjennomsnittet (huff, det høres ut som skryt, men det er snarere problematisk), mens jeg er ganske kort og liten i størrelse. Vet ikke om dette har noe å si, men under eggløsning er samleie vanskelig, fordi skjeden trekker seg sammen(?) og blir kortere (føles det i hvert fall som), noe som fører til "stanging" selv når vi er forsiktige. Er derfor redd for at spiralen skal bli et stort problem. Håper noen vil svare meg på hvorvidt det er sannsynlig at samboer kommer til å merke spiralen.

Anonymkode: c47b0...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hormonspiralen er at av de mest populære prevensjonsmidler fordi det i tillegg til å være et effektivt prevensjonsmiddel også reduserer blødningsmengden og eventuelle menstruasjonssmerter. Legemiddelverket anbefaler metoden som et førstevalg for unge kvinner. Det er tynnere utgave (Kyleena) som er spesielt velegnet for de som ikke har født.

At din kjæreste skal få problemer, behøver du ikke tenke på. Det er en tynn tråd som henger et par cm fra livmorhalsen og ned i skjeden, men den merkes ikke. Skjeden trekker seg ikke sammen ved eggløsning og blir ikke kortere, men noen ganger kan eggløsning utløses av samleie, og det kan gi akutt og kortvarige smerte.

Noen kvinner kan ha den godartede tilstanden endometriose hvor det er livmorslimhinne på avveier. Det kan f.eks. forekomme som ømme små knuter bak livmoren. Det kan gi smerter ved dype støt. Hormonspiralen kan være god behandling ved denne tilstanden.

Jeg håper at du blir fornøyd med hormonspiralen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...