Gå til innhold

Overgangsalder og blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 43 år og har så smått begynt å få litt kortere sykluser nå, 23-25 dager. Rikelig blødning der jeg blør 4-5 dager før det plutselig stopper, av og til smertefullt. Skjønner at man ofte får lik overgangsalder som sin mor. Min mor var i sin tid plaget av kraftige blødninger som kunne komme uten forvarsel, av typen der det "bare rant gjennom alt" (beklager detaljene!). Jeg ønsker selvsagt ikke dette selv, og lurer på hva som anbefales for å forhindre/forebygge dette, ihvertfall begrense blødningene litt. Har lest litt om både Cerazette, p-stav, p-sprøyte og spiral, men er usikker på hva som kunne passe meg. Livmoren min er bakovervendt. Har født to barn, en med planlagt og en med akutt keisersnitt (hadde da nesten full åpning før det sa stopp). Hva vil være førstevalget å prøve? Er klar over at det kanskje blir å prøve og feile...

Anonymkode: 8a132...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I de siste 10 årene før menopausen (siste menstruasjon) skjer det ofte forandringer i syklus. Først –som du har erfart- kan det bli litt kortere syklus, senere kan menstruasjonen bli forsinket en uke eller mer, så en måned eller mer for til slutt helt å stoppe opp. Det er først etter et år uten menstruasjoner at man vet sikkert at ‘menopausen’ er passert.

Hos noen svikter eggløsningen og dermed produksjon av hormonet progesteron som regulerer blødningene. Hvis det fortsatt er tilstrekkelig østrogenproduksjon, så kan det bli voldsomme og uberegnelige blødninger som din mor har hatt.

Førstevalget for deg må være en hormonspiral som reduserer blødningsmengden med ca 80%, og ca 25% mister menstruasjonen helt. At du har hatt keisersnitt og har bakovervendt livmor betyr ikke noe. Er din lege usikker på innsetting av spiral, kan du henvises til gynekolog, eller helsesøster eller jordmor som også kan innsette spiraler.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle hvilken hormonspiral som settes inn? Ser at det er forskjellige typer, og at noen er mindre enn andre. Tenker både på regulering av blødning og smerter ved innsetting. Gis det smertestillende ved behov for dette? Kunne sikkert ha googlet masse om det, men regner med at det er mest skrekkhistorier jeg vil finne da, så greit å få et svar fra deg, synes jeg.

Anonymkode: 8a132...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kyleena er litt mindre enn Mirena, og begge kan sitte i 5-7 år. Ta en Ibux og 1 paracet en time før innsettingen. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...