Gå til innhold

Har du prøvd ECT?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I så fall:

Hvordan opplevde du behandlingen?

Hvorfor ble denne behandlingen benyttet?

Ble du bedre?

 

Har fått foreslått ECT fra psykiater. Stoler hverken på han eller ECT. Har alvorlig bipolar depresjon med suicidfare. Redd for å gi slipp på kontrollen, og er også redd for å bli fjern, glemsk, hjerneskada eller hjernedød.

Anonymkode: 6e091...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elina777

Fikk det tilbudt pga abilifyabstinens, men hadde allerede et hukommelsestap på 1 måned fra manisk psykose tidligere og det rekker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellen propellen

har tatt ect på samme grunnlag som deg. fikk store problemer med hukommelsen. både kortidshukommelse og eldre minner som er borte. husker ikke familieferier fra 5 år siden og lignende. jeg fikk også store skader på tennene. knekte røtter. har ikke bra tenner fra før men.... perioden jeg fikk ect husker jeg ikke i det hele tatt. det er ikke vanlig med så mye bivirkninger, men det hender. effekten av ect var at jeg ble høy, nesten manisk, i tre fire uker for så å falle rett ned i dyp depresjon igjen.

jeg kommer aldri til å ta ect igjen, men har også møtt mange i min tid i psykiatrien som har hatt veldig god effekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har tatt ECT for et par år siden. Hadde 2 runder med 6 behandlinger over 14 dager hver. 
På meg var det lite effekt - effekten varte vel i maks et par uker etter hver runde. 
Jeg hadde da gått 2 år i behandling for alvorlig depresjon med selvmordstanker og kraftig angst, og prøvd flere behandlingstyper og flere medisiner uten ordentlig effekt.
I ettertid etter ECT behandlingen var avsluttet slet jeg med hukommelsen i ca 1/2 år. Korttidshukommelsen var verst, da jeg måtte notere avtaler der og da - kunne ikke vente 2 minutter, da hadde jeg glemt det. Langtidshukommelsen var også dårligere, var vanskeligere å huske fra ting som hadde skjedd i årene før. I tillegg var jeg plaget med hodepine i ca 1 måned etter behandlingsslutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ta imot ECT da antidepressiva alene ikke fikk meg opp av en alvorlig depresjon. Jeg gikk fra å være alvorlig til å bli moderat deprimert. Jeg fikk svært redusert hukommelse og fikk noen medisiner som skulle hjelpe på dette.

Mange pasienter synes at ECT gir mindre plager enn hva antidepressiva gir av bivirkninger og det kan være et godt alternativ spesielt for eldre mennesker. Jeg vet også om at flere bipolare har hatt god effekt med ECT for å komme seg opp av en depresjon og senere fått vedlikeholdsbehandling. Husk at om du går for ECT kan du når som helst si at du ønsker å avbryte behandlingene.

Da jeg fikk ECT så de uregelmessigheter på krampene som ble fremprovosert og påfølgende EEG-undersøkelse kunne bekrefte at jeg hadde epilepsi (ECT førte ikke til epilepsi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått ECT-behandling for en alvorlig bipolar depresjon. Jeg var tilnærmet sengeliggende, klarte nesten ikke spise og drikke og var fastlåst i depressive vrangforestillinger og konstant grubling om selvmord. Medisiner hjalp ikke raskt nok. 

ECT er den behandlingen som har hatt desidert best effekt på meg, og jeg har prøvd mange typer medisiner i mine depressive episoder. Det var utrolig godt å begynne å se lyset. 

Jeg slet litt kognitivt i noen uker etter, men det tror jeg egentlig like godt kan skyldes selve depresjonen. Tankene mine var jo gått helt i stå allerede før ECT-serien. Ellers hadde jeg ingen bivirkninger bortsett fra litt stølhet og spenninger i kjeven samme dag som behandlingen. Det var helt overkommelig. 

Jeg er veldig glad for at jeg vet at det finnes en behandling som virker raskt, i tilfelle jeg blir like syk i fremtiden. Erfaringen med den gode effekten gjør det også lettere for meg å akseptere diagnosen bipolar. 

Anonymkode: e3c53...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...