Gå til innhold

Den lange luetråden


Gjest Gargamel

Anbefalte innlegg

20 timer siden, frosken skrev:

Lue. Uten dusk!

Denne tråden får meg til å lure på hva en topplue er? Er det en lue med dusk eller er det bare noe man skal ha på toppen av kroppen?

Topplue tenker jeg er sånn lue med topp, på toppen av hue. Gjerne en som ikke dekker øra. Bestefar hadde alltid topplue på ski og jeg tenkte det måtte være fordi han han hadde hår i øra, men ikke på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Gargamel skrev:

Den var min stil, men er det ikke litt suspekt hvis man må ha et skilt hvor det står "Fin fyr"?

Hjemmestrikka mariuslue er absolutt en kjempeidé!! 

Nja, jo, kanskje litt suspekt.

Jeg har en hjemmestrikka mariuslue og den er veldig fin. God og varm er den også, og den kan strikkes både med oppbrett og uten oppbrett, alt ettersom hva man ønsker. Det kan jo være noe å ønske seg til jul av en gammel tante, eller andre strikkekyndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Trine skrev:

Jeg må si den lua du har høres perfekt ut. Det kunne kanskje fungert med en hjemmestrikka lue med marius-mønster også.

Eller kanskje en sånn her https://houseofhygge.no/luer-made-by-mamma/hekla-luer/hekla-house-of-hygge-lue-fin-fyr-svart
:lol:

I "myk og god akryl"... Håret vil stå til alle kanter og man blir verdensmester i statisk elektrisitet med den der gitt. Hadde vært kul i bomull eller ull da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

I "myk og god akryl"... Håret vil stå til alle kanter og man blir verdensmester i statisk elektrisitet med den der gitt. Hadde vært kul i bomull eller ull da. :) 

:lol::lol::lol: Hm, når jeg tenker meg om så har jeg en lue med noe akryl i. Blir ikke statisk. Men det kan være at jeg har fått så mye elektrisitet i kroppen at det skal mer til enn litt akryl for å løfte håra mine :D Men nå kom jeg på et bilde jeg har av meg selv inni teltet, der står håret rett opp mot teltduken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trine skrev:

:lol::lol::lol: Hm, når jeg tenker meg om så har jeg en lue med noe akryl i. Blir ikke statisk. Men det kan være at jeg har fått så mye elektrisitet i kroppen at det skal mer til enn litt akryl for å løfte håra mine :D Men nå kom jeg på et bilde jeg har av meg selv inni teltet, der står håret rett opp mot teltduken :lol:

Jeg kan ikke ha polyesterfleece eller akryl eller noe sånt kunststoff - jeg blir først søkkvåt og klam av svette og deretter iskald. Nei, ull, bomull, lin og bambus er tingen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg kan ikke ha polyesterfleece eller akryl eller noe sånt kunststoff - jeg blir først søkkvåt og klam av svette og deretter iskald. Nei, ull, bomull, lin og bambus er tingen! 

Lin og bambus har jeg ikke så mye erfaring med. Må innrømme jeg ble litt skuffa da jeg oppdaget at lua ikke var 100% ull. Ikke veldig begeistret for kunststoff jeg heller, av samme grunn som deg. Problemet med bomull er at når det blir vått, bruker det en evighet på å tørke. Når jeg tenker meg om er det egentlig bare et problem på telttur. Om vinteren er det ihvertfall ull innerst og bomull ytterst som er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Mange som støtter tradisjonelle luevalg her. 

Det ender vel med at jeg ikke kjøper noen ny lue. Skuffen er full av enkle svarte og grå luer.

Er mariuslue (Trines forslag) også ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gargamel skrev:

Det ender vel med at jeg ikke kjøper noen ny lue. Skuffen er full av enkle svarte og grå luer.

Haha :D

Sånn er det med meg og vinterjakke. Har ei tynn sort og ei tjukk brun (som er slitt). Blir visst også denne vinteren at jeg "beholder dem én sesong til :D

Men du, som er i lue-modus: mannen min har så stort hode, og de fleste luer sitter så stramt på ham :o Har du tips til ok luer som er litt store i størrrelsen? Han unngår helst sterke farger... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gargamel skrev:

Er mariuslue (Trines forslag) også ut? 

Jeg er ikke rette typen til å uttale meg om hva som er trendy eller ikke, men jeg så på julemarkedet i Spikersuppa at det fortsatt iallfall _fallbys_ en del plagg med mariusmønster. Det er vel noe som heter at når noe allerede har nådd massene så er det egentlig på vei ut hos trendnissene..? ^_^

Jeg er ikke opptatt av å være trendy, men jeg er kanskje i overkant opptatt av å IKKE være trendy til tider! :D Eller iallfall unngå det som er 'allemannseie'. Herunder ting med mariusmønster på, som har vært veldig utbredt lenge nå, og også ting som f eks den stripete Kähler-vasen. Blir ting for utbredt og vanlig så er det ofte for meg om å gjøre å ikke ha det.  :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, morsan skrev:

Jeg er ikke opptatt av å være trendy, men jeg er kanskje i overkant opptatt av å IKKE være trendy til tider! :D Eller iallfall unngå det som er 'allemannseie'. Herunder ting med mariusmønster på, som har vært veldig utbredt lenge nå, og også ting som f eks den stripete Kähler-vasen. Blir ting for utbredt og vanlig så er det ofte for meg om å gjøre å ikke ha det.  :P 

Det der er jeg egentlig enig i, til mitt forsvar er lua fra før Marius kom på banen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg kan ikke ha polyesterfleece eller akryl eller noe sånt kunststoff - jeg blir først søkkvåt og klam av svette og deretter iskald. Nei, ull, bomull, lin og bambus er tingen! 

Enig. Polyester og akryl er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
På 6.12.2017 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Matroslue må det være.

Hm17VlM.jpg

Anonymkode: da873...265

Nei, det blir litt for sært, men "Happy Tom" på bildet er jo en kjekk kar. Jeg hørte på Turboneger en periode, men det blir fort nok.

På 6.12.2017 den 11.16, morsan skrev:

 

Alpelue er kult om du er rette typen til det. 

Det er jeg ikke. Måtte i såfall anlagt blyant-tynn mustasje.

8 timer siden, Kayia skrev:

Ja, skikkelig ut :) 

Ok. Dere gjør det ikke lett for meg. Må det virkelig være en grå lue? Hva med brun eller flaskegrønn?

Hjemmestrikka tenker jeg er et statussymbol. Da har noen sittet i timevis og strikket bare for meg. Det kunne jo vært svart, grå og grønt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, det blir litt for sært, men "Happy Tom" på bildet er jo en kjekk kar. Jeg hørte på Turboneger en periode, men det blir fort nok.

Det er jeg ikke. Måtte i såfall anlagt blyant-tynn mustasje.

Ok. Dere gjør det ikke lett for meg. Må det virkelig være en grå lue? Hva med brun eller flaskegrønn?

Hjemmestrikka tenker jeg er et statussymbol. Da har noen sittet i timevis og strikket bare for meg. Det kunne jo vært svart, grå og grønt?

 

Både brun og flaskegrønn høres fint ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei, det blir litt for sært, men "Happy Tom" på bildet er jo en kjekk kar. Jeg hørte på Turboneger en periode, men det blir fort nok.

Det er jeg ikke. Måtte i såfall anlagt blyant-tynn mustasje.

Ok. Dere gjør det ikke lett for meg. Må det virkelig være en grå lue? Hva med brun eller flaskegrønn?

Hjemmestrikka tenker jeg er et statussymbol. Da har noen sittet i timevis og strikket bare for meg. Det kunne jo vært svart, grå og grønt?

 

Nå er jo ikke jeg akkurat noe særlig opptatt av mote... så min mening teller nok ikke så himla sterkt... men jeg trodde da ikke at Marius-lue var ut??? Det er jo så mange som går med Marius-genser i alle fasonger, og en god del som går med Marius-lue også?

Men jeg synes tanken din om hjemmestrikket er fin :) Du kan jo velge ensfarget hjemmestrikket! Jeg har lenge tenkt at jeg skulle strikke meg ei lue i refleksgarn, sånn at hele lua lyser når jeg bruker den i mørket. Du kan ikke se på garnet i dagslys at det er refleks i det. Genialt! Husk å bruke annen refleks i tillegg, siden refleksgarnet er litt tynt.

http://gjestal.no/wp-content/uploads/2016/09/GG15-03_Refleksluer-ORG.pdf

http://tusenideer.no/herrelue-i-refleksgarn/

etc

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Nå er jo ikke jeg akkurat noe særlig opptatt av mote... så min mening teller nok ikke så himla sterkt... men jeg trodde da ikke at Marius-lue var ut??? Det er jo så mange som går med Marius-genser i alle fasonger, og en god del som går med Marius-lue også?

 

Ofte så er det at mange går med noe et tegn på at det er utrendy, eller iallfall på god vei dit. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...