Gå til innhold

Når en ungdom blir sparket fra lærlingeplassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn (20 år) har hatt litt psykiske utfordringer og litt lærevansker i barne og ungdomsårene. Selv om han har vært i hjelpeapparatet i åresvis har han ingen konkret diagnose men det har alltid vært utfordringer med oppførselen hans. Nå ble han nettopp sparket som lærling etter kort tid fordi han hadde vært litt negativ i sine utalelser. Han trengte virkelig denne lærlingeplassen for å få fullført sin utdannelse. Nå går han hjemme og gjør ingenting. Han kjeder seg og bruker penger på diverse fritidsaktiviteter ol. Men han har jo ingen lønn så det går hardt utover min økonomi. Noen som har et godt råd?. 

Anonymkode: d20a2...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere snakket med Oppfølgingstjenesten?  Jeg vet ikke hva de kan bidra med konkret i et slikt tilfelle, men det kan være et sted å starte - de har jo i det minste erfaringer. Her er det fylkesvis informasjon: https://www.vilbli.no/nb/nb/no/oppfolgingstjenesten-ot/a/025467/

Jeg ville ikke gitt ham mye penger uten at han jobbet for dem, det er vel noen oppgaver han kan gjøre hjemme hos dere?  Prøv å finne noe fast han kan gjøre hos dere selv eller hos familiemedlemmer. 

Han bør også bruke tid på å søke jobber - om ikke annet for å lære at det er veldig vanskelig å få noen når han ikke har fullført opplæringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn (20 år) har hatt litt psykiske utfordringer og litt lærevansker i barne og ungdomsårene. Selv om han har vært i hjelpeapparatet i åresvis har han ingen konkret diagnose men det har alltid vært utfordringer med oppførselen hans. Nå ble han nettopp sparket som lærling etter kort tid fordi han hadde vært litt negativ i sine utalelser. Han trengte virkelig denne lærlingeplassen for å få fullført sin utdannelse. Nå går han hjemme og gjør ingenting. Han kjeder seg og bruker penger på diverse fritidsaktiviteter ol. Men han har jo ingen lønn så det går hardt utover min økonomi. Noen som har et godt råd?. 

Anonymkode: d20a2...57b

Har opplæringsbedriften fulgt reglene for lærlinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Oppfølgingstjenesten er et bra tips. Lykke til. Håper han får en ny lærlingplass hvis han ikke kan fortsette der han er nå. Og hjelp til å mestre det han sliter med, ikke minst. Jeg hadde ikke lagt ut penger på mer enn det mest nødvendige for et voksent barn som bor hjemme og ikke bidrar økonomisk. Mat, klær og husrom, og et minimum av telefonkostnader, nett hjemme etc. Ikke fritidsaktiviteter og "luksus". Det har ingen av dere noe igjen for på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn (20 år) har hatt litt psykiske utfordringer og litt lærevansker i barne og ungdomsårene. Selv om han har vært i hjelpeapparatet i åresvis har han ingen konkret diagnose men det har alltid vært utfordringer med oppførselen hans. Nå ble han nettopp sparket som lærling etter kort tid fordi han hadde vært litt negativ i sine utalelser. Han trengte virkelig denne lærlingeplassen for å få fullført sin utdannelse. Nå går han hjemme og gjør ingenting. Han kjeder seg og bruker penger på diverse fritidsaktiviteter ol. Men han har jo ingen lønn så det går hardt utover min økonomi. Noen som har et godt råd?. 

Anonymkode: d20a2...57b

Jeg har dessverre ingen gode råd, men det som slår meg gang på gang når jeg hører slike ting, er at vi har et digert samfunnsproblem. Mennesker med utfordringer får sjeldent (altfor sjeldent) mulighet til å komme ut på arbeidsmarkedet. Arbeidsgivere vil rett og slett ikke ha folk med utfordringer til å jobbe for seg. Så hva står disse stakkerne igjen med? Blir de til slutt tvunget til uføretrygd? Og så klager politikerne over at flere og flere unge blir uføretrygdede?!

Da får de ta tak i dette, da... 

 

Anonymkode: fa48c...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, frosken skrev:

Har opplæringsbedriften fulgt reglene for lærlinger? 

Saksbehandler i fylkeskommunen mener det, selv om de mener at bedriften godt kunne ha gitt han en ny sjanse. Vi har nå fulgt Laban sitt råd og fått time hos OT tjenesten. 😊. 

Anonymkode: d20a2...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saksbehandler i fylkeskommunen mener det, selv om de mener at bedriften godt kunne ha gitt han en ny sjanse. Vi har nå fulgt Laban sitt råd og fått time hos OT tjenesten. 😊. 

Anonymkode: d20a2...57b

Kanskje like lurt. Hvis de er så negativt innstilt til ham så hadde han neppe fått noen hyggelig læretid der om de var nødt til å ta ham tilbake mot sin vilje.

Det er ikke alltid så lett å få lærlingplass. Både sønnen min og kjæresten hans sto uten lærlingplass etter to år på skole. Begge hadde gode karakterer og minimalt med fravær, god orden og i det hele tatt. Men de fikk heldigvis plass i en ekstraklasse fylkeskommunen opprettet for å avhjelpe mangelen på lærlingplasser, og planen var å ta lærlingtiden på skolen. Sønnen min fikk praksisplass et stykke ut i skoleåret i en bedrift som ikke hadde kapasitet til å ta inn flere lærlinger akkurat da, og begge har fagbrev nå. Sønnen min fikk til og med fast jobb i det firmaet som ga ham praksisplass, så det ordnet seg til slutt. 

Det kan hende Oppfølgingstjenesten kan skaffe sønnen din en praksisplass, i det minste, om de ikke finner en fullverdig lærlingplass til å begynne med. Det kan forsåvidt NAV også hjelpe med, men så lenge han ikke har fullført videregående er det best å ta det via Oppfølgingstjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at det bare var litt negativitet?

Anonymkode: 7817e...b4d

I startinnlegget står det "Nå ble han nettopp sparket som lærling etter kort tid fordi han hadde vært litt negativ i sine uttalelser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er litt negativ? Jeg har møtt lærlinger som sover på jobb, klager på hver eneste arbeidsoppgave som deles ut, somler og snakker dritt og bruker mere tid på Facebook enn på jobben. Bedriftene har som mål å bistå til at lærlingene får ett fagbrev utfra en god del krav som er satt. Hvis eleven ikke følger opp din del vil ikke fagbrevet være reelt. Så hva gjør man når avtalen sies opp? Man tar tak i det som egentlig er problemet. 

Anonymkode: baff9...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...