Gå til innhold

B-preparat på flytur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, skal fly innenlands og skal ha med meg b-preparatmedisiner jeg har fått skrevet ut. Skal sjekke inn bagasje. Må jeg ha med noen form for bevis utenom originalpakken? Må jeg feks ha Schengen-attest på innenlandsreise?

Anonymkode: 935c3...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke skjønne at det er nødvendig innenlands. Men jeg ville personlig ikke sjekket inn medisin. Innsjekket bagasje kan rotes bort og da står vi der langt unna uten medisinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, skal fly innenlands og skal ha med meg b-preparatmedisiner jeg har fått skrevet ut. Skal sjekke inn bagasje. Må jeg ha med noen form for bevis utenom originalpakken? Må jeg feks ha Schengen-attest på innenlandsreise?

Anonymkode: 935c3...aad

Medisiner bør alltid være i håndbagasjen. Tror nok at det holder med orginal pakke, du skal jo ikke krysse noen grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenlands holder det med originalemballasje (her gjør dog mange en ganske stygg feil ved å ha "løse" Sobril eller annet beroligende i lommen eller vesken - blir du tatt av politiet med det blir du anmeldt for å ha illegale rusmidler på deg). Du burde ha esken i håndbagasjen - ikke sjekk den inn og ha løse piller på deg, det er ikke lov. Iblant gjør sikkerhetskontrollen en narkotikatest, og denne slår ut på benzo.

Innenfor Schengen (utenlands altså) MÅ du ha Schengen-attest. Dette får du på apoteket.

Utenfor Schengen trenger du egentlig bare å ha originalemballasje, men jeg anbefaler sterkt at du får en legeattest som beskriver situasjonen din. Det er svært variabelt fra land til land hvilken praksis man har ovenfor "controlled substances". I USA f.eks, er de ganske liberale på beroligende, mens i visse land i Midt-østen er mange slike medisiner fullstendig bannlyst, resept eller ikke.

Det er også variabelt fra land til land hva som er "controlled substances". I visse land i Asia kan du kjøpe benzo over disk, men disse må "nytes" i det landet og kan ikke tas med hjem. Preparater som Lyrica og Neurontin er klasse C i Norge men Schedule 5 i USA, altså på listen. Sånt må man sette seg inn i.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen! :) skal høre om jeg får en attest sånn i tilfelle! Rekker ikke å få time til lege, men kan apotek skrive en attest? 

Anonymkode: 935c3...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for hjelpen! :) skal høre om jeg får en attest sånn i tilfelle! Rekker ikke å få time til lege, men kan apotek skrive en attest? 

Anonymkode: 935c3...aad

Nei du trenger ikke det innenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...