Gå til innhold

Nye cyster..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med at jeg kontinuerlig får cyster på eggstokkene, dette er cyster som har "rare fyll inni" blant annet dermoid cyster eller med blod inni, de blir vonde og må opereres. Jeg har operert meg to ganger med kikkhullsoperasjon, første gangen var den 17 cm og jeg la ikke merke til den før magen var blitt oppblåst. Bare en måned etter kontroll oppdaget de en ny cyste som hadde vokst seg så stor at de måtte operere denne også! 

Nå ett år etter kjenner jeg igjen nye smerter på den ene siden som ligner på andre gangen jeg hadde cyster og jeg er sterkt redd for at jeg igjen må operere. Jeg er 32 år og har aldri vært gravid, jeg begynte også på Cerazette etter at jeg oppdaget den andre cysten. Derfor håpte jeg på at pillen ville fungere mot at jeg fikk nye cyster. Jeg har også høyt blodtrykk som gjør at jeg ikke har så mange valgmuligheter på p-piller.

Har du noe forslag til hvordan jeg kan unngå å få disse hele tiden? Jeg kan liksom ikke operere meg en gang i året helt til overgangsalder heller..Jeg kan nevne at de har klart å spare mine eggstokker siden de tidligere operasjonene. Jeg har heller ikke planer om å bli gravid siden jeg ikke ønsker barn..

Er det noe jeg feks kan unngå å spise? Bør jeg trene? Bør jeg ikke bruke krem med parabener? Hormon nivået mitt skal visst være normalt så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg får heller ikke ordentlig svar fra legene for jeg skal visstnok ikke ha blitt påvist noe PCOS eller noe annet. 

Anonymkode: 4294a...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Godartede cyster på eggstokkene kan være så mangt. De vanlige (funksjonelle) vanncyster som opptrer når eggstokken arbeider med eggmodning og eggløsning. Etter eggløsning kan det komme en blodansamling. De kan komme og gå. Dermoidcyster (‘tvillingcyster’) er sannsynligvis rest fra fosterutviklingen og kan inneholde f.eks. hår og tenner. De kommer vanligvius ikke tilbake, hvis de effektivt er operert. Så er det endometriosecystene som er blodcyster hvor livmorslimhinne er feilplassert, f.eks. på eggstokker. De har tendens til å komme tilbake etter operasjon. PCOS (polycystisk ovariesyndrom) er egentlig ikke en cystesykdom, men feilfunksjon i eggstokkene så det dannes små cyster/eggsekker på under 1 cm.

Noen cyster observeres bare, noen opereres hvis de blir store (over 5-8 cm) eller gir smerter. Funksjonelle cyster kan forebygges med hormoner som hemmer aktivitet i eggstokkene, f.eks. p-pille eller gestagen-hormoner (gjerne sterkere produkter enn Cerazette). Dermoidcyster kan forekomme på begge eggstokker, de må fjernes ved kirurgi. Endometriosecyster må fjernes ved kirurgi, det nytter ikke bare å tømme dem. P-pille, gestagen og GnRH-analoger kan forebygge nye cyster.

I og med at jeg ikke vet så mye mer om dine cyster, kan jeg ikke gi annet råd enn at du drøfter videre behandling med gynekolog,

Du kan ikke gjøre noe aktivt selv for å forebygge, men sund livsstil med trening og passe vekt er alltid bra.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Mette! Kan du kanskje gi eksempler på p-pille merker som kan forebygge mot funksjonelle cyster? 

Anonymkode: 4294a...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...