Gå til innhold

Antipsykotika mot angst?


z79

Anbefalte innlegg

Har det noe for seg og i hvilke tilfeller?

Noen her som har erfaring med bruk av antipsykotika mot angst uten at psykose eller mani er tilstede? Hva slags typer angst fungerer det best på er det kroppslige symptomer slik som hjertebank, skjelving etc. eller mer mentale slik som grublig, katastrofetenkning og tanker som ikke vil "slippe taket"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd flere ulike antipsykotika mot angst. Jeg fikk bare masse bivirkninger og ingen positiv effekt av alle sammen, men det er veldig individuelt hvordan medisiner virker på ulike folk. 

Anonymkode: a7fbf...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truxal. Jeg bruker den mot å sove, men ikke angst og vet ikke hvilken innvirkning den har på angsten. I FK står det: "Adjuvans ved psykiske lidelser preget av langvarig/vedvarende angstfølelse. Adjuvans ved behandling av abstinenssymptomer ved alkohol- og annen rusmiddelavhengighet."

Jeg vet at mange har god nytte av Seroquel ved høyt tankekjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke alle har effekt av disse mot angst. Min erfaring er hvertfall svært dårlig. Truxal merker jeg ikke at jeg har tatt og Seroquel/Quetiapine har kun gjort meg søvning - Uavhengig av hvor stor dose jeg har tatt. Har også prøvd Zeldox og en annen jeg ikke husker navnet på. De ble jeg bare ekstremt trøtt av. Så ille at jeg måtte dra hjem fra jobb, fordi jeg ikke klarte å holde meg våken. Men felles for alle er at de ikke har gjort noen ting med bekymringer og tanker, i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppslig angst er det bare en medisintype som virker for og det er betablokkere. Antipsykotika (særlig Seroquel og Risperdal) kan forverre kroppslig angst, spesielt hjertebank.

Jeg har svært god effekt på psykisk angst av en liten dose Fluanxol (1 mg). Typisk for antipsykotika mot angst er at dosen MÅ være lav. Bruker du doser som er beregnet på mani eller psykose, blir du bare sløv og trøtt og avflatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...