Gå til innhold

Lavt østrogen og trisekvens


AnonymV

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg har ikke fått menstruasjon som følge av anoreksi i ungdomsårene (vært frisk og normalvektig i 4-5 år nå). Jeg har litt lavt østrogen (69), men ellers er alle andre prøver fine ink. beintetthet. Legen min vil sette meg på trisekvens, men jeg er veldig redd for å begynne som følge av bivirkningene (tenker da spesielt på vektøkning, økt fettlagring og kreft). Har du noe erfaring med dette? Er det noe man kan gjøre for å unngå bivirkningene, eller et annet tilskudd som er bedre? Vi mistenker overordnet reguleringssvikt som årsak, ettersom alt annet ser fint ut. 

Ser at trisekvens inneholder både østrogen og en form for progestron. Østrogen er ettersom jeg har forstått det bra for kroppen og medfører positive effekter, mens progesteron er den "onde" som fører til vektøkning blant annet. Men har forstått det sånn at det er ganske vanskelig å bare få østrogen, og at man derfor må kombinere selv om man har nok progesteron naturlig i kroppen. 

Hva vil du anbefale meg å gjøre? Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Har også fått høre av ernæringseksperter at det kan reguleres med et høyere fettinntak, men jeg er usikker på om dette lar seg gjøre hos meg med tanke på at jeg er nå i 22 år og har gått hele livet uten. HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Normal menstruasjonssyklus med eggmodning og eggløsning er betinget av et nøye innlært samspill mellom hjernen (hypofysen) og eggstokkene. Dette samspillet innlæres i alderen ca 13-15 år, fra første blødning til det kommer regelmessig syklus med 25-35 dagers intervall som tegn på at eggstokken får de rette signaler fra hypofysen til at egg modnes (FSH) og østrogen produseres samtidig. Når det er tegn på at egget er modent, kommer signal fra hypofysen (LH) som fører til eggløsning. Deretter produseres i eggstokken en kombinasjon av progesteron og østrogen som modner livmorslimhinnen til å ta imot befruktet egg. Hvis det ikke har skjedd befruktning, så avstøtes livmorslimhinnen 14 dager etter eggløsning. Det kommer menstruasjon.

Ved forskjellige tilstander som anoreksi, trening og stress kommer det ikke signaler fra hypofysen og eggstokken går i dvale. Selv hos de som oppnår normal vekt og spising, vil systemet ikke komme i gang hos en tredel.

Det er din situasjon. Du sier ikke noe om du har hatt normal pubertetssutvikling med bryster og behåring? Hva er din høyde?

Det er helt klart at du med så lav østrogen (normal verdi i løpet av en syklus er 100-1000 pmol/l, i gjennomsnitt ca 350 pmol/L) må ha tilført østrogen i form av østradiol, det naturlige østrogen. Det vil være gunstig for ditt skjelett, ditt hjerte, kognitive funksjoner, slimhinner og mye annet. Østrogen vil imidlertid stimulere livmorslimhinnen så det blir uregelmessige blødninger og øke din risiko for kreft i livmorslimhinnen. Du bør derfor få tilført kunstig progesteron i form av gestagen. Du produserer ikke progesteron når du ikke har eggløsning, så her er noe du har misforstått.

Trisekvens inneholder begge hormoner, men litt for lite østrogen og for kort varighet av gestagen (bare 10 dager). Det er ofte et førstevalg for kvinner som nylig er kommet i overgangsalderen, men ikke spesielt velegnet for unge kvinner.

Jeg vil anbefale deg hormonplaster som doseres 100 mikrogram per dag, og man kan med blodprøve sjekke at du får nok hormon tilført (nivå på over 250 er optimalt). Hver 3.-4. måned bør du få gestagen, f.eks. Provera-tabletter 10 mg i 14 dager som medfører blødning noen dager etter siste tablett. Du kan også få en gestagenspiral innsatt, men det vil ofte gi litt uregelmessige blødninger.

Så det med bivirkninger ved hormonbehandling. Det du har lest om mulige bivirkninger dreier seg om behandling av kvinner fra 50 år og oppover, altså behandling i en alder hvor det ikke er naturlig med hormoner. Det er noe helt annet i din situasjon hvor vi tilfører hormoner så du kommer på et nivå som er naturlig for kvinner under 50 år. Det vil ikke øke din risiko i forhold til kvinner som selv produserer hormoner.

Den hormonbehandling du får virker ikke som prevensjon, så det vil være lurt med annen beskyttelse. Du kan bruke p-pille, hvis det er prevensjonsbehov, men tilførsel av det naturlige østrogen, østradiol, er nok best for deg.

Du vil sannsynligvis ha behov for behandling når du ønsker å bli gravid, men det er ofte enkelt med å tilføre FSH/LH for å stimulere eggstokken.

Jeg vil anbefale at du følges opp av en gynekolog, da behandlingen kanskje må justeres underveis.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...