Gå til innhold

Prevensjon ved amming - har PCOS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hvilken prevensjon du anbefaler meg som har PCOS etter fødsel? Jeg ønsker å amme. Den eneste prevensjonen jeg har brukt før er kondom, samt P-pillen Diane (valgt pga min PCOS). Jeg vet man helst ikke skal bruke P-pille mens man ammer, men hva er da mine alternativer? Regner med det er en del som ikke er anbefalt pga min PCOS.

Anonymkode: 1efbd...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med PCOS kan du bruke alle prevensjon, men har du uren hud eller økt hårvekst, så er det som betegnes som antiandrogene piller (Diane, Yasmin/Yasminelle/Yaz og Mercilon/Marvelon) et førstevalg, ellers bør man velge piller som Loette og Microgynon som har lavere risiko for blodpropp.

P-pille er ikke så lurt mens man ammer. Da kan det brukes rene ‘gestagen-preparater’ som Cerazette-tabletter eller hormonspiral. Kobberspiral kan selvsagt også brukes.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...