Gå til innhold

Adhd medisin, ritalin kapsel 20mg bivirkninger ?


Ung mann 1994

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en ung mann på 23 og har adhd. Har startet med ritalin nylig og jeg klarte ikke å holde ut mer enn 2 dager ! Det var som om jeg fikk alle bivirkninger som står på lista:

-frysninger (kalde føtter og hender)

-null appetitt (jeg veier lite fra før av)

-mer uro enn det som var egentlig 

Jeg gidder ikke å nevne alt men faktisk alt ble verre så jeg stoppet etter 2 dager (kapsel 20mg om morningen bare)

 

Litt om meg selv:

Jeg er en veldig hyper person og liker å snakke mye og egentlig hater å sitte i ro. Jeg stresser veldig mye egentlig med verden og hvordan ting er og hvordan livet mitt kunne/kan bli om någen år osv. Det er mye kaos i hverdag egentlig. Tidligere fra 16-22år har jeg holdt på med rus for det meste med cannabis/hasj. (Ellers prøvet nesten alt av mdma, coCaine, litt amfetamin osv) men som sagt har holdt på med hasj som regel ca 90% av den tiden jeg ruset meg.

Når jeg tenker meg tilbake på hva jeg har drivet med så har jeg egentlig prøvet å selv medisinere meg selv på denne måte fordi det var det som fikk meg helt seriøst til å takler disse årene med rus. Dette funket for meg men jeg vil ikke være en rusmisbruker jeg liker å trene og bryr meg om helsen min! ( jeg takler ikke hasj lengre heller da det får meg te å tenke masse og negativt )

 

Så tilbake til der jeg var, jeg tålte ikke ritalin.. har gledet meg veldig lenge nå for å se om faktisk noe komme til å funke på meg og få motoren i hode til å slappe av.. men nei det funka ikke-.-

Jeg venter på time hos spesialisten nå den 14.12.17 på torsdag for å diskutere en annen medisin osv .

 

Har noen her fått dårlig bivirkninger av ritalin med engang ? 

Og hva som funket for deg etterpå om du prøvet noe annet ? 

Kan folk leve med sånne medisiner lenger uten noe problemer? ( jeg ser at mange har skrevet at de har det fint ogsånt. Hmm er det mulig at medisiner forandre så mye?)

Håper på svar fra noen med erfaringer eller hva Som helst bare del folkens. Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Det høres ut som sterke bivirkninger på en så liten dose. Jeg merket så godt som ingenting på 20 mg. Bivirkninger i form av munntørrhet og dårlig matlyst (men ikke verre enn at jeg klarte å spise fordi jeg bestemte meg for det) kom vel først på 60 mg, og de gikk over etter en stund. Det med mer uro har jeg hørt andre fortelle om, og da er det vel rett og slett feil medisin for deg. De jeg kjenner hadde ikke det symptomet på Elvanse, og det med matlysten gikk seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/10/2017 den 1.28, Ung mann 1994 skrev:

Hei jeg er en ung mann på 23 og har adhd. Har startet med ritalin nylig og jeg klarte ikke å holde ut mer enn 2 dager ! Det var som om jeg fikk alle bivirkninger som står på lista:

-frysninger (kalde føtter og hender)

-null appetitt (jeg veier lite fra før av)

-mer uro enn det som var egentlig 

Jeg gidder ikke å nevne alt men faktisk alt ble verre så jeg stoppet etter 2 dager (kapsel 20mg om morningen bare)

 

Litt om meg selv:

Jeg er en veldig hyper person og liker å snakke mye og egentlig hater å sitte i ro. Jeg stresser veldig mye egentlig med verden og hvordan ting er og hvordan livet mitt kunne/kan bli om någen år osv. Det er mye kaos i hverdag egentlig. Tidligere fra 16-22år har jeg holdt på med rus for det meste med cannabis/hasj. (Ellers prøvet nesten alt av mdma, coCaine, litt amfetamin osv) men som sagt har holdt på med hasj som regel ca 90% av den tiden jeg ruset meg.

Når jeg tenker meg tilbake på hva jeg har drivet med så har jeg egentlig prøvet å selv medisinere meg selv på denne måte fordi det var det som fikk meg helt seriøst til å takler disse årene med rus. Dette funket for meg men jeg vil ikke være en rusmisbruker jeg liker å trene og bryr meg om helsen min! ( jeg takler ikke hasj lengre heller da det får meg te å tenke masse og negativt )

 

Så tilbake til der jeg var, jeg tålte ikke ritalin.. har gledet meg veldig lenge nå for å se om faktisk noe komme til å funke på meg og få motoren i hode til å slappe av.. men nei det funka ikke-.-

Jeg venter på time hos spesialisten nå den 14.12.17 på torsdag for å diskutere en annen medisin osv .

 

Har noen her fått dårlig bivirkninger av ritalin med engang ? 

Og hva som funket for deg etterpå om du prøvet noe annet ? 

Kan folk leve med sånne medisiner lenger uten noe problemer? ( jeg ser at mange har skrevet at de har det fint ogsånt. Hmm er det mulig at medisiner forandre så mye?)

Håper på svar fra noen med erfaringer eller hva Som helst bare del folkens. Takk på forhånd.

Min sønn begynet med Ritaliin 12-årsalderen. Tror han begynte med 10 mg., men haddeganske store bivirkninger første tiden. Sov dårlig, lite apetitt, småkvalm, vondt i hodet. Dette ga seg etterhvert, og nå tar han 40 mg. daglig (han er 15). Fortsatt har han dårlig apetitt første timene etter pillen. Medisinen gjør at det fungere greit på skolen, tidligere var det mye kjeft fordi han ikke klarte å få seg til å sitte i ro. Han sier også selv at medisinen gjør ham bedre i stand til å konsentrere seg og finne roen på skolen. Så for ham har medisinen endret hverdagen til det bedre, vet faktisk ikke hvor han ville vært uten. 

 

Mitt råd er å gi det mer tid, til tross for bivirkninger, vurderer evt. å starte med (enda) lavere dose.

Anonymkode: 75ade...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å

På 11.12.2017 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Min sønn begynet med Ritaliin 12-årsalderen. Tror han begynte med 10 mg., men haddeganske store bivirkninger første tiden. Sov dårlig, lite apetitt, småkvalm, vondt i hodet. Dette ga seg etterhvert, og nå tar han 40 mg. daglig (han er 15). Fortsatt har han dårlig apetitt første timene etter pillen. Medisinen gjør at det fungere greit på skolen, tidligere var det mye kjeft fordi han ikke klarte å få seg til å sitte i ro. Han sier også selv at medisinen gjør ham bedre i stand til å konsentrere seg og finne roen på skolen. Så for ham har medisinen endret hverdagen til det bedre, vet faktisk ikke hvor han ville vært uten. 

 

Mitt råd er å gi det mer tid, til tross for bivirkninger, vurderer evt. å starte med (enda) lavere dose.

Anonymkode: 75ade...bca

Det er godt å høre at sønnen din fikk det bedre men litt sjipt med mat lysten da. Så han klare seg helt fint nå uten noe problemer ellers ? 

- med meg så følte jeg meg som en zombie !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 11.04, yellow ledbetter skrev:

Det høres ut som sterke bivirkninger på en så liten dose. Jeg merket så godt som ingenting på 20 mg. Bivirkninger i form av munntørrhet og dårlig matlyst (men ikke verre enn at jeg klarte å spise fordi jeg bestemte meg for det) kom vel først på 60 mg, og de gikk over etter en stund. Det med mer uro har jeg hørt andre fortelle om, og da er det vel rett og slett feil medisin for deg. De jeg kjenner hadde ikke det symptomet på Elvanse, og det med matlysten gikk seg til. 

Tusen takk det er godt å høre andre sine erfaringer jeg skal heldigvis hos spesialisten imorgen kl 13 å snakke om de bivirkningene som jeg fikk av ritalin og om det er mulig å starte Me noe annet. Jeg skal foreslå elvanse ! Høre mange har fått god effekt av den så får bare krysse fingrene for det :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ligge mye nyttig informasjonsverdi for legen din i hvordan du responderte på å bruke amfetamin og kokain. Det kan også ha betydning for om diagnosen er korrekt eller ikke, så dette rusmisbruket bør du absolutt fortelle legen din.

PS: Elvanse er egentlig bare amfetamin som er bundet til en aminosyre slik at du får en slags depoteffekt gjennom at kroppen spalter stoffet til aktivt amfetamin langsommere. Ritalin er et helt annet stoff som ikke har noe med amfetamin å gjøre i det hele tatt.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter
20 timer siden, Ung mann 1994 skrev:

Tusen takk det er godt å høre andre sine erfaringer jeg skal heldigvis hos spesialisten imorgen kl 13 å snakke om de bivirkningene som jeg fikk av ritalin og om det er mulig å starte Me noe annet. Jeg skal foreslå elvanse ! Høre mange har fått god effekt av den så får bare krysse fingrene for det :))

Ja, jeg håper det vil fungere for deg. Bonussønnen min fikk forbigående virkninger av Elvanse i form av dårlig matlyst, som jeg også fikk på større doser Ritalin, men knepet er å klare å spise noe selv om du ikke har lyst på det. Sønnen min raste ned i vekt og var skikkelig uggen da han begynte på Ritalin også, fordi han aldri hadde hatt for vane å spise frokost, men det gikk seg til når han innså at han faktisk måtte begynne med det. Mat i magen før medisin er i alle fall første regel. Det var lunsjen jeg sleit med, siden jeg tar medisinen etter frokost, men knepet er ofte å bytte det ut med noe annet, nesten samme hva det er, og så bare bestemme seg for at det skal spises. Guttungen her levde på honnikorn og yoghurt til lunsj en stund, men nå spiser han alt mulig igjen, heldigvis. 

Det er i grunnen det med uro jeg var mest skeptisk til av det du fortalte. Psykiateren min sier at noen får motsatt virkning av og til. En annen av guttene mine opplevde også det. Han har ADD, så han er ikke så hyper fra før at det gjør noe, men på Ritalin ble han forferdelig rastløst. Tendenser til deprimert også. På Elvanse går det helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...