Gå til innhold

Etterrier eller infeksjon etter abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplevde ingen store smerter på selve abortdagen. Blødde rikelig med klumper/koagler og tilsynelatende ut det meste i løpet av 6-7 timer. Alt virket normalt og jeg tenkte jeg var heldig siden forløpet gikk såpass smertefritt og greit oppi alt det ellers så vonde og triste.

To dager senere derimot, natt til tredje dag, våknet jeg av noen grusomme smerter. Har født barn før og syntes smertene kunne sammenlignes med smertefulle etterrier. Men dette var faktisk enda mer smertrfullt enn etterriene jeg har erfart tidligere. Jeg måtte ta sterke smertestillende uten at disse hjalp særlig. Blødde forøvrig ikke mer enn før. Nå et døgn senere, er smertene mye lettere, men får fortsatt en bølge av riersmerter innimellom.

Så spørsmålet mitt er, hvor normalt er det at smertene ifm abort kommer først flere dager senere? Og er det normalt med etterrier ifm abort eller kan det være en infeksjon? Har forøvrig gjort alt rett og kun brukt bind og ikke karbadet.

Ellers et spørsmål litt på siden. Hva er det egentlig som blør ut ifm en abort? Jeg orket ikke å se så veldig, men skimtet/følte hele tre ganger noe som var så stort at det kunne tenkes å være embryoet. Var bare 7 uker på vei. Kan noe av det ha vært rester av morkaken eller er det for tidlig?

Kan smertene skyldes at det likevel sitter noen rester igjen? Og når bør jeg evt oppsøke lege/gynekolog for å sjekke ut dette?

Anonymkode: fd965...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blør ut foster, morkake og slimhinne i livmoren mao: ganske mye mer enn bare fosteret selv når det er tidlig. 

Smerter i etterkant kan typisk komme av rester. Ville vært litt obs ved så store smerter som du beskriver og vurdert å kontakte lege.

En skal kontakte lege dersom en har store smerter, kraftig blødning eller feber etter abort. Du kan da kontakte gynekologisk avdeling som gav deg abortpiller direkte. De er oppfølgende instans.

Som regel ordner kroppen rester selv med å blø dem ut. Jeg fikk selv smerter og nye blødninger én uke etter en abort jeg trodde var komplett. Hos meg ordnet det seg selv i løpet av et halvt døgn der jeg hadde sterke menssmerter og blødde en god del der det etterhvert kom ut enda flere koagler/rester. Når det var ute gav både smerter og blødninger seg helt.

Men jeg var i dialog med sykehuset da det stod på og fikk beskjed om å komme om det ikke gav seg i løpet av et visst tidsrom og at jeg skulle komme umiddelbart om jeg blødningen virket ukontrollert. 

 

Anonymkode: 57bbb...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har fått et veldig fint svar allerede. Jeg kan bare bekrefte at du bør ta kontakt med sykehuset for å høre om det er nødvendig med kontroll. Sjekk temperatur i mellomtiden. Du har sikkert fått et informasjonsskriv med hjem, les det, det står sikkert et telefonnummer for kontakt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blør ut foster, morkake og slimhinne i livmoren mao: ganske mye mer enn bare fosteret selv når det er tidlig. 

Smerter i etterkant kan typisk komme av rester. Ville vært litt obs ved så store smerter som du beskriver og vurdert å kontakte lege.

En skal kontakte lege dersom en har store smerter, kraftig blødning eller feber etter abort. Du kan da kontakte gynekologisk avdeling som gav deg abortpiller direkte. De er oppfølgende instans.

Som regel ordner kroppen rester selv med å blø dem ut. Jeg fikk selv smerter og nye blødninger én uke etter en abort jeg trodde var komplett. Hos meg ordnet det seg selv i løpet av et halvt døgn der jeg hadde sterke menssmerter og blødde en god del der det etterhvert kom ut enda flere koagler/rester. Når det var ute gav både smerter og blødninger seg helt.

Men jeg var i dialog med sykehuset da det stod på og fikk beskjed om å komme om det ikke gav seg i løpet av et visst tidsrom og at jeg skulle komme umiddelbart om jeg blødningen virket ukontrollert. 

 

Anonymkode: 57bbb...226

Tusen takk for grundig og utfyllende svar. Ikke minst fra ei med samme kjipe erfaring. Det er jomet svært vondt og tabubelagt tema. Du hadde forøvrig helt i at smertene nok skyldest at alt ikke var kommer helt ut. Blødde til slutt ut en ca 3 cm knallhard blodlignende klump og tipper det kanskje var morkaken da. Etter dette har smertene avtatt veldig. Kjenner kun bittelitt murringer innimellom, men ikke smerter. Blør derimot en del fortsatt men det tror jeg er normalt. Igjen takk for svar!

Anonymkode: fd965...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du har fått et veldig fint svar allerede. Jeg kan bare bekrefte at du bør ta kontakt med sykehuset for å høre om det er nødvendig med kontroll. Sjekk temperatur i mellomtiden. Du har sikkert fått et informasjonsskriv med hjem, les det, det står sikkert et telefonnummer for kontakt.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar! Tror som sagt smertene skyldest at morkaken ikke hadde kommet ut enda. Har ikke hatt noe særlig smerter i ettertid. Blør forøvrig en del fortsatt, som kraftig mens, men det er vel normalt? Hvor lenge etter aborten er det ok å ringe direkte til gyn.poliklinikk eller avdeling?

Anonymkode: fd965...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke klare grenser for når du kan ringe, det kan du i prinsipp gjøre i ettertid når du er usikker. Heller ringe en gang for mye enn en for lite.  Har du hatt en menstruasjon, så er du i orden igjen. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...