Gå til innhold

Kjønnssykdommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Mette. 

Vet du om de fleste legekontorer tester for mycoplasma i dag? 

Jeg testet meg for klamydia, og fikk påvist mycoplasma. Men han jeg måtte fått det fra, og hun jenta han også må ha gitt det til, hadde ikke noe. 

Skal sies at jeg testet meg i en større by, mens de testet seg i ei lita bygd. Tror du det kan være slik at de egentlig bare ble testet for mycoplasma? 

Det irriterer meg så veldig at jeg hadde det hvis de ikke hadde det, for det stemmer ikke.. er så innmari redd jeg fikk Falsk positiv test, tror du det er en mulighet?

Anonymkode: f1646...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan faktisk ikke svare på ditt spørsmål, men det er ikke innført rutineundersøkelse for mycoplasma som det er for klamydia. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Her har du retningslinjer fra Norsk Gynekologisk Forening. Hilsen Mette

PID er eggloederbetennelse

 

Mykoplasma er foreløpig ikke regnet som en allmennfarlig smittsom sykdom i henhold til smittevernloven. Pasientene må derfor betale behandlingen selv. Det er foreløpig ikke konsensus omkring testing og behandling av asymptomatiske, men det synes nå riktig å anbefale testing ved anamnese som indikerer risiko for seksuelt overførbar sykdom (eks. mange partnere, annen seksuelt overførbar infeksjon, abortsøkende). Ved symptomer på cervicitt/uretritt bør det om mulig testes for chlamydia og mykoplasma samtidig, eventuelt i ny prøve tatt ved mistanke om behandlingssvikt på doxycyclin. Ved mistanke om PID er det sterkt å anbefale mykoplasma test i tillegg til chlamydia og gonoré. Hvis mikroben er påvist, bør det gis behandling uavhengig om symptomer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...