Gå til innhold

Psykiatrien - og taushetsplikten ovenfor familien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er vel veldig strengt?

Psykiatrien, akutteam eller dps kan vel ikke ringe til f.eks foreldrene til en pasient som er over 18 uten tillatelse? Gjelder dette uansett? Isåfall i hvilke situasjoner kan taushetsplikten bli opphevet?

Dersom vedkommende forteller til psykiatrien, akutteam eller dps om sine f.eks vrangsforestillinger kan de kontakte foreldrene til denne personen da og fortelle om hva vedkommende har sagt? (Og gjelder dette også dersom vrangsforstillingen omhandler foreldrene?)

Er skikkelig redd de forteller hva jeg har sagt videre...:unsure:

Anonymkode: 5a03b...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel veldig strengt?

Psykiatrien, akutteam eller dps kan vel ikke ringe til f.eks foreldrene til en pasient som er over 18 uten tillatelse? Gjelder dette uansett? Isåfall i hvilke situasjoner kan taushetsplikten bli opphevet?

Dersom vedkommende forteller til psykiatrien, akutteam eller dps om sine f.eks vrangsforestillinger kan de kontakte foreldrene til denne personen da og fortelle om hva vedkommende har sagt? (Og gjelder dette også dersom vrangsforstillingen omhandler foreldrene?)

Er skikkelig redd de forteller hva jeg har sagt videre...:unsure:

Anonymkode: 5a03b...446

Kan bli opphevet dersom du planlegger skade andre eller deg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er veldig strengt. Ved overhengende selvmordsrisiko eller om du forteller om planer om alvorlig kriminalitet (drap, voldtekt, mordbrann, alvorlig vold) kan opplysning/melding veie tyngre enn taushetsplikten.

Anonymkode: c8e9d...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taushetsplikten er veldig streng i psykiatrien, så det du forteller behandlere og ansatte i psykiatrien har de ikke lov til å si videre til f eks pårørende. I tilfelle må de avtale det med deg hva de skal få lov til å si. Pårørende kan ringe DPS poliklinikk, men der kan man ikke bekrefte om du går i behandling pga taushetsplikten. Da må de pårørende kontakte deg og du må ev avtale med behandler at de pårørende kan kontakte vedkommende. 
Men det er noen få unntak som er nevnt over. Samt at behandlere kan kontakte barnevernet med bekymringsmelding om en som pasient har egne barn som de blir bekymret for ut i fra tilstanden din uten at de bryter taushetsplikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg har vært innlagt på dps en gang tidligere og da tror jeg at jeg skrev under på at foreldrene mine var pårørende (jeg tror jeg gjorde, jeg hadde ikke lyst men så tror jeg de sa at man måtte..). 

Endrer dette med at jeg har skrevet opp foreldrene mine som pårørende en gang jeg ble innlagt taushetsplikten ovenfor dem? 

Anonymkode: 5a03b...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endrer dette med at jeg har skrevet opp foreldrene mine som pårørende en gang jeg ble innlagt taushetsplikten ovenfor dem? 

Anonymkode: 5a03b...446

Nei, egentlig ikke. Men det er viktig at du snakker med behandler om dette, og det er du som bestemmer graden av taushet med de unntak som er beskrevet lengre oppe. Det gjør det mye lettere for alle om en avklarer dette. Det er nemlig ganske vanlig at pasienter ønsker at nærmeste pårørende skal få del i noe av problemene og behandlingen.

Anonymkode: c8e9d...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius

Du kan endre hvem du vil ha som nermeste pårørende. Er du ikke komfortabel med å ha dine foreldre kan du sette opp enn venn du stoler på. Gjøres enkelt ved noen tastetrykk på nettet. Minhelse.no eller hva det heter der vi på sikt skal kunne lese journaler på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...