Gå til innhold

Muskelknute og sannsynlighet for setefødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det større sannsynlighet for setefødsel når man samtidig har en større subserøs muskelknute i bekkenet?

Jeg er nå i uke 28,og min fastlege så på ultralyd i går at fosteret ligger i seteleie.På den forutgående ultralydundersøkelsene jeg tok før denne,lå det også i seteleie og gangen før i tverrleie.Jeg kjenner kun spark mot nedre del av magen,aldri mot mellomgulvet.

Fastlegen mener at fosteret nå i uke 28,har inntatt den posisjon det vil bli liggende i frem mot termin,altså seteleie.Kan muskelknuten på litt over 10 cm.i nedre del av bekkenet være en medvirkende årsak?Jeg er en eldre førstegangsfødende på 39 år,men ellers frisk.Er noe bekymret for at jeg kanskje må gjennomgå en setefødsel mot min vilje,dersom muskelknuten beveger seg opp og ikke lenger utgjør et fødselshinder.Den sitter dypt i bekkenet,og har ikke beveget seg oppover hittil i svangerskapet.Gynekolog på sykehuset mener imidertid at den virker delvis mobil.

Blir takknemmelig for svar.

Anonymkode: 21947...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er større risiko for ‘feilinnstilling’ av fosteret hvis det foreligger en muskelknute i livmoren.

Du er 39 år, førstegangsfødende, foster i seteleie og muskelknute i livmoren som øker risiko for blødning i forb. med fødsel. Jeg kan ikke forestille meg annet enn at det må bli keisersnitt. Ingen kan –eller ønsker- å tvinge deg til en vaginal fødsel.

Når du nærmer deg termin vil du sikkert bli henvist til fødeavdelingen for planlegging av fødselen.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...