Gå til innhold

Hevelse i tarmen


Lisaaa

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For 2 år siden fødte jeg mitt førte barn, alt gikk greit. Ette ca 4 mnd begynte mage å tarm smerter, ikke skikkelig intense smerter men smerter som trykk følelse å skarpe stikk i tarmen, lett kvalme, osv.

Forrige fastlege sa at dette var mest sannsynelig irritabel tarm, uten å sende meg til undersøkelser som mr, ct, koloskopi, røntgen osv. Nå har det gått 2 år å har hatt konstante smerter i 2 år. Var hos legevakten forrige uke, å fikk konstantert en hevelse på høyre side, ganske langt ned. Han sa at dette kunne være morbus chrons eller annen tarmsykdom. Jeg venter på utredning.

Altså, først å fremst kan jeg forklare min situasjon. Jeg får smerter etter å ha spist frokost å drukket vann. Da begynner det, det kan være vondt i HELE tarmen å magen, så 2 timer senere kan jeg ha brennende smerter i mellomgulvet. Neste dag kan jeg ha vondt i navle regionen, å andre dager stikkende smerter i tarmen, det er masse forskjellige smerter. Jeg har også friskt blod når jeg er på do, men ingenting i do - kun på papiret, å det er ikke mye. Har også slim i avføring av å til, noen ganger hver gang jeg har avføring. Jeg sliter ikke med vekslende avføring fra hard avføring til diare, som regel er avføringen fast/normal, å noen ganger bløt men ikke diare. Føler at jeg ikke får tømt tarmen skikkelig, om det er at jeg ikke har tolmodighet med å sitte på do lenge eller ikke vet jeg ikke, jeg må iallefall tilbake på do max 2 min etter at jeg har blitt ferdig første runde, men det er ikke bestandig. Jeg har en del luft, rumler en del i mage å tarm, men ikke heletiden. Avføringen er ikke svart (ingen mørkt blod), bare svart avføring når jeg tar jern tabletter.

Å jeg skal til undersøkelse, både koloskopi, mr, ct å ultralyd, MEN klarer ikke å vente.

Hva tror dere dette kan være? Tarm sykdom? Irritabel tarm? Kreft?  Hevelsen ligger kansje 3 cm unna hoftbenet på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Umulig å si hva som feiler deg, men syns diagnosen irritabel tarm er gjort svært lettvint. En skal utredes for andre tilstander før en slik diagnose blir "svaret". Tror ikke du har irritabel tarm, det gir ikke blod f.eks. Ville kanskje bedt dem ta gastroskopi også når de først gjør en så grundig utredning som dette her. Så er alt sjekket. Ville ellers prøvd å ikke tenke "worst case" mens du venter, det er jo f.eks ikke uvanlig at graviditet kan gi hemorider f.eks. Utredningen du nå får er svært bra forresten :) Masse lykke til!

 

Anonymkode: a01ea...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...