Gå til innhold

Blodcyste og moderat økt CA 125


Nattevakta78

Anbefalte innlegg

Gikk til fastlegen pga ubehag som mens murring fra navlen og ned, forverret treg mage siste året. Dvs at det gikk 1,5 uke i gjennomsnitt og da tømte ikke magen seg helt. Full i magen følelse, dvs ubehagelig å sitte i rett sete i bil el fremoverbøyd, sure oppstøt og kvalme.

som jeg sa til legen er at alle disse plagene kan skylles at jeg jobber nesten fullt om natten som er veldig krevende i hverdagen med barn (9 og 12 år og bonusbarn 12 og 13 år)

Av og til får jeg enorme magesmerter når colon beveger seg, det er som kraftige rier og er nær ved å besvime, aldri dratt til legevakten for dette fordi jeg er trygg på at det bare er min trege tarm som prøver å bevege seg. Det som er helt nytt er smerter i rektum/sigmoideum delen slik jeg kjenner det, tilfeldig når i mnd vært både med mens og utenom, bare skjedd tre ganger. 

ved en tilfeldig gyn us fant legen en kul på v eggstokk. 

Timen hos gynekolog spurte jeg om jeg faktisk kan ha endometriose, spurte pga rektum smertene og økt murring gjennom mnd. Hørt at man ikke trenger å ha sterke smerter ved endometriose.

Gyn. sitt svar: svært lite sannsynlig siden jeg aldri har hatt mens smerte før og hatt sparsom blødning. Er nå 39 år. 

Inv ul viste en liten cyste på 3 x 4 cm, han sa den så fin ut, jevne fine kanter/ el var det hinne han sa. Den så ut som en såkalt sjokoladecyste/blodfylt.

blodprøver: HE4; normal, CEA; normal og

CA 125; 143

pga CA 125 er MR er bestilt, gyn skrev at de verdiene sees ved kraftig endometriose men han vil utelukke noe malingt.

1) mine spm kommer ut fra at gyn sa innledningsvis at det var svært lite sannsynlig at jeg plutselig får endometriose i en alder av 39 når menstruasjonen alltid har vært smertefri og sparsom. Hva er dine tanker om det?

2) Når HE4 og CEA er normale men CA 125 er moderat forhøyet tenker jeg at HVIS det hadde vært kreft i eggstokkene eller et annet sted ville det vel ha slått ut også på de to andre markørene? (Hadde ingen væske i buken)

3) Når gyn. ser en cyste som er lik en sjokolade cyste uten blodgjennomstrømning, mørk og jevn innvendig så er det vel svært liten sjangs for at det kan være kreft i den?

Har studert medisin grunnfag og mellomfag for mange år siden og har av interesse lest en del om cyster og masser på eggstokkene og konkluderer med at det er lite sannsynlig at det kan være noe malingt men har til tider uro inni meg og håper du kan bidra med din ekspertise. I morgen skal jeg ta MR’en av bekken og abdomen og regner med ventetiden blir urolig. Hvor lang tid tar det å få svar tror du?

God jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette lyder helt opplagt som endometriose somer en godartet tilstand hvor livmorslimhinne er kommet på avveier, f.eks. på eggstokk (‘sjokoladecyste’ fordi den er fylt med gammelt blod), på bukhinnen, omkring tarm og urinveier. Det kan oppstå når som helst i den fruktbare periode i kvinnens liv, altså i den periode hvor hun produserer østrogen som er nødvendig for at endometriose kan utvikle seg. Kreftmarkøren CA125 kan gi utslag, spesielt ved endometriosecyste på eggstokk, men HE 4 gir bare utslag ved eggstokkreft og CEA ved tarmkreft.

MR er en god undersøkelse for å påvise endometriose, også det som sitter omkring tarmen, så det vil avklare forholdene. Svartiden varierer, du kan høre med avdelingen. Videre tiltak vil bestemmes ut fra funnene og dine plager. Noen vil sikre seg vevsprøve ved en laparoskopi, andre vil forsøke behandling, f.eks. med hormonspiral som kan lindre smerter omkring tarmene, men det fjerner selvsagt ikke en endometriosecyste.

Vennlig hilsen Mette

PS du kan gjerne fortelle om resultat av MR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar Mette! Det hjalp på uroen med tanke på om en plutselig kan få endometriose i slutten av min fertile alder. Endometriose blir ingen utfordring for meg siden jeg ikke har smerter så ofte (hatt to smertefrie sykluser nå) men eggstokkreft er noe helt annet og uroen er vond.

sitter å venter på å ta MR i skrivende stund med en behagelig ro.

skal gi tilbakemelding når svaret kommer.

God før jul og hjertens takk for raskt svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Mette M.

I dag ringte gynekologen og fortalte at MR viste at det var en endometriose cyste og de fant endometrie vev bak livmoren. Siden cysten kun kommer til å øke i størrelse og de andre funnene skal  de operer den vekk og fjerne det de finner av endometriose.

Han sa de skulle ta den helt ut uten å lekke væsken ut i buken og sjekke innholdet i tilfelle det var noe malingt. Men slik er vel prosedyren uansett til man har bevist at alt er godartet.

Kjenner at det er så godt å vite at det er endometriose og at cysten fjernes.

inngrepet skal gjøres på Ullevål om noen mnd ble jeg fortalt.

Jeg lurer litt på hvor lang tid man normalt sett er sykemeldt da? (Mitt arbeid er om natten og fysisk lett) 

Regner med at cysten min er større nå enn ved ultralyd siden gynekolog sa at den samler blod ved hver syklus, siden de ikke skal ta hull på den i buken må det vel være et ordentlig snitt og ikke kun kikkhull?

Jeg får vel narkose ved et slikt inngrep? Drar man hjem samme dag?

Ble mye spm. Er veldig lettet og glad for å erfare at selv om legen ringer så trenger det ikke være negativt. 

Nå er min bønn at inngrepet skjer når mannen min er hjemme og ikke på jobbreise.

God jul igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så fint at mistanken ble bekreftet. Jeg kan ikke svare ang. rutinene på Ullevål. Se om de har en informasjonsside. Du får full narkose, det vil helt sikkert bli gjort ved laparoskopi (kikkhull) som er beste metode ved endometriose. Det vil nok så sikkert gå hull på cysten under operasjonen, det er umulig å unngå ved operasjon for endometriosecyster. Du drar sikkert hjem samme dag med sykmelding for noen dager.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk Mette.

For en innsats du gjør for alle oss som undrer og lurer og kan bekymre oss søvnløse. Du er rene bekymrings-jegeren, tar livet av bekymringen og gir informasjon som gir ro! 

Gud velsigne deg❤️

God jul

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...