Gå til innhold

Hvorfor er arteriekran så vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke veneflon er noe vondt i det heletatt. -Men da jeg var innlagt på sykehus nå nylig, fikk jeg en arteriekran i hver arm. Det gjorde en del vondere enn veneflon da de stakk. Må sies at de lagde hematom på hvert håndledd, fordi årene klappa sammen.

Nå, i to uker etter utskrivelse, gjør håndleddende fortsatt vondt. Første uka verka det som en vond tann, nå har der blitt mye bedre, men det stikker til nå og da.

Hvorfor gjør en nål i en arterie så mye vondere enn en nål i en vene? 

Anonymkode: c853d...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De stikker jo mye dypere enn de gjør for å legge inn en veneflon. Dessuten er selve kateteret tjukkere. Det er et rør som blir igjen inne i åra - nålen brukes bare til å stikke den inn før den trekkes ut og kateteret sitter igjen. Har hatt arteriekran noen ganger selv, og syntes det var temmelig ubehagelig å få de lagt inn. Imidlertid hadde de ikke problemer med årene.

 

Jeg opplevde en gang at krana falt ut av stilling så jeg fikk et helt sykt blåmerke som ikke forsvant på et par uker. Det var litt vondt, men helt til å leve med. De la inn en ny kran i en arterie oppå foten (ikke særlig behagelig å få den lagt, men ingen smerter å snakke om i ettrkant).

. Om jeg hadde fått så heftige smerter som du beskriver etter en slik kran, ville jeg tatt meg en tur til fastlegen tror jeg. Om ikke annet for å få noe for det. Kan hende de traff noe nervevev - det kan kjennes tannverkaktig ut og gjøre j... vondt.

Høres ut som du har vært max uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det blir jo bedre og bedre, så det går vel over. De måtte stikke 4 ganger på radialis på den ene armen, før de måtte bruke ultralyd for å finne en god arterie. Kanskje derfor det ble vondt etterpå, siden de stakk så mange ganger på hver arm. 

Anonymkode: c853d...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...