Gå til innhold

Mye meningsfylt har skjedd på dette forumet


frosken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

yellow ledbetter
16 timer siden, *skal* skrev:

Ahhh - felle-ski! *klaskepanne* Har lest overskrifter om disse felles-skiene og lurt på hvem man skal ha de sammen med.. Jaja! God jul og lykke til! <3 

Haha, jeg også. Jeg lurte på om det var en tandemvariant jeg ikke hadde hørt om. Jeg har jo ikke gått på ski på over førti år, så jeg aner jo ikke hva som fins liksom. :D

Men god jul og lykke til og i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, frosken skrev:

Ski med feller og felleski er to helt forskjellige ting! Ski med feller synes jeg fortsatt er noe herk - selv om det kan være helt nødvendig dersom man skal ha på seg fjellski - mens mine nye felleski er fantastiske.

Egentlig burde vi inngått en deal: Jeg skal bruke fjellski med feller mer - og du burde ønske deg felleski til jul:-)

Takk for påminnelsen om Gaustatoppen, kanskje det kan bli noe av neste sommer. 

God jul til deg også:-)

Måtte google jeg nå og det ser jo ut som felleski er ski med feller, så nå skjønner jeg egentlig ikke hva som er forskjellen. Skjønner at langfeller blir anderledes da, men kortfeller kan man jo klippe til i lengden, så de are ligger i smøresona. Så da må jo forskjellen være at det er feller på vanlige turski, sånn at man slipper å bruke fjellski når man skal gå i løyper, dersom man ikke vil smøre. Men jeg tror ikke jeg trenger sånne smale felleski altså, jeg skyr jo trikkeskinnene som pesten :lol: Så jeg tror jeg fortsetter å ønske meg gps til jul :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Måtte google jeg nå og det ser jo ut som felleski er ski med feller, så nå skjønner jeg egentlig ikke hva som er forskjellen. Skjønner at langfeller blir anderledes da, men kortfeller kan man jo klippe til i lengden, så de are ligger i smøresona. Så da må jo forskjellen være at det er feller på vanlige turski, sånn at man slipper å bruke fjellski når man skal gå i løyper, dersom man ikke vil smøre. Men jeg tror ikke jeg trenger sånne smale felleski altså, jeg skyr jo trikkeskinnene som pesten :lol: Så jeg tror jeg fortsetter å ønske meg gps til jul :D

Felleski er racer-/turski med ordentlig spenn. I motsetning til med ski med (løse) feller bevarer man det aller meste av glien i forhold til vanlige langrenns- (racer-)ski. Felleski har supertynne feller som sitter fast.

 

Egentlig (litt) misvisende at man bruker begrepet feller om begge deler; det er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skrive - dialoger  ( eh, ikke uten " blod, svette & tårer". )

Jeg synes du virker å være en engasjert , troverdig , balansert og kunnskapsrik rådgiver! 

Mvh En namnlaus 

Anonymkode: 8ac33...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Felleski er racer-/turski med ordentlig spenn. I motsetning til med ski med (løse) feller bevarer man det aller meste av glien i forhold til vanlige langrenns- (racer-)ski. Felleski har supertynne feller som sitter fast.

 

Egentlig (litt) misvisende at man bruker begrepet feller om begge deler; det er to helt forskjellige ting.

Aha, men det er jo spenn i fjellskia også, ihvertfall er det det i mine. Men det er kanskje ikke ordentlig spenn. Men jeg er ikke noe god til å gå på ski, jeg er god til å labbe på ski :D Så jeg tror jeg holder meg til mine Breidablikk, hvor jeg kan velge lange eller korte feller, eller ingen feller om jeg ønsker det :) Men det kan hende jeg må ta en tur i butikken og se på disse felleskia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
22 timer siden, frosken skrev:

Jeg oppdaget dol i 1998, tror jeg. Det var ganske spennende å finne et nettforum hvor folk snakket om så mangt, inklusive psykiatri. Vi hadde også en chat den gangen, småprat, og mange interessante samtaler foregikk også der. I begynnelsen var det for øvrig litt forvirrende, særlig med disse bokstavkombinasjonene som ikke sa meg noe som helst, som for eksempel lol og *s*. 

Jeg synes et forum som dette har noen unike muligheter for gode samtaler mellom mennesker som ikke kjenner hverandre. Jeg tror mange har opplevd at det er mulig å være mer åpen og direkte her enn de har kunnet være i RL. I årene som har gått har jeg truffet veldig mange mennesker her inne, og mange vanskelige situasjoner, gode opplevelser, sterke følelser osv. har vært delt. Jeg synes jeg har blitt kjent med manges unike situasjon gjennom hva som har blitt skrevet. Jeg er litt fristet til å begynne å skrive om noen av de som har gjort størst inntrykk på meg, men av fare for å glemme noen som ikke bør glemmes, så lar jeg det være. Jeg har lært mye om helsenorge, noen forteller om svært gode erfaringer med behandling, mens andre bruker svært lang tid før de får fornuftig hjelp. 

Egentlig er jeg motstander av "avskjedsinnlegg" på dol. Dette er allikevel en variant av et avskjedsinnlegg, da jeg har bestemt meg for å ta en lang pause. Pausen har imidlertid ikke noe med dol å gjøre, men med at jeg har lyst til å bruke mer tid på andre ting og at jeg har vært såpass involvert i dette forumet i mange år, at det er enklere å holde seg helt borte enn å stikke innom av og til. Tror jeg da. Men det ender vel med meg som med flisa, plutselig er vi her igjen for å snakke om våre yndlingstemaer;-) (Nå som det snart er jul, så skal vel noen skrive om Flisas kolakker eller hva de nå heter, igjen). 

Men jeg har lyst til å ønske dere alle god jul - og mange fine skiturer i året som kommer:-) Ønsk dere felleski til jul, dersom dere ikke allerede har det! Også håper jeg at alle som trenger hjelp fra behandlingsapparatet vil få det i tiden som kommer. Det finnes mye bra hjelp der ute, så det gjelder å ikke gi opp, men gjøre nye forsøk dersom ting ikke fungerer. 

Og takk for mange fine samtaler i årene som har gått. 

Tusen takk for at jeg har et fint  bad utført av flinke håndverkere. Ble meget fornøyd. 

Tusen takk for at du støttet meg i å kjøpe en skikkelig ( men dyr ) alpinhjelm til sønnen min. Like etterpå hadde han et skikkelig fall og hjelmen sprakk. Er ikke godt å si hvordan det det hadde gått om jeg kjøpte en billighjelm. 

Tusen takk for at jeg skjønte det var delir min far fikk. Som du sa så varte det bare noen dager. 

Det er sikkert mye annet også som jeg ikke kommer på i farta. 

Takk for motstand i diskusjoner. Det liker jeg. 

Jada, vi har kranglet også og fy så irritert jeg har vært på deg når du har hoppet inn og revset andre for sine svar. Meg inkl. 

Men, jeg er sjelden langsur og du har bidratt med mye her inne. 

Takk for alt :D

Ps. Er meget fornøyd med skiene jeg kjøpte i fjor, så felleski blir det ikke :)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 timer siden, frosken skrev:

Ski med feller og felleski er to helt forskjellige ting! Ski med feller synes jeg fortsatt er noe herk - selv om det kan være helt nødvendig dersom man skal ha på seg fjellski - mens mine nye felleski er fantastiske.

Egentlig burde vi inngått en deal: Jeg skal bruke fjellski med feller mer - og du burde ønske deg felleski til jul:-)

Takk for påminnelsen om Gaustatoppen, kanskje det kan bli noe av neste sommer. 

God jul til deg også:-)

Var der i høst. Tips til billig overnatting er Kvitåvatn fjellstue. Ingen luxus, men helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for skrive - dialoger  ( eh, ikke uten " blod, svette & tårer". )

Jeg synes du virker å være en engasjert , troverdig , balansert og kunnskapsrik rådgiver! 

Mvh En namnlaus 

Anonymkode: 8ac33...530

Du er her fortsatt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for skrive - dialoger  ( eh, ikke uten " blod, svette & tårer". )

Jeg synes du virker å være en engasjert , troverdig , balansert og kunnskapsrik rådgiver! 

Mvh En namnlaus 

Anonymkode: 8ac33...530

Hvordan går det med deg? Du skulle bare visst hvor ofte jeg har tenkt på deg og dine siden den sommeren du skrev her nesten daglig. Noen ganger har jeg lurt på om du var her anonymt, men det er så mange av dem at jeg ikke stoler på min evne til å kjenne igjen den enkelte. frosken er mye flinkere til det...

Ønsker deg en god jul og alt godt for 2018!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, påskelilje skrev:

Kjære Frosk! Du vil bli savnet! Takk for alle gode råd opp gjennom årene! Selv om noen av dem kunne virke litt krasse og firkantet der og da, vet jeg at det var godt ment, og innimellom fikk jeg berettiget kritikk fra deg som jeg trengte å høre. Du husker perioden for rundt 3-8 år siden, regner jeg med... DOL har vært mitt fristed og mitt støtteapparat i vanskelige perioder, men også et sted der en kan tøyse og tulle om mye - og der har du vært en viktig person :)

Ønsker deg alt godt! Og jeg ønsker meg felleski til jul :rolleyes:

Jeg husker godt hvor opptatt jeg ble av din mellomste, - var jo en periode hvor jeg til enhver tid mente hun trengte litt forsvar fra min  side;-) Ikke noe vanskelig å se i ettertid at det må ha vært ganske irriterende! Det er sånne episoder som har gjort størst inntrykk. Det er jo når noen velger å dele noe som virkelig betyr noe for dem, at engasjementet har vært størst. 

Det har gledet meg stort å lese hvor mye som har gått bra med hun jeg var så opptatt av:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. Jeg får ikke lov til å like flere innlegg i dag, så jeg får fortsette i morgen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trine skrev:

Måtte google jeg nå og det ser jo ut som felleski er ski med feller, så nå skjønner jeg egentlig ikke hva som er forskjellen. Skjønner at langfeller blir anderledes da, men kortfeller kan man jo klippe til i lengden, så de are ligger i smøresona. Så da må jo forskjellen være at det er feller på vanlige turski, sånn at man slipper å bruke fjellski når man skal gå i løyper, dersom man ikke vil smøre. Men jeg tror ikke jeg trenger sånne smale felleski altså, jeg skyr jo trikkeskinnene som pesten :lol: Så jeg tror jeg fortsetter å ønske meg gps til jul :D

Jeg syntes det sto at du ønsket deg _gips_ til jul, og lurte veldig hva i all verden det var du ville gipse!

Du har nok rett i at siden du ikke liker å gå i oppkjørte løyper, så har du heller ikke behov for den nye typen felleski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Tusen takk for at jeg har et fint  bad utført av flinke håndverkere. Ble meget fornøyd. 

Tusen takk for at du støttet meg i å kjøpe en skikkelig ( men dyr ) alpinhjelm til sønnen min. Like etterpå hadde han et skikkelig fall og hjelmen sprakk. Er ikke godt å si hvordan det det hadde gått om jeg kjøpte en billighjelm. 

Tusen takk for at jeg skjønte det var delir min far fikk. Som du sa så varte det bare noen dager. 

Det er sikkert mye annet også som jeg ikke kommer på i farta. 

Takk for motstand i diskusjoner. Det liker jeg. 

Jada, vi har kranglet også og fy så irritert jeg har vært på deg når du har hoppet inn og revset andre for sine svar. Meg inkl. 

Men, jeg er sjelden langsur og du har bidratt med mye her inne. 

Takk for alt :D

Ps. Er meget fornøyd med skiene jeg kjøpte i fjor, så felleski blir det ikke :)

Takk til deg også. 

Jeg synes jeg kjenner ungene dine litt, særlig de to eldste. Noe av det første jeg var engasjert i, var pianospillingen til din datter. Også husker jeg øreverken til sønnen din. Og vi var enige at det var bedre med litt putesying enn ingen lekser i ungdomstiden. 

Også har vi kranglet voldsomt - og såret hver andre noen ganger - men vi har vært litt sånn troll i eske begge to, vi dukker alltid opp igjen etter en stund:-)

Jeg er glad det går så fint med alle ungene dine (som jo er blitt mer og mindre voksne nå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dory1 skrev:

Tusen takk for alt du har gjort❤️

 

Håper du har det fint sammen med barnet ditt:) 

Jeg lærte mye om tvang av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, frosken skrev:

Jeg syntes det sto at du ønsket deg _gips_ til jul, og lurte veldig hva i all verden det var du ville gipse!

Du har nok rett i at siden du ikke liker å gå i oppkjørte løyper, så har du heller ikke behov for den nye typen felleski. 

Haha, det er jo egentlig utrolig at jeg ikke har hatt mer behov for gips enn jeg har, men gipsing overlater jeg til legene. Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å slutte å gå meg bort :D Også kan det kanskje hende at yngstemann i flokken trenger en peiler, for det har skjedd en gang at han var borte en time. Etter det har han hatt båndtvang. Men kjenner jeg meg rett, slipper jeg han igjen. Jeg gjorde det faktisk på fjellet i forrige uke og det gikk bra, men det kan hende det var fordi han hadde kennelhoste og ikke var helt frisk. Ihvertfall kom brått behovet for noe mer kontroll over både han selv og meg. Så da føltes det naturlig å ønske seg en gps med hundepeiler. Tenåringer er litt stress, håper han blir voksen og fornuftig en gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

Håper du har det fint sammen med barnet ditt:) 

Jeg lærte mye om tvang av deg!

Tusen takk!

jeg har det veldig veldig bra:) H*n løper rundt og det er full rulle. Tvangen har holdt seg på avstand. Selvsagt merker jeg at det er der, men ingenting som plager meg. Jeg vinner hver gang tankene lusker rundt;)

kommer til å savne deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...