Gå til innhold

Kognitiv reduksjon ved bipolar lidelse?


Twin P.

Anbefalte innlegg

Er det noen her med bipolar lidelse som har problemer med hodet utenfor sykdomsperiodene? Har lest artikler om nevrokognitive svekkelser på sikt ved både bipolar lidelse og schizofreni (er schizofreni i nær familie), og det gjør meg veldig urolig. Jeg har en drøm om å bli doktorgradsstipendiat og fikk også høre for noen år siden at jeg synes å ha anlegg for det, men nå sliter jeg veldig mye med hukommelsen, fokuset og har for tiden veldig treg oppfattelsesevne. Må søke permisjon fra masterstudiet nå etter jul, ettersom jeg skulle på feltarbeid. Jeg har også problemer med synet (har noen mindre synsvansker til vanlig) og føler meg ofte overveldet i butikker og på noen nettsider og sliter med å lese særlig om morgenen og om kvelden. Har andre her lignende vansker ved depresjon? Jeg kan ikke huske å ha hatt så tydelige vansker før så det gjør meg redd, men håper jeg får mesteparten av funksjonen tilbake når humøret lysner. 

Har forresten bl 2, og har ikke kjempedype depresjoner, men lange og seige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt slike problemer ved depresjon ja. Det ble bedre etter depresjonen. Dog hadde jeg aldri hatt slike problemer før den depresjonen, slik som deg.

Anonymkode: 497c3...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Twin P. skrev:

Det er godt å høre at det ble bedre for deg! Men det var ikke like ille som hos meg? Hadde du hatt mange depresjoner før det? 

Mente at jeg har hatt mange depresjoner før men hadde i de depresjonene ikke like omfattende kognitive vansker som jeg hadde i forrige depresjon. Det var nok like ille som hos deg, hørtes i hvert fall sånn ut. hjernen føltes bare helt ødelagt, snakket dårligere, tenkte dårligere, hukommelsen var helt krise etc

Anonymkode: 497c3...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Folk sier jeg ikke husker noenting

har bp1

de må minne meg på ting vi har gjort mens jeg er helt blank

ble også påvist skader kognitivt ved nevropsykologisk utredning

 

får ikke en gang lov å søke om å få dispensasjon på få tilbake førerkortet mitt 

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på medisiner, ville jeg holdt en knapp på at det er bivirkninger av dem og ikke bipolar som er årsaken til det du opplever..

Anonymkode: b8a1c...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest franklyscarlet

Jeg opplever liknende utfordringer etter maniske perioder. Da føler jeg meg dummere. Glemmer hvordan enkelte ord skrives, har veldig problemer med hukommelsen, og sliter med konsentrasjonen. Veldig kjipt. Vet ikke om det går seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mente at jeg har hatt mange depresjoner før men hadde i de depresjonene ikke like omfattende kognitive vansker som jeg hadde i forrige depresjon. Det var nok like ille som hos deg, hørtes i hvert fall sånn ut. hjernen føltes bare helt ødelagt, snakket dårligere, tenkte dårligere, hukommelsen var helt krise etc

Anonymkode: 497c3...834

Det høres ganske likt ut meg, både situasjon og symptomer. Så det er opplødtende å høre at det har hørt seg til nå. Føler du deg tilbake som normal nå, eller fortsatt litt svekket? Går du på medisiner og gjorde du det under sist depresjon?

28 minutes ago, elina777 said:

Jeg mistet 4 uker av hukommelsen under mani så sier seg selv det skjer skader 

Huff da, det høres leit ut! Håper det går bra med deg likevel! Jeg burde nok også holde meg et godt stykke unna bilkjøring slik jeg er nå. 

53 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis du går på medisiner, ville jeg holdt en knapp på at det er bivirkninger av dem og ikke bipolar som er årsaken til det du opplever..

Anonymkode: b8a1c...3e0

Går ikke på medisiner nei, så kan desverre ikke skylde på det. Men tror jeg burde begynne på medisiner nå.

34 minutes ago, franklyscarlet said:

Jeg opplever liknende utfordringer etter maniske perioder. Da føler jeg meg dummere. Glemmer hvordan enkelte ord skrives, har veldig problemer med hukommelsen, og sliter med konsentrasjonen. Veldig kjipt. Vet ikke om det går seg til...

Ja, det høres veldig kjedelig ut! Håper det går seg til for deg. Slik jeg har forstått så har man begynt å forske på kognitive treningsopplegg for folk med nedsatt kognisjon etter bipolare og scihzofrene forløp, noe har vist litt resultater, så jeg blir i alle fall litt håpefull av det! Har problemene kommet gradvis? Og har du hatt mange og sterke manier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Twin P. skrev:

Det høres ganske likt ut meg, både situasjon og symptomer. Så det er opplødtende å høre at det har hørt seg til nå. Føler du deg tilbake som normal nå, eller fortsatt litt svekket? Går du på medisiner og gjorde du det under sist depresjon?

Er helt tilbake til normalen eller i hvert fall tilnærmet normalen, hukommelsen osv er normal. Har litt konsentrasjonsvansker, og problemer med å komme i gang med ting,når det kommer til skolearbeid, men det er sannsynligvis grunnet manglende motivasjon. Hvis jeg holder på med noe jeg interesserer meg har jeg ikke disse problemene. Har dog alltid hatt konsentrasjonsvansker til en viss grad (min konsentrasjon er i det nedre sjiktet av normalen), så nå er vel i grunn konsentrasjonen min også normal, eller i hvert fall nesten. Har aldri tatt medisiner verken for dette eller andre ting, annet enn en antibiotikakur i ny og ne. Mine behandlere mener at jeg burde begynne på stemningstabiliserende mot bipolar, men jeg har aldri gjort dette. 

Anonymkode: 497c3...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett av de viktigste faresignalene mine når depresjonen er på vei. Er glemsk i stabile perioder også, men når jeg er deprimert kan jeg glemme fra det ene minuttet til det andre. Det er utrolig kjipt, og også flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er velkjent at en får et fall i kognitiv funksjon etter en bipolar episode. Større fall jo alvorligere og langvarig episoden er. Det er en av grunnene til at medisinering er så viktig ved BP.

F. Colom (spansk psykolog som sammen med Vieta startet psykoedukasjon ved BP) forteller at utfordringen de nå ser er de som har hatt flere BP-episoder og som har såpass kognitiv svikt at de dårlig nyttiggjør seg programmet.

På den positive siden kan en si at kognitiv funksjon ikke skal testes under en depresjon. Da er det velkjent med kognitiv svekkelse. Det er to ting du bør gjøre og som er to sider av samme sak: Sørg for å bli behandlet for nåværende depresjon, og sørg for forebyggende behandling slik at du ikke får flere depresjoner.

Anonymkode: 4d126...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...