Gå til innhold

– Fortvilende og flaut å be om hjelp. Jeg er sjokkert over hvor mye nød det er i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at det har blitt så mye værre de siste årene? Er det gpa uførereformen med kutt i bostøtte kombinert med økende boligpriser? Eller har folk for store krav og klarer ikke styre privatøkonomien?

Kjør debatt!

http://www.dagsavisen.no/oslo/fortvilende-og-flaut-a-be-om-hjelp-1.1072142

Jeg er sjokkert over hvor mye nød det er i Oslo, sier «Marit» (50). Hun er en av mange som søker hjelp fra fremmede på nettet for å klare seg gjennom jula.

«Marit» bor i Oslo og er en av mange som ikke greier å få endene til å møtes før jul. 50-åringen har lagt ut en annonse på nettet der hun spør om noen kan hjelpe henne så hun får gitt døtrene en skikkelig gave. Hun ber om å få være anonym av hensyn til barna.

Marit forteller at hun hadde en god jobb i 25 år og levde et middelklasseliv med bil og enebolig. Et samlivsbrudd og sykdom gjorde at hele det økonomiske fundamentet forsvant. Hun gikk på arbeidsavklaringspenger i flere år før hun ble uføretrygdet. Marit mener trygda er altfor lav til å leve et fullverdig liv.

– Det har alltid vært fattigdom i Norge, men har det vært så ille hele tida? På meg virker det som om vi har et Nav-system som har gått helt av hengslene.

Irene Mathisen, daglig leder ved Frelsesarmeens slumstasjon i Oslo, forteller at det er veldig stor forskjell fra i fjor når det gjelder antallet mennesker som oppsøker stasjonen.

– Vi opplever mye større pågang i år.

Hun tror det henger sammen med at ulikheten øker i Norge.

– Vi speiler samfunnet, og alle statistikker viser at det blir større forskjeller i samfunnet. Når barnefattigdommen øker i innvandrerfamilier, kommer det flere til oss.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at det har blitt så mye værre de siste årene? Er det gpa uførereformen med kutt i bostøtte kombinert med økende boligpriser? Eller har folk for store krav og klarer ikke styre privatøkonomien?

Kjør debatt!

http://www.dagsavisen.no/oslo/fortvilende-og-flaut-a-be-om-hjelp-1.1072142

Jeg er sjokkert over hvor mye nød det er i Oslo, sier «Marit» (50). Hun er en av mange som søker hjelp fra fremmede på nettet for å klare seg gjennom jula.

«Marit» bor i Oslo og er en av mange som ikke greier å få endene til å møtes før jul. 50-åringen har lagt ut en annonse på nettet der hun spør om noen kan hjelpe henne så hun får gitt døtrene en skikkelig gave. Hun ber om å få være anonym av hensyn til barna.

Marit forteller at hun hadde en god jobb i 25 år og levde et middelklasseliv med bil og enebolig. Et samlivsbrudd og sykdom gjorde at hele det økonomiske fundamentet forsvant. Hun gikk på arbeidsavklaringspenger i flere år før hun ble uføretrygdet. Marit mener trygda er altfor lav til å leve et fullverdig liv.

– Det har alltid vært fattigdom i Norge, men har det vært så ille hele tida? På meg virker det som om vi har et Nav-system som har gått helt av hengslene.

Irene Mathisen, daglig leder ved Frelsesarmeens slumstasjon i Oslo, forteller at det er veldig stor forskjell fra i fjor når det gjelder antallet mennesker som oppsøker stasjonen.

– Vi opplever mye større pågang i år.

Hun tror det henger sammen med at ulikheten øker i Norge.

– Vi speiler samfunnet, og alle statistikker viser at det blir større forskjeller i samfunnet. Når barnefattigdommen øker i innvandrerfamilier, kommer det flere til oss.

Anonymkode: 96fe5...c83

For mange på trygd. Rart hun velger å klage samtidig som hun velger å bo i Oslo med de boligprisene. 

Bør vel først forsøke å hjelpe seg selv før begynner å tigge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

For mange på trygd.

Hvor finnes jobbene for de som ønsker å jobbe om de klarer kanskje deltid?

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finnes jobbene for de som ønsker å jobbe om de klarer kanskje deltid?

Anonymkode: 96fe5...c83

I Oslo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finnes jobbene for de som ønsker å jobbe om de klarer kanskje deltid?

Anonymkode: 96fe5...c83

Spør du hvor jobbene i Oslo finnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Spør du hvor jobbene i Oslo finnes ?

Jeg spør hvor jobbene finnes, sånn rent generelt.

http://www.universell-utforming.miljo.no/tema/generelt/1981-funksjonshemmede-far-ikke-jobb

Mange funksjonshemmede vil jobbe, men slipper ikke til i arbeidslivet.

Ifølge Handikapforbundet står det 85 000 funksjonshemmede utenfor arbeidslivet, som ønsker å komme i jobb.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør hvor jobbene finnes, sånn rent generelt.

http://www.universell-utforming.miljo.no/tema/generelt/1981-funksjonshemmede-far-ikke-jobb

Mange funksjonshemmede vil jobbe, men slipper ikke til i arbeidslivet.

Ifølge Handikapforbundet står det 85 000 funksjonshemmede utenfor arbeidslivet, som ønsker å komme i jobb.

Anonymkode: 96fe5...c83

Hun det handler om i innlegget bor i Oslo. Det er langt billigere å bo utenfor Oslo.

Det er trist at utviklingshemmede som vil jobbe havner utenfor arbeidslivet, men utviklingshemmede kan være så mangt, fra alvorlig til mild grad.

Å søke ordinære jobber gjennom Finn.no, kan være en prøvelse. Det vet jeg selv, slik at man må gå bredt ut. I Oslo kryr det av vikarbyrå som ofte er løsningen for mange unge som vil jobbe.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hun det handler om i innlegget bor i Oslo. Det er langt billigere å bo utenfor Oslo.

"løser" ingenting å sende fattige ut på bygda, ihvertfall ikke på gruppenivå. 

Anonymkode: 7a9fc...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"løser" ingenting å sende fattige ut på bygda, ihvertfall ikke på gruppenivå. 

Anonymkode: 7a9fc...b6c

"Sende " fattige ut på bygda ? Hvem har sagt at man skal sende fattige ut på bygda ? Hun har et valg om hun vil bo dyrt i Oslo eller spare penger ved å bo billigere utenfor Oslo. Det er flest jobber i Oslo, men det ser ikke ut som hun har tenkt tanken på å jobbe uansett.

Men det nytter ikke å diskutere med folk som mangler vilje til å se løsninger. De vil se problemer uansett hva man foreslår. Noen mangler evnen/viljen til å være løsningsorientert og da nytter det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

 

Men det nytter ikke å diskutere med folk som mangler vilje til å se løsninger. De vil se problemer uansett hva man foreslår. Noen mangler evnen/viljen til å være løsningsorientert og da nytter det ikke. 

Men du vet jo sjøl hvor vanskelig det er å flytte når man har unger og ta de vekk fra sitt faste miljø.  Jeg hadde ikke tatt mine vekk fra Oslo og dessuten har man ikke bestemmelsen alene når det er en far med i bildet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Dorthe skrev:

Men du vet jo sjøl hvor vanskelig det er å flytte når man har unger og ta de vekk fra sitt faste miljø.  Jeg hadde ikke tatt mine vekk fra Oslo og dessuten har man ikke bestemmelsen alene når det er en far med i bildet.  

Jeg hadde en plan A og en plan B :-) Jeg kunne velge å bo trangt i en liten leilighet i Oslo eller flytte utenfor Oslo. Jeg valgte det første av hensyn til ungene, men jeg hadde økonomi til det. Jeg var veldig usikker og redd da jeg var nyskilt. Redd for ikke å greie meg økonomisk, så plan B hadde jeg i tankene hele tiden og tenkte gjennomføre planen så fort/ hvis det gikk nedover med økonomien.

Kan love deg at den planen ville ha blitt gjennomført i god før tigging ble et alternativ.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Men det nytter ikke å diskutere med folk som mangler vilje til å se løsninger. De vil se problemer uansett hva man foreslår. Noen mangler evnen/viljen til å være løsningsorientert og da nytter det ikke. 

Ok

Anonymkode: 7a9fc...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok kunnet be om mat på frelsesarmeen, men jeg ville aldri ha gått ut på nettet for å tigge penger.

I "min" butikk så startet de med å sette fram en handlevogn som kundene kunne legge div mat i (som de hadde kjøpt) og så kom frelsesarmeen å hentet det når handlevognen var full. De delte så dette ut til folk som trenger hjelp til mat. Dette har blitt så populært at frelsesarmeen må hente flere ganger i uka. Dette har visstnok også spredt seg til flere butikker.  

Dette synes jeg er en fin måte å hjelpe på. Kanskje det også er litt lettere å ta imot for de som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før kostet en kommunal leilighet veldig lite pr måned, nå er det markedspriser, samtidig som bostøtte faller bort for de fleste. 

Anonymkode: 61096...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde en plan A og en plan B :-) Jeg kunne velge å bo trangt i en liten leilighet i Oslo eller flytte utenfor Oslo. Jeg valgte det første av hensyn til ungene, men jeg hadde økonomi til det. Jeg var veldig usikker og redd da jeg var nyskilt. Redd for ikke å greie meg økonomisk, så plan B hadde jeg i tankene hele tiden og tenkte gjennomføre planen så fort/ hvis det gikk nedover med økonomien.

Kan love deg at den planen ville ha blitt gjennomført i god før tigging ble et alternativ.

Jeg hadde heller aldri begynt å tigge og jeg hadde antagelig ikke hatt mulighet til å få en annen leilighet heller selv om jeg selvfølgelig kunne flyttet til et billigere sted hvis det var heis og store nok rom for meg og mine tre unger.  Jeg har jo hatt minstemann i senga mi i mange år da han var liten og de to eldste delte rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ganske langt ut av Oslo før det blir billig å bo. Type søndre Høland .

Anonymkode: 61096...09a

Søkte på østfoldområdet. Finner mange leiligheter på min størrelse og større som er opp mot 2 mill billigere enn leligheten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, Dorthe skrev:

Jeg hadde heller aldri begynt å tigge og jeg hadde antagelig ikke hatt mulighet til å få en annen leilighet heller selv om jeg selvfølgelig kunne flyttet til et billigere sted hvis det var heis og store nok rom for meg og mine tre unger.  Jeg har jo hatt minstemann i senga mi i mange år da han var liten og de to eldste delte rom.

Nei, du er jo i en litt spesiell situasjon sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før kostet en kommunal leilighet veldig lite pr måned, nå er det markedspriser, samtidig som bostøtte faller bort for de fleste. 

Anonymkode: 61096...09a

Det står vel ikke noe sted at hun bor i en kommunal leilighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det står vel ikke noe sted at hun bor i en kommunal leilighet?

Jeg kommenterer generellt på fattigdoms-utviklingen i Oslo. Hun eier vel neppe en leilighet hvis hun må tigge penger? Hvis hun gjør det så ville jeg ikke hatt Spess sympati for henne. Jeg ville heller aldri tigget, ved feks en annonse. Jeg er selv ufør men har så langt klart meg bra. Men de årene før jeg ble ufør, som jeg gikk på sosialen var veldig tøffe. Men etter uføretrygden  har jeg hatt en ryddig økonomi med eid bolig. Problemet nå er att en som var i min situasjon ville ikke fått egen bolig slik jeg fikk, fordi prisene har økt og bostøtten er ikke mer for unge uføre.

Anonymkode: 61096...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...