Gå til innhold

– Fortvilende og flaut å be om hjelp. Jeg er sjokkert over hvor mye nød det er i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommenterer generellt på fattigdoms-utviklingen i Oslo. Hun eier vel neppe en leilighet hvis hun må tigge penger? Hvis hun gjør det så ville jeg ikke hatt Spess sympati for henne. Jeg ville heller aldri tigget, ved feks en annonse. Jeg er selv ufør men har så langt klart meg bra. Men de årene før jeg ble ufør, som jeg gikk på sosialen var veldig tøffe. Men etter uføretrygden  har jeg hatt en ryddig økonomi med eid bolig. Problemet nå er att en som var i min situasjon ville ikke fått egen bolig slik jeg fikk, fordi prisene har økt og bostøtten er ikke mer for unge uføre.

Anonymkode: 61096...09a

Slik jeg leser innlegget hadde hun en god jobb i 25 år inntil hun ble skilt og gikk rett over på uføretrygd nærmest rett etter skilsmissen. At hun så kunne ha endt opp i en kommunalbolig etter god jobb i 25 år, falt meg ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Slik jeg leser innlegget hadde hun en god jobb i 25 år inntil hun ble skilt og gikk rett over på uføretrygd nærmest rett etter skilsmissen. At hun så kunne ha endt opp i en kommunalbolig etter god jobb i 25 år, falt meg ikke inn.

Hadde hun ikke flere år på AAP? Mulig hun har brukt opp oppspart kapital? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har jobbet i 25 år i en god jobb så har hun antagelig en god pensjon.  Jeg tror kanskje ikke at hun er det beste eksemplet på de med dårlig råd på Oslo.  Jeg har sett mye fattigdom rundt her jeg bor, veldig mange skilte mødre med flere unger som har en dårlig betalt jobb eller vært på trygd og bodd i kommunale boliger.  Og det at jeg har eid leiligheten min har reddet økonomien min.  Det er forskjell på 4000 i husleie og 12 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

"Sende " fattige ut på bygda ? Hvem har sagt at man skal sende fattige ut på bygda ? Hun har et valg om hun vil bo dyrt i Oslo eller spare penger ved å bo billigere utenfor Oslo. Det er flest jobber i Oslo, men det ser ikke ut som hun har tenkt tanken på å jobbe uansett.

Men det nytter ikke å diskutere med folk som mangler vilje til å se løsninger. De vil se problemer uansett hva man foreslår. Noen mangler evnen/viljen til å være løsningsorientert og da nytter det ikke. 

Skal man bo på landet må en ha bil. Det er dyrt.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Hadde hun ikke flere år på AAP? Mulig hun har brukt opp oppspart kapital? 

 

Ja, stemmer. Flere år på aap etter samlivsbruddet og deretter uføretrygd. Men god jobb i 25 år før hun ble skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Ja, stemmer. Flere år på aap etter samlivsbruddet og deretter uføretrygd. Men god jobb i 25 år før hun ble skilt.

Nå vet vi ikke hva hun har itrygd.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man bo på landet må en ha bil. Det er dyrt.

Anonymkode: 96fe5...c83

Kommer an på situasjonen og hvordan kollektivtrafikken er der man bor.

Jeg bor i Oslo og må ha bil likevel, da jeg dagpendler ut av byen og det ikke går noe kollektivt dit :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Hun det handler om i innlegget bor i Oslo. Det er langt billigere å bo utenfor Oslo.

Det er trist at utviklingshemmede som vil jobbe havner utenfor arbeidslivet, men utviklingshemmede kan være så mangt, fra alvorlig til mild grad.

Å søke ordinære jobber gjennom Finn.no, kan være en prøvelse. Det vet jeg selv, slik at man må gå bredt ut. I Oslo kryr det av vikarbyrå som ofte er løsningen for mange unge som vil jobbe.

 

 

 

De vil helst ikke ha folk med dårlig helse.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet vi ikke hva hun har itrygd.

Anonymkode: 96fe5...c83

Det er sant, men det jeg startet med å si er at det er billigere utenfor byen, både å leie og å eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

"Sende " fattige ut på bygda ? Hvem har sagt at man skal sende fattige ut på bygda ? Hun har et valg om hun vil bo dyrt i Oslo eller spare penger ved å bo billigere utenfor Oslo. Det er flest jobber i Oslo, men det ser ikke ut som hun har tenkt tanken på å jobbe uansett.

Men det nytter ikke å diskutere med folk som mangler vilje til å se løsninger. De vil se problemer uansett hva man foreslår. Noen mangler evnen/viljen til å være løsningsorientert og da nytter det ikke. 

Du får huske på at mange av disse er tildels alvorlig syke. Bare fordi du har klart det betyr ikke at alle andre klarer det.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De vil helst ikke ha folk med dårlig helse.

Anonymkode: 96fe5...c83

Nei, hvis man har bestemt seg for at det er slik, så blir det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Det er sant, men det jeg startet med å si er at det er billigere utenfor byen, både å leie og å eie.

Det er dyrt nok også utenfor byen, hvis en ikke vil bo langt uti gokk, men da er bil helt nødvendig.

og jeg tror nok vi må,snakke om leiepriser, det er få på uføre som får boliglån i dag. Hvor bra hadde du klart deg med 15;16;17000 utbetalt i måneden?

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, hvis man har bestemt seg for at det er slik, så blir det slik.

Du vet virkelig ikke hva du snakker om!

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får huske på at mange av disse er tildels alvorlig syke. Bare fordi du har klart det betyr ikke at alle andre klarer det.

Anonymkode: 96fe5...c83

Jeg snakker ikke om meg selv. Jeg er verken alvorlig syk eller litt syk. Jeg snakker om at 9, 6 % av befolkningen er uføretrygdede og det bare øker. Er det sannsynlig at alle disse er alvorlig syke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet virkelig ikke hva du snakker om!

Anonymkode: 96fe5...c83

Jo, det gjør jeg. Du snakker om "de". Hvem er de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt nok også utenfor byen, hvis en ikke vil bo langt uti gokk, men da er bil helt nødvendig.

og jeg tror nok vi må,snakke om leiepriser, det er få på uføre som får boliglån i dag. Hvor bra hadde du klart deg med 15;16;17000 utbetalt i måneden?

Anonymkode: 96fe5...c83

Jeg hadde ikke klart meg i Oslo. Som uføretrygdet med 17.000 utbetalt, hadde jeg ikke hatt annet valg enn å flytte. Det sier seg selv. Hvor er langt ute i gokk som du ikke ville ha bodd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg snakker ikke om meg selv. Jeg er verken alvorlig syk eller litt syk. Jeg snakker om at 9, 6 % av befolkningen er uføretrygdede og det bare øker. Er det sannsynlig at alle disse er alvorlig syke ?

Det er mulig arbeidslivet har blitt for krevende for mange? De med allerede skrantende helse blir skviset ut. Men hvor mener du disse skal jobbe, det finnes allerede 150000 arbeidsledige, pluss alle på nav tiltak, og nå kommer roboter og automatisering. 

Ellers er det feil å hevde antall uføre øker, prosentandelen er nøyaktig den samme som for ti år siden.

 

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde ikke klart meg i Oslo. Som uføretrygdet med 17.000 utbetalt, hadde jeg ikke hatt annet valg enn å flytte. Det sier seg selv. Hvor er langt ute i gokk som du ikke ville ha bodd ?

Jeg ser ikke at jeg ikke ville bodd i gokk, jeg ville faktisk heller bodd der enn i oslo. Men da må man ha bil, og det koster, ikke sikkert det er så mye å spare.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De syke.

Anonymkode: 96fe5...c83

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg lurte på hvem er "de" var som ikke vil ha syke ?

Jeg tror du har rett i at mange ikke vil ha det, men jeg tror absolutt de har bedre sjanser de som bestemmer seg for at de SKAL ha jobb . Lettere hvis en ikke har den innstillingen at alt er håpløst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...