Gå til innhold

– Fortvilende og flaut å be om hjelp. Jeg er sjokkert over hvor mye nød det er i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja forskjellene bare øker og øker

Disse kvinnedyrene som har gjort det så bra tror at det er pga dem selv at det har gått så bra med dem, de tror at de operere i et vakuum, og at deres rikdom ikke er resultatet av å vokse opp i et samfunn med få forskjeller og store muligheter spessielt for kvinnfolk noe som er ganske unikt i verdenssammenheng, det handler bare om "dem" og hvor "hardt de har jobbet" og hvor mye bedre de er en alle andre

I nedgangstider er folk late tror disse kvinnedyrene, helt til det rammer dem selv.... Da vil de innse hvor svake de er fysisk og i et rått og brutalt samfunn er de bare byttedyr, i det trygge samfunnet her er de gudinner, men det er dette samfunnet som brytes ned..... Hva tror du skjer da.....kvinne

Vil også påpeke hva som er ytterste konsekvens av økte forskjeller, revolusjon og borgerkrig, jada vi er ikke helt der men det går i den retningen når forskjellen blir for store, det er ikke til noens fordel, heller ikke dere suksessfulle fruer, hvor lett tror du det er å starte en bedrift når det er opptøyer og krig i gatene, plynding og ran non stop, vel, du vil ikke lenger være så "suksessfull" selv om du ikke er "lat", det handler om at du faktisk ikke opererer i et vakumm, din suksess avhenger av samfunnet rundt ikke bare "deg", når samfunnet går i dass (selv om det ikke rammer deg personlig på kort sikt) så vil det påvirke deg og dine avkom i fremtiden

Dette er ikke rakettforskning folkens, selv kvinner bør kunne forstå dette... ;) :ph34r:

Lykke til

Anonymkode: 7a9fc...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rart hvordan folk dømmer og opplever verden ut fra sitt ståsted. Fordi man selv har tatt noen valg eller hatt noen tøffe erfaringer så tenker man andre også burde gjøre eller tåle det samme som en selv. Hva ligger egentlig bak alle disse skråsikre løsningene på andre menneskers problemer ?. Er man redd for at andre skal ha det lettere enn en selv eller ha fordeler som man selv ikke har ?.Er det misunnelse ?.  Jeg forstår ikke dette voldsomme engagenmentet . Som om uføretrygdede er den ene store utgiftsposten i samfunnet vårt og som om de fleste har en slags ferie og lever i « sus og dus « på andre sin bekostning. Hva er det folk er redd for ? 

Anonymkode: 40ace...cc5

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja forskjellene bare øker og øker

Disse kvinnedyrene som har gjort det så bra tror at det er pga dem selv at det har gått så bra med dem, de tror at de operere i et vakuum, og at deres rikdom ikke er resultatet av å vokse opp i et samfunn med få forskjeller og store muligheter spessielt for kvinnfolk noe som er ganske unikt i verdenssammenheng, det handler bare om "dem" og hvor "hardt de har jobbet" og hvor mye bedre de er en alle andre

I nedgangstider er folk late tror disse kvinnedyrene, helt til det rammer dem selv.... Da vil de innse hvor svake de er fysisk og i et rått og brutalt samfunn er de bare byttedyr, i det trygge samfunnet her er de gudinner, men det er dette samfunnet som brytes ned..... Hva tror du skjer da.....kvinne

Vil også påpeke hva som er ytterste konsekvens av økte forskjeller, revolusjon og borgerkrig, jada vi er ikke helt der men det går i den retningen når forskjellen blir for store, det er ikke til noens fordel, heller ikke dere suksessfulle fruer, hvor lett tror du det er å starte en bedrift når det er opptøyer og krig i gatene, plynding og ran non stop, vel, du vil ikke lenger være så "suksessfull" selv om du ikke er "lat", det handler om at du faktisk ikke opererer i et vakumm, din suksess avhenger av samfunnet rundt ikke bare "deg", når samfunnet går i dass (selv om det ikke rammer deg personlig på kort sikt) så vil det påvirke deg og dine avkom i fremtiden

Dette er ikke rakettforskning folkens, selv kvinner bør kunne forstå dette... ;) :ph34r:

Lykke til

Anonymkode: 7a9fc...b6c

Så enig så enig. 

Må bare legge til at dette med fattigdom er ett problem i små byer og tettsteder også. Å flytte ut av stor Oslo for å få bedre råd kan for noen fungere men køen hos Frelsesarmeen er altså lang i min lille rimelige by også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart hvordan folk dømmer og opplever verden ut fra sitt ståsted. Fordi man selv har tatt noen valg eller hatt noen tøffe erfaringer så tenker man andre også burde gjøre eller tåle det samme som en selv. Hva ligger egentlig bak alle disse skråsikre løsningene på andre menneskers problemer ?. Er man reddiredd for at andre skal ha det lettere enn en selv eller ha fordeler som man selv ikke har ?.Er det misunnelse ?.  Jeg forstår ikke dette voldsomme engagenmentet . Som om uføretrygdede er den ene store utgiftsposten i samfunnet vårt og som om de fleste har en slags ferie og lever i « sus og dus « på andre sin bekostning. Hva er det folk er redd for ? 

Anonymkode 40ace...cc5

Jøss, det må gå an å diskutere et samfunnsproblem også på dol , uten at alle skal tro at det handler om dem . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også det at helt generelt har folk mindre og mindre å gi av tror jeg og det blir jo et mye strammere nett. 

Anonymkode: b5b38...209

Jeg tror ikke folk generelt har mindre og mindre, det er forskjellene som øker. Svært mange klarer seg veldig bra, mens det er veldig trangt for de som har minst.

Jeg har faktisk - for første gang - svart på etpar av tiggerannonsene fra oslofamilier på finn.no i år. Jeg sender ikke penger til folk jeg ikke kjenner, sånt gjør jeg via Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon. Men jeg har spurt (på anonym melding gjennom finn) om f.eks. alder og kjønn på barna og om de kunne være interessert i å arve noe sportstøy ("merkeklær", helt som nytt) etter sønnen min, etc. Men jeg har ikke fått noen svar, selv ikke fra de som presiserer i annonsen at de trenger "alt" og ikke er kresne.

Det er selvfølgelig helt greit at de ikke vil ha det, jeg blir ikke sur - det er ikke for min egen skyld at jeg har svart, og jeg påstår ikke at alle annonsørene er like. Men det tar et halvt minutt å sende en neitakk-melding tilbake. Det ville nok jeg ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Noe av problemet er jo att alt er så forbanna dyrt her til lands. Og politikere snakker om å øke prisene på godteri som er over dobbelt så dyrt som i Sverige. De snakker om miljøavgifter på bæreposer, som jo blir resirkulert av de fleste. De snakker om flysete avgift. Det er altfor dyrt her i landet. I Sverige hadde man levd som en greve på norsk trygd. Men alt koster så inni helvete mye her. Klart det gir staten inntekter, men. det skader også de som har minst. Selv spiser jeg ikke godteri, og sitter greit i det, men prisene her til lands er vanvittige.

 

Mange som er trygdede har dårlige vaner som mye alkohol og tobakk. De bruker penger på dette fordi de er hekta og har ikke så mye annet heller. Det er klart det blir smalhans, hvis du drikker alkohol og røyker hver dag. Hadde en grandonkel som røyka 60 om dagen, var konstant blakk. Kanskje man skal senke den moralske kjepphesten litt og la de som er hekta på dritt få sine uvaner til en lavere pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Noe av problemet er jo att alt er så forbanna dyrt her til lands. Og politikere snakker om å øke prisene på godteri som er over dobbelt så dyrt som i Sverige. De snakker om miljøavgifter på bæreposer, som jo blir resirkulert av de fleste. De snakker om flysete avgift. Det er altfor dyrt her i landet. I Sverige hadde man levd som en greve på norsk trygd. Men alt koster så inni helvete mye her.

Jo, det er sammenheng mellom priser, skatter/avgifter og nivå på lønn/trygd. Uføretrygden er langt lavere i Sverige, så de har nok dårligere kjøpekraft selv om prisene er lavere. Hvor mye er utbetalt minstetrygd i Sverige? 7000-8000?

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er sammenheng mellom priser, skatter/avgifter og nivå på lønn/trygd. Uføretrygden er langt lavere i Sverige, så de har nok dårligere kjøpekraft selv om prisene er lavere. Hvor mye er utbetalt minstetrygd i Sverige? 7000-8000?

Anonymkode: 96fe5...c83

Noe sånt. De har fortsatt bostøtte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Worrysome plenty skrev:

Noe sånt. De har fortsatt bostøtte da.

Mye billigere leiepriser også.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 21.54, Nicklusheletida skrev:

For mange på trygd. Rart hun velger å klage samtidig som hun velger å bo i Oslo med de boligprisene. 

Bør vel først forsøke å hjelpe seg selv før begynner å tigge. 

Rart at du kaller dette for sutring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 16.12.2017 den 23.05, Dorthe skrev:

Men du vet jo sjøl hvor vanskelig det er å flytte når man har unger og ta de vekk fra sitt faste miljø.  Jeg hadde ikke tatt mine vekk fra Oslo og dessuten har man ikke bestemmelsen alene når det er en far med i bildet.  

Vi flyttet mange ganger i min barndom, inkludert andre land hvor vi barna startet på skole og barnehage uten å kunne språket. Det var pga jobben til min far.

Det var helt greit. Håper ikke det har blitt sånn at folk ikke kan flytte for å få jobb. Jeg skjønner jo at det kan sitte langt inne, men til syvende og sist må man jo ha noe å leve av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gargamel skrev:

Vi flyttet mange ganger i min barndom, inkludert andre land hvor vi barna startet på skole og barnehage uten å kunne språket. Det var pga jobben til min far.

Det var helt greit. Håper ikke det har blitt sånn at folk ikke kan flytte for å få jobb. Jeg skjønner jo at det kan sitte langt inne, men til syvende og sist må man jo ha noe å leve av. 

Du har ikke lov til å flytte f.eks ut av Oslo hvis du ikke har tillatelse av faren.  Grunnen er at han ikke skal miste muligheten til samvær,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 minutter siden, Dorthe skrev:

Du har ikke lov til å flytte f.eks ut av Oslo hvis du ikke har tillatelse av faren.  Grunnen er at han ikke skal miste muligheten til samvær,

Nei, men det vet ikke om det er situasjonen for "Marit" i artikkelen. Hun er 50 og jeg er usikker på om hun det hele tatt bor med barna. Det går ikke klart frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere dager siden jeg leste artikkelen, men det var da ungene som trengte gaver så da bor hun vel med dem.  Voksne unger forventer ikke presanger av blakke mødre normalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Nei, men det vet ikke om det er situasjonen for "Marit" i artikkelen. Hun er 50 og jeg er usikker på om hun det hele tatt bor med barna. Det går ikke klart frem.

En kvinne på 50 år kan fremdeles ha barn som går i barnehage. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dorthe skrev:

Du har ikke lov til å flytte f.eks ut av Oslo hvis du ikke har tillatelse av faren.  Grunnen er at han ikke skal miste muligheten til samvær,

At man ha den andre forelderens underskrift gjelder vel bare når man skal flytte barnet ut fra felles hjem? I alle fall  var det slik for 11 år siden da jeg flyttet for andre gang med mine, da trengte jeg ikke noen underskrift fra faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
8 timer siden, Lillemus skrev:

At man ha den andre forelderens underskrift gjelder vel bare når man skal flytte barnet ut fra felles hjem? I alle fall  var det slik for 11 år siden da jeg flyttet for andre gang med mine, da trengte jeg ikke noen underskrift fra faren.

Nå må man varsle den andre foreldre minst 6 uker før flytting (ut av kommunen) slik at den foreldren skal ha tid til å sett i gang meldingssystemet og rettsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BamseLiten skrev:

Nå må man varsle den andre foreldre minst 6 uker før flytting (ut av kommunen) slik at den foreldren skal ha tid til å sett i gang meldingssystemet og rettsak.

Så man kan ikke flytte ut av kommunen med barnet? I utgangspunktet greit, men det er alltid noen unntak og jeg vil tro det kan finnes hauger med unntak her. Noen kan jo bo mer eller mindre på kommunegrensa og i realiteten bli nektet (om man har en jævlig vrang eks) å flytte barnet 100 m, andre kan bo i en storkommune og flytte ungen mange, mange mil uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Så man kan ikke flytte ut av kommunen med barnet? I utgangspunktet greit, men det er alltid noen unntak og jeg vil tro det kan finnes hauger med unntak her. Noen kan jo bo mer eller mindre på kommunegrensa og i realiteten bli nektet (om man har en jævlig vrang eks) å flytte barnet 100 m, andre kan bo i en storkommune og flytte ungen mange, mange mil uten problemer.

Nei, det kan man ikke.  Men den andre som bare har samvær kan flytte så langt h*n vil uten problemer og likevel nekte den som har omsorgen å flytte.  Urettferdig, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dorthe skrev:

Nei, det kan man ikke.  Men den andre som bare har samvær kan flytte så langt h*n vil uten problemer og likevel nekte den som har omsorgen å flytte.  Urettferdig, spør du meg.

Merkelig. Man kan jo lure på hva de har tenkt de som har utformet disse lovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...