Gå til innhold

Fett hår og ingen tegn til mensen etter ppille slutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter mange år på ppiller tok jeg 30.oktober min siste pille. Utenom bortfallsblødningen som varte i ca 4 dager har jeg ikke hatt noen tegn til mens. Den siste uken derimot har jeg begynt å få fett hår som lukter etter en dag. 

Jeg leste noe på nett som sa at det kunne ha sammenheng med pocs. Hjelp! 

Vi kunne tenke oss å begynne og prøve på å bli gravide etter jul ettersom at jeg nærmer meg 30 og kjenner at jeg nå begynner å bli beskymret.

Før jeg begynte på ppiller hadde jeg regelmessig mens med kraftige smerter. Disse har jeg beholdt mens jeg har gått på ppiller.

Noen som har opplevd det samme? Hva bør jeg gjøre?

 

Anonymkode: 63cd4...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke har fått menstruasjon etter tre måneder, bør du søke lege. Du vil da bli utredet med hormonprøver. Det kan være flere årsaker til at blødningene ikke kommer av seg selv, også annet en PCOS. Husk at du kan bli gravid før menstruasjonen kommer tilbake.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei og tusen takk for svar!

Ble litt urolig og dro derfor til gynekologen noen dager etter jeg skrev dette her. Hun sa det ikke var noen grunn for beskymring for PCOS (følte ikke at det var helt overbevisende) og mente at jeg ville ha eggløsning innen en uke (slimhinne så også tykk nok ut mente hun). Ca. en uke etter hadde jeg alle tegn til eggløsning. Overraskelsen var derfor stor når jeg fikk mensen ca. en uke etter dette igjen..Denne menstruasjonen varte en uke uten mensensmerter og det kom lite blod noe som er helt motsatt av hvordan det var når jeg gikk på ppiller. Jeg trodde det skulle være omvendt mao. bli verre? Uansett det at jeg fikk mensen så kort etter det som skulle være eggløsning førte selvfølgelig til en ny beskymring, kort lutealfase.

Pga. denne beskymringen kjøpte jeg eggløsningstester for å sjekke om lutealfasen ville bli lenger i min andre syklus (dette var for å roe ned stresset, men har kanskje dessverre virket mot sin hennsikt). Nå er jeg på dag 26 i syklusen etter att eggløsningstesten har vist 9(!) dager med høy fertilitet. Jeg har hatt litt eggløsningsslim nesten hver dag med "høy" fertilitet.

Jeg sliter fortsatt med fett hår.

Hva tror du er i veien med meg?

Bør jeg gå til gynekologen igjen?

Er det noen sjanse for at jeg kommer til å få eggløsning denne mnd?

Er det noe man kan gjøre for å korte ned syklusen sin?

Vennlig hilsen fra meg 

Anonymkode: 63cd4...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar på dine spørsmål:

  • Jeg tror fortsatt at du kan ha PCOS, det er vanligste årsak til at menstruasjonen blir borte eller sjeldnere. Fett hår, unormal hårvekst, uren hud og evt overvekt kan også være symptomer. Hvis du nå får blødning uten smerter, så tyder det på blødning uten eggløsning (såkalt anovulatorisk blødning) som er ganske vanlig ved PCOS. Ved PCOS er LH lett forhøyet og det kan muligvis gi utslag på eggløsningstesten.

  • Du bør få tatt følgende blodprøver, og det kan gjøres hos fastlegen: FSH, LH, østradiol prolaktin, TSH, SHBG, testosteron og androstendion. Jeg kan gjerne vurdere prøvesvar, men da må du be om de eksakte verdier

  • Jeg kan ikke uttale meg om du får eggløsning denne måned

  • Du kan få normal syklus ved å ha eggløsning, og den kan settes i gang på ulik måte, men det er en spesialistoppgave (gynekolog).

Altså først hormonprøver, så ny vurdering og råd.

Hva er forresten din høyde og vekt?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg sliter ikke med uren hud, unormal hårvekst eller overvekt enda, men det kan kanskje komme? Jeg er 165 og veier 56kg.

Tar det lang tid å få svar på sånne prøver?

Anonymkode: 63cd4...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du hadde vært tyngre, så ville du kanskje ha noen av de beskrevne symptomer, Fint at du er slank. Det tar bare noen dager å få svar på blodprøver.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Kan jeg forvente at disse symtomene vil dukke opp etter hvert? Kommer tilbake med prøvesvar.

Anonymkode: 63cd4...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøvde jeg en annen testmonitor og fikk lav fertilitet på den. Er det mer bekreftende? Jeg er ganske sikker på at jeg hadde eggløsningsslim, kan man få alle tegn på eggløsning, men ikke faktisk ha eggløsning?

Anonymkode: 63cd4...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...