Gå til innhold

Vet ikke om jeg tør ta gastroskopi!


tjohei1

Anbefalte innlegg

Jeg har fått time og der står det at det er et rør på 8 mm tykkelse med kamera på enden som skal føres ned i hals, mage og tykktarm mens jeg ligger på siden. I svært få tilfeller kan det bli hull på spiserøret eller oppstå blødninger som trenger operasjon. Synes dette virker skremmende jeg! Noen som kan berolige meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, tjohei1 skrev:

Jeg har fått time og der står det at det er et rør på 8 mm tykkelse med kamera på enden som skal føres ned i hals, mage og tykktarm mens jeg ligger på siden. I svært få tilfeller kan det bli hull på spiserøret eller oppstå blødninger som trenger operasjon. Synes dette virker skremmende jeg! Noen som kan berolige meg? 

Ingen ting å være redd for. Det er litt ubehagelig, men be om å få noe beroligende, så går det helt greit.Det er ganske vanlig å få.  Da slapper en helt av, og sovner nesten under det hele. Bare sørg for å ha noen til å kjøre deg hjem etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BamseLiten skrev:

Er det vanlig å få beroligende via kanyle eller er det tablett de gir? 

De gangene jeg har tatt det så har jeg fått tilbud om enten en vival og/eller en bedøvelse spray i svelget. En vival kan være greit, men den bedøvelse sprayen i svelget likte jeg ikke. Så de siste gangene jeg har gjort dette så har jeg ikke brukt noenting. Det er en ubehagelig undersøkelse, men sjelden noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BamseLiten skrev:

Er det vanlig å få beroligende via kanyle eller er det tablett de gir? 

Ikke sikker, men tror det spørs hva slags sted du tar undersøkelsen. Da jeg tok gastroskopi på sykehus fikk jeg beroligende via kanyle. Fordelen da (for de som ser det slik) er vel at virkningen går raskere over etterpå enn ved inntak av tablett(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius
5 minutter siden, Xtra skrev:

Ikke sikker, men tror det spørs hva slags sted du tar undersøkelsen. Da jeg tok gastroskopi på sykehus fikk jeg beroligende via kanyle. Fordelen da (for de som ser det slik) er vel at virkningen går raskere over etterpå enn ved inntak av tablett(er).

Var du helt borte da? En vival kan jeg like gjerne kaste over skuldra egentlig. Har fått de mot flyskrekk men jeg ble bare reddere av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BamseLiten skrev:

Var du helt borte da? En vival kan jeg like gjerne kaste over skuldra egentlig. Har fått de mot flyskrekk men jeg ble bare reddere av de.

Nei, var på ingen måte helt borte, men var temmelig likegyldig til det hele. Og det kan jeg love deg at jeg ikke hadde vært uten noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde to ganger men klarte ikke svelge ned slangen. De tok da heller undersøkelsen med meg i narkose. Så det ordner seg hvis du ikke får det til. 

Anonymkode: bc526...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
1 time siden, Xtra skrev:

Nei, var på ingen måte helt borte, men var temmelig likegyldig til det hele. Og det kan jeg love deg at jeg ikke hadde vært uten noe.

Her jeg bor er det spray og tablett som er vanlig. Noen opplever å måtte krangle seg til mere mens andre bare vips så får de via veneflon. 

Jeg har ikke sjangs uten. Jeg kommer rett og slett ikke til timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tjohei1 skrev:

Jeg har fått time og der står det at det er et rør på 8 mm tykkelse med kamera på enden som skal føres ned i hals, mage og tykktarm mens jeg ligger på siden. I svært få tilfeller kan det bli hull på spiserøret eller oppstå blødninger som trenger operasjon. Synes dette virker skremmende jeg! Noen som kan berolige meg? 

Jeg foretrekker den type undersøkelse uten noe form for beroligende fordi jeg da opplever å ha full kontroll. Ubehagelig undersøkelse men mye av cluet er å puste mye og godt. Jeg siklet og snøftet og styrte på men fokuserte på å puste og det gikk veldig fint. Bare man kommer forbi brekningsrefleksen så går det som smurt

Anonymkode: 990cf...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som AB 8CD. Det beste man kan gjøre er å fokusere på pusten. Forsøk å puste jevnt, rolig og langt ned i magen. Om du gjør mye motstand i det slangen føres ned, blir det ofte verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, emilie321 skrev:

De gangene jeg har tatt det så har jeg fått tilbud om enten en vival og/eller en bedøvelse spray i svelget. En vival kan være greit, men den bedøvelse sprayen i svelget likte jeg ikke. Så de siste gangene jeg har gjort dette så har jeg ikke brukt noenting. Det er en ubehagelig undersøkelse, men sjelden noe mer enn det.

Hvor ubehagelig? Slik at man blir redd? Jeg er engstelig av meg. Mulig jeg avbestiller timen. Grunnen til at jeg tar det er at jeg har hatt langvarig halsbrann, etterhvert med mye hoste. Jeg bruker nå Somac 40 MG. Virker som den hjelper på hosten og halsbrannen. Kanskje gi den et forsøk til før jeg tar gastroskopi? Har ikke vært så flink til å ta Somac hver dag før nemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, tjohei1 skrev:

Jeg har fått time og der står det at det er et rør på 8 mm tykkelse med kamera på enden som skal føres ned i hals, mage og tykktarm mens jeg ligger på siden. I svært få tilfeller kan det bli hull på spiserøret eller oppstå blødninger som trenger operasjon. Synes dette virker skremmende jeg! Noen som kan berolige meg? 

Av alle ting som k a n være farlig befinner dette seg på den trygge siden. Som andre sier kan det være ubehagelig, spesielt i overgangen inn til magesekken, men bare 10 minutter etter undersøkelsen kjenner du ikke lenger i halsen at du har gjennomført undersøkelsen. Jeg VET dette, jeg har sikkert gjennomført 25 gastro- og colonscopier tilsammen. Lykke til :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tjohei1 skrev:

Hvor ubehagelig? Slik at man blir redd? Jeg er engstelig av meg. Mulig jeg avbestiller timen. Grunnen til at jeg tar det er at jeg har hatt langvarig halsbrann, etterhvert med mye hoste. Jeg bruker nå Somac 40 MG. Virker som den hjelper på hosten og halsbrannen. Kanskje gi den et forsøk til før jeg tar gastroskopi? Har ikke vært så flink til å ta Somac hver dag før nemlig. 

Jeg brekker meg fort, derfor er det ubehagelig. Det er kun ubehagelig fram til de får slangen et lite stykke ned. Undersøkelsen er over på et øyeblikk og du er aldri alene. Hvis du er redd så kan du jo spørre om å holde sykepleieren i hånden. 

Synes du bør prøve å gjennomføre den undersøkelsen. Kjekt å vite hvorfor du har så halsbrann. Jeg har tatt den flere ganger og har aldri opplevd at det har skjedd noe galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har halsbrann, har du ikke tatt ultralyd av magen? Jeg gjorde det og de fant årsaken til halsbrannen med en gang. Jeg tar forøvrig nexium hver kveld og så lenge jeg husker de går det fint men glemmer jeg en kveld får jeg svi døgnet etter. I følge legen skulle de tas på morgenen men det hjalp ikke meg så jeg fikk tips av noen om å prøve kvelden.

Anonymkode: 6c2e9...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tjohei1 skrev:

Hvor ubehagelig? Slik at man blir redd? Jeg er engstelig av meg. Mulig jeg avbestiller timen. Grunnen til at jeg tar det er at jeg har hatt langvarig halsbrann, etterhvert med mye hoste. Jeg bruker nå Somac 40 MG. Virker som den hjelper på hosten og halsbrannen. Kanskje gi den et forsøk til før jeg tar gastroskopi? Har ikke vært så flink til å ta Somac hver dag før nemlig. 

Du må ikke høre på alle skrekkhistoriene, folk elsker å utbrodere slike ting. Jeg tok gastroskopi for et par år siden og det gikk helt greit. Jeg fikk en bedøvende spray i munnen og fikk en gummiring å bite i. De tredde gummislangen gjennom denne og ja - jeg brakk meg selvfølgelig, men det gjør alle og det er ikke farlig. Det tok ikke mange sekundene omtrent før de hadde sett nok og dro ut slangen.

Jeg var også plaget med halsbrann og sterk smerte i området mellom magesekk og spiserør pga slapp lukkemuskel, ganske så vanlig. For meg forverres dette betraktelig om jeg spiser mye søtt og for lite salt. Så med 1-2 måltider om dagen med 2-3 knekkebrød med kaviar og hvitost på så holder jeg smertene borte, helt uten medisiner. :) Merker det fort om jeg slurver her altså! Må passe på å få i meg nok salt rett og slett. Min teori er at siden magesyra består av mest saltsyre så blir det fort ubalanse om man spiser mye søtt og da kompenserer magen med å overprodusere magesyre. I alle fall virker det sånn på min kropp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du har halsbrann, har du ikke tatt ultralyd av magen? Jeg gjorde det og de fant årsaken til halsbrannen med en gang. Jeg tar forøvrig nexium hver kveld og så lenge jeg husker de går det fint men glemmer jeg en kveld får jeg svi døgnet etter. I følge legen skulle de tas på morgenen men det hjalp ikke meg så jeg fikk tips av noen om å prøve kvelden.

Anonymkode: 6c2e9...2ba

Nei, har ikke fått tilbud om det. Jeg har ikke vondt i magen, men er plaget med hoste (slim) og at maten kan komme opp om natten hvis jeg har vært å spist på restaurant. Ellers så er brus, fet mat, koffein og sukker ikke bra for meg. Det har sammenheng med hva jeg spiser. Jeg overspiser og spiser feil mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lillemus skrev:

Du må ikke høre på alle skrekkhistoriene, folk elsker å utbrodere slike ting. Jeg tok gastroskopi for et par år siden og det gikk helt greit. Jeg fikk en bedøvende spray i munnen og fikk en gummiring å bite i. De tredde gummislangen gjennom denne og ja - jeg brakk meg selvfølgelig, men det gjør alle og det er ikke farlig. Det tok ikke mange sekundene omtrent før de hadde sett nok og dro ut slangen.

Jeg var også plaget med halsbrann og sterk smerte i området mellom magesekk og spiserør pga slapp lukkemuskel, ganske så vanlig. For meg forverres dette betraktelig om jeg spiser mye søtt og for lite salt. Så med 1-2 måltider om dagen med 2-3 knekkebrød med kaviar og hvitost på så holder jeg smertene borte, helt uten medisiner. :) Merker det fort om jeg slurver her altså! Må passe på å få i meg nok salt rett og slett. Min teori er at siden magesyra består av mest saltsyre så blir det fort ubalanse om man spiser mye søtt og da kompenserer magen med å overprodusere magesyre. I alle fall virker det sånn på min kropp. :) 

Burde jeg spise mer salt da? Har hørt det kan hjelpe med natron, at det skal virke syrenøytaliserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tjohei1 skrev:

Burde jeg spise mer salt da? Har hørt det kan hjelpe med natron, at det skal virke syrenøytaliserende.

Det funker for meg i alle fall og det er faktisk sånn at mange som tror de har for mye magesyre egentlig har for lite og det kan gi halsbrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...