Gå til innhold

Eggstokkreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos legen for én uke siden. Oppsøkte han pga diffuse magesmerter og rask vektnedgang. (-6 kg på 4 dager), til tross for at jeg har spist normalt. Tisser i tillegg ofte. Smertene ligger på begge sider (ved eggstokkene), men værst på høyre side, som stråler mot ryggen ved trykk. Har i tillegg nattesvette og feberfølelse. Legen kjente hovne lymfer i lysken på begge sider, værst på høyre. Tok så CA125 blodprøve, hvor resultatet var 59, altså litt forhøyet. Har ny legetime om én uke, og siden legen nevnte mistanke om kreft så klarer jeg ikke slappe av. Hva skjer videre nå? Hvilke undersøkelser blir jeg sendt til, og hvor lang tid tar dette? Det er vondt å gå å vente uten å vite... Hvertfall ikke nå midt i jula... håper på svar. 

Anonymkode: b2724...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er riktig at markøren CA125 kan være forhøyet ved eggstokkreft, men den kan også være forhøyet ved godartede forandringer i eggstokkene (som endometriose). Den videre undersøkelse vil først være ultralyd av eggstokkene hos gynekolog. Hvis det er mistanke om kreft, vil det skje ganske raskt. Dessverre er jo mange kontorer stengt i romjulen. Kan du høre med fastlegen om du evt kan få en hastetime? Neste trin kan være CT-undersøkelse, avhengig av hva den gynekologiske undersøkelse viser.

Jeg skjønner at du engster deg og at det kan ødelegge julestemningen.

Vennlig hilsen Mette

PS det hadde vært fint å få opplyst din alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. 

Jeg fikk time hos gyn samme dag. Hun kunne ikke se noe på UL, men tok celleprøver og satte opp ny time 4. januar for ny UL, samt ny blodprøve CA 125. Fikk i tillegg to typer antibiotikakurer, selv om hun verken kunne se, kjenne eller blodprøvene viste antydning til noen infeksjon. Fikk det fordi det var jul, og om det skulle være en infeksjon, at jeg skulle få slippe å reise på legevakten midt i julen. Betryggende var det uansett at hun ikke kunne se noe på UL, men jeg har hørt historier hvor det ikke var noen full på UL, men at kreft kun har blitt sett på CT. Kan dette stemme? Bekymrer meg dessverre fortsatt, og det er vondt nå i julen.. 

Jeg er forresten 21 år gammel. Har et barn på snart 3 år, født vaginalt uten komplikasjoner. 

Anonymkode: b2724...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I din alder er eggstokkreft uvanlig. Du har hatt lett forhøyet CA125 og gynekologen har ikke sett noe unormalt ved ultralyd. Jeg synes du kan ta det helt med ro. Fint at du har kontroll-time. Ny CA125 vil kanskje vise helt normal verdi, og da er problemet løst.

God jul, hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Hei igjen. Ny UL viste ingenting. Ble satt på to forskjellige typer antibiotika som skrevet tidligere. Etter antibiotikakurene tok jeg ny CA 125, denne viste denne gangen 163. I tillegg har jeg fått to hovne lymfekjertler i lysken på begge sider på størrelse med en valnøtt hver. Har tatt enda en ny CA 125 som jeg ikke har fått svarene på. Hva blir stegene vidre nå? Har blitt satt opp til ny kontroll hos gyn neste fredag, men jeg kan vell ikke bare gå dit når CA 125 fortsetter å stige og plagene blir verre uten å få en annen og grundigere undersøkelse? 

Godt nyttår! 

Anonymkode: b2724...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du bør få målt HE-4 som bare er forhøyet ved kreft, mens det kan være andre årsaker til høy CA-125. Du bør snarest få utført CT for å få situasjonen avklart.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...