Gå til innhold

Giskesaken


Gjest Xtra

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Jeg lurer på hva saken egentlig er. Han er veldig bestemt på at enkelte av ryktene ikke stemmer, samtidig som han innrømmer dårlig dømmekraft. Noe dumt har han gjort, men hva?

Det kommer kanskje frem nå som Tajik leste opp anklagene i møtet. Uheldig at hun er den som skal gjøre dette, men kanskje hun føler hun er nødt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Xtra skrev:

Spennende å følge saken. Ser at Tajik leste høyt fra varslene, tydeligvis uten at mange var klar over det på forhånd. Mon om Huitfelt har uttalt seg ennå? Har mistanke om at hun kommer med spikerne til kista.

Maktkamp. Det har jeg forsåvidt tenkt hele tiden.. Trist hele greia syns jeg, saken i seg selv, reaksjonene og den innbyrdes maktkampen, medias håndtering, alt. Stakkars de som sitter hjemme...

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg lurer på hva saken egentlig er. Han er veldig bestemt på at enkelte av ryktene ikke stemmer, samtidig som han innrømmer dårlig dømmekraft. Noe dumt har han gjort, men hva?

Det kommer kanskje frem nå som Tajik leste opp anklagene i møtet. Uheldig at hun er den som skal gjøre dette, men kanskje hun føler hun er nødt.

Hadja velger jo dette selv, og jeg undres over valg av fora. Hun trosser sin leder her, som ikke ønsket det sånn. Rart å lese dem i et fora uten Giske også, et svært spesielt valg av en jurist.

Om hun ønsker å skape støy og vise for omverden (les velgere samt landsstyrets anti-Giske-fraksjon) at hun er uredd og tydelig lykkes hun, men ønsker hun å vise at hun er jojal til partiet, til egen ledelse, til politiske strukturer og således skape den tillit hun er avhengig av for å sikre egen sentral posisjon er jeg svært usikker på valg av framgangsmåte..

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

Hadja velger jo dette selv, og jeg undres over valg av fora. Hun trosser sin leder her, som ikke ønsket det sånn. Rart å lese dem i et fora uten Giske også, et svært spesielt valg av en jurist.

Om hun ønsker å skape støy og vise for omverden (les velgere samt landsstyrets anti-Giske-fraksjon) at hun er uredd og tydelig lykkes hun, men ønsker hun å vise at hun er jojal til partiet, til egen ledelse, til politiske strukturer og således skape den tillit hun er avhengig av for å sikre egen sentral posisjon er jeg svært usikker på valg av framgangsmåte..

Ja, ikke akkurat noen fremgangsmåte om man setter partiet først.

 

I pressekonferansen hørtes det uansett ut som Støre har bestemt seg for at Giske må gå, og det hadde han antakelig bestemt seg for før Tajik leste opp varslene.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, ikke akkurat noen fremgangsmåte om man setter partiet først.

 

I pressekonferansen hørtes det uansett ut som Støre har bestemt seg for at Giske må gå, og det hadde han antakelig bestemt seg for før Tajik leste opp varslene.

Nei, det var ikke politisk smart av henne. Men jeg syns det var positivt. Hun gav dem jo noe helt konkret å forholde seg til og gjøre seg opp en mening om. I stedet for at det bare er en vag smørje. Enklere å tenke om ting kanskje er sant eller er mulige falske anklager da og enklere å ta stilling til om Giske fortjener tillit eller ikke. 

Anonymkode: 93fbd...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen såkalte " personlige feil" er jo ofte vanskelige å unngå i livet. Vi (offentligheten) vet jo ennå ikke hva dette dreier seg om.

Dette er vel nærmest behandling av personalsak? Hvorfor har ikke Giske advokat om beskyldninge er så alvorlige. Hvor syk er mannen. ?Rettshjelp er jo menneskerett spesielt i en lederrolle sedvanemessig. Her er flere spørsmålstegn hvis man vil spørre og grave da.i så ømfientlige saker med så mye skadepotensiale. Man trenger også tid i så vanskelige ting.

Anonymkode: 1ed39...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mener han har ikke rett på forståelse og aksept for sine evt negative handlinger men sin evt sykdom eventuell av psykisk art ja det har han like mye rett på hjelp for som alle oss andre. Kanskje mer i en så fremskutt og utsatt stilling. En jobb han har tilsynelatende håndterert så bra. Kanskje han er av typen som har følt ting har vært for lett at han behøver mer motstand rent psykologisk . Genier er ofte slik har jeg hørt. Har han vært psykotisk? Bakteppet er jo også for han kanskje spesielt for ledere hva som gjerningsmannen gjorde mot oss alle. Uforståelig og umulig å få til å balansere i noe sinn. Jeg mener arbeiderbevegelsen har mer enn folkets hus de har mange gode psykologer tror jeg. De har forståelsesrammen å sette ham inn i uansett om jobben bare må ryke. 

Mer det mulig å være en arbeidsgiver på linje med Frelsesarmeen og idelle organisasjoner i dette tilfelle? Dette er spekulasjoner men det må være forferdelig å stå tiltalt for forferdeligheter.

Men veldig viktig å sette ned foten. Kvinnesiden må bare høres. Det er virkelig historiesyn.

Det er også en ting med arbeiderbevegelsen og alkohol( som er det farligste stoffet vi har husk bare " rumpespriten") husker fra jeg var liten og så voksne vi så veldig opp til Politikk og alkohol er kjempefarlig kombinasjon tror jeg. Allikevel tror jeg mange av arbeiderbevegelsens storheter hadde smule "problemer "der. Som vi alle er del av og henger sammen med på den annen side.Avholdsrørsla sprang vel også ut av arbeiderbevegelsen. Her er sterke underliggende krefter og aktørene i politikken mener sikkert forskjellig om rus kanskje.

Anonymkode: 1ed39...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg kom til å tenke på Clinton. Han hadde sex med en praktikant på 22 år mens han var president.

Jeg kan ikke huske noe snakk om forskjellen i alder og maktforhold.  Riksrettskaken handlet om hvorvidt han hadde løyet for retten. Høyrefløyen i usa var opptatt av at han var løgner, utro og "pervers" (pga litt leken sex?) . Den liberale fløyen og norsk media mente det var en fillesak og en farse. Vi lo litt av hvor pripne de konservative i USA var.

Lewinsky anklaget ham aldri for trakassering heller. Det var ikke tvil om at hun ville det like mye som ham. Uansett tror jeg saken ville fått en helt annen vinkling i dag, og at Clinton ville mistet all tillit i eget parti.

Ting har forandret seg de siste 20 årene.

Det er ikke helt sammenlignbart med Giske, annet enn at ting som skjedde for mange år siden kanskje ser litt annerledes ut når de blir tatt opp igjen etter #metoo. Det har lenge vært en del harselas med at Giske var partykonge og skjørtejeger, men det ble ikke problematisert før i 2017. Nå fremstår det som helt utålelig at en leder oppfører seg sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle kan gjøre feil. Som jeg forstår nå er spørsmålet ettersom han er politiker om feilen er stor nok. Og det er det Søre og sentralstyret i partiet som foretar høring av og konkluderer i. Helt forferdelig spesielt for ofrene selvfølgelig som kanskje å ikke er då erfarne. Må være helt forferdelig med all snoking i data og Facebook som er så retningsgivende for moralske dommer. De er kanskje mest utsatte. Håper de lykkes i god håndtering. Positivt og god omdømme med åpenhet til tross for så vanskelig. Varslerne kan jo bli syke de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg kom til å tenke på Clinton. Han hadde sex med en praktikant på 22 år mens han var president.

Jeg kan ikke huske noe snakk om forskjellen i alder og maktforhold.  Riksrettskaken handlet om hvorvidt han hadde løyet for retten. Høyrefløyen i usa var opptatt av at han var løgner, utro og "pervers" (pga litt leken sex?) . Den liberale fløyen og norsk media mente det var en fillesak og en farse. Vi lo litt av hvor pripne de konservative i USA var.

Lewinsky anklaget ham aldri for trakassering heller. Det var ikke tvil om at hun ville det like mye som ham. Uansett tror jeg saken ville fått en helt annen vinkling i dag, og at Clinton ville mistet all tillit i eget parti.

Ting har forandret seg de siste 20 årene.

Det er ikke helt sammenlignbart med Giske, annet enn at ting som skjedde for mange år siden kanskje ser litt annerledes ut når de blir tatt opp igjen etter #metoo. Det har lenge vært en del harselas med at Giske var partykonge og skjørtejeger, men det ble ikke problematisert før i 2017. Nå fremstår det som helt utålelig at en leder oppfører seg sånn. 

Frøken Lewinsky var vel med på leken?

Anonymkode: ea5ea...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Kayia skrev:

Hadja velger jo dette selv, og jeg undres over valg av fora. Hun trosser sin leder her, som ikke ønsket det sånn. Rart å lese dem i et fora uten Giske også, et svært spesielt valg av en jurist.

Om hun ønsker å skape støy og vise for omverden (les velgere samt landsstyrets anti-Giske-fraksjon) at hun er uredd og tydelig lykkes hun, men ønsker hun å vise at hun er jojal til partiet, til egen ledelse, til politiske strukturer og således skape den tillit hun er avhengig av for å sikre egen sentral posisjon er jeg svært usikker på valg av framgangsmåte..

Jeg lurer på om følgende kan ha skjedd:

En eller annen i sentralstyret har nevnt noe i retning av:  "Nå må vi ikke ta helt av her da, det er fortsatt lov å flørte/sjekke..."

Dette klarte ikke Hadia å sitte og se på. Hun leste opp et par eksempler, og viste sentralstyret dermed hva dette egentlig handler om. 

Det var nok planlagt til en viss grad. Dvs. hun hadde planlagt å ta frem ofrenes beskrivelser hvis det ble nødvendig. Det ble det.


Ref. uttalelsen hennes om nyttårsforsett på Facebook et par dager før. 

"...Å handle før det er påkrevd av andre, berre fordi du kan, berre fordi det er rett - ikkje berre når du har ryggen mot veggen. Å gje komplimenter og vere god mot folk utan å forvente noko i retur - ikkje berre når det er noko du vil dei skal gjere for deg. Å slåss for saker som kan ha ein pris for deg - ikkje berre når kamp gjev deg meir makt eller ære. Det er mine forsett for 2018..."
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frøken Lewinsky var vel med på leken?

Anonymkode: ea5ea...581

Ja, men jeg tror allikevel det ville blitt satt fokus på hans dømmekraft ift forskjell i makt og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er rart det ikke har lekket mer om konkret hva han skal ha gjort. Annet enn å være innpåsliten. Men men.

 

Klart det er kvalmt med en gift mann (dersom han var gift), som sjekker opp (uten å lykkes) kvinner som kunne vært dattera.

 

Spørs om ikke han ryker helt ut av politikken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12/22/2017 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Fordi stor alderforskjell i seg selv setter rammer for en svært skjev maktfordeling. Det spiller ikke så stor rolle om den som er eldst er lagerarbeider eller kjent politiker. De utnytter den yngre parten i akkurat like stor grad. 

Anonymkode: 93fbd...0b5

Hva med aldersforskjellen 17 og 38 år?

Anonymkode: 77b08...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/22/2017 den 10.35, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det er snakk om å plante en "drittpakke" på Giske i det hele tatt.

Han gikk fra ekskona i beste 40-årskriseånd som 39 åring og byttet henne med 13 år yngre Haddy N'jie, så det sier vel sitt om at det mest sannsynlig er hold i at Giske legger seg etter yngre damer. 

Anonymkode: 93fbd...0b5

Er det verre fordi han er den eldre mannen. Hva hvis han hadde gått etter en 17 år gammel jente?

Anonymkode: 77b08...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det verre fordi han er den eldre mannen. Hva hvis han hadde gått etter en 17 år gammel jente?

Anonymkode: 77b08...717

Det er verre fordi hans oppførsel ikke var ønsket. Det ville vært like ille om TSG hadde hengt seg på en 17åring som ikke ønsket den type oppmerksomhet. 

Anonymkode: 7b4f7...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...