Gå til innhold

Omleggingen av psykiatrien tar liv..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste en sak i Bergens Tidende i dag som gjorde dypt inntrykk på meg. Gjengir saken som ligger som link nederst siden den er abonnementsbundet

Saken handler om en 25 år gammel schizofren mann som først var langtidsinnlagt ved en lokal Dps, men mistet plassen der pga nedleggelse av en sengepost og deretter bodde alene i eget hjem med oppfølging hjemme som innebar hjemmesykepleie som tetteste kontakt med daglig medisinlevering og ingen oppfølging fra psykiatrien utover 45 minutter samtale med psykiske sykepleiere én gang per uke.

Saken er hjerteskjærende. Han gikk opp på et av byfjellene, i lite klær en dag han ikke hadde tatt medisiner der en annen turgåer varslet nødetater etter å ha truffet den forvirrede unge mannen uten sokker og uten ytterklær på fjellet. 25-åringen ble funnet død noen timer senere. Han hadde falt på vei ned fra fjellet og omkommet. Det var en ulykke, ikke selvmord.

Jeg forstår rett og slett ikke denne politikken med at så syke psykiatriske pasienter på død og liv skal behandles hjemme og være overlatt til selv i isolasjon i eget hjem. Mange av dem klarer bare ikke ta vare på seg selv og uansett om det kommer noen innom i løpet av døgnet,er de stort sett helt alene de fleste timene i døgnet. Det virker bare uforsvarlig.

Det er selvfølgelig positivt at en ikke vil institusjonalisere folk, men jeg forstår ikke hvorfor det liksom er bedre for dem å isoleres hjemme alene der konsekvensen gjerne blir fatale som her..

Kilder: 

https://www.nrk.no/hordaland/dodsfall-pa-ulriken-blir-tilsynssak-1.13837137

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/p6LX5G/-Na-ma-noe-gjores-med-maten-vi-behandler-psykisk-syke-pa-Torvid-skal-ikke-ha-dodd-forgjeves

Anonymkode: e7de1...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Hadde det enda vært en omlegging. Det er kun ennedkorting og en forflatning av innholdet med andre ord man ønsker å spare penger på de svakeste dominant er istand til å protestere eller sette makt bak krava. Vi har alle våre egne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket. Jeg har opplevd det selv å bli "overlatt" til kommunen med oppfølging av psyk sykepleier 1 gang i uka og oppfølging av hjemmetjenesten, selv om DPS anbefaler regelmessige innleggelser (men de mener det er kommunens ansvar å gi meg det), da det er det eneste som har hatt en viss effekt. Kommunen har ikke det tilbudet. Så dessverre - jeg er ikke overrasket. 

Jeg har forøvrig ikke schizofreni. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg har eller om jeg har hatt noe av betydning noen gang noensinde. Men det er jo veldig rart for jeg mottok i noen perioder både sykepenger og en veldig kort stund sykemelding og hundre prosent uføre. Men dette er veldig mange år siden og jeg tror ingenting finnes i arkiver til min store uhell. Likeledes er det mye som tyder på at jeg var adoptert noe som også er umulig å få undersøkt. Noe oppfølging vil jeg ikke si det har vært stort av eller diagnoser for den slags skyld. Bare fastleger dom sitter å roper "psykose." Akkurat nå bare må jeg ta medisin også på eget iniativtakerne for sykdomsbelastning for stor. Føler multiorgansvikt svikt  i tillegg ikke er langt unna. Tror jeg . Siste møte med psykiater for flere år siden var veldig rart. Etter det sendte jeg noe SMS til ham noe han ikke bruker så lite respons. Tror han var del av et kriminelt nettverk også ham. Alt er jo bare kriminalitet i dag.

Setter alt håp til nytt møte med ny fastlege på nyåret når HELFO gir folk som har to fastlegebytte bak seg i år ny mulighet til å bytte. Jeg har ikke bank ID ennå så kan ikke gjøre det selv men må ringe HELFO enda en gang på nyåret. Hvis jeg orker da. Alt virker som det bare er kriminalitet i dag og regelverket er jo bare til for byråkratiet selv og ikke klientene. Vil tenke på saken da jeg kanskje gir opp hele systemet og bare bestiller en full sjekk av et privat firma mens jeg ennå har økonomii til det. 

Til og med når man treffer tilfeldige bekjente på gaten eller hører radio får man følelse av at man blir passet opp og brukt i maktspill. Eller når man hører radio. Eller annet . Drikker man melk så har det dypere mening for mange virker det som. Stoler minst av alt på helsesystemet da alt virker som kriminalitet i dag. Når det gjelder politikere så synes jeg det er rart at det ikke stilles riksrett da så utrygg og vid er mange mennesker liv blitt. Enkelte ganger lurer jeg på om alt jeg har fortalt de ulike behandlerene og som jeg idag ikke husker selv blir brukt mot meg i dag.Strømmer inn fra radio spesielt. Skrur derfor av og har det mest mulig stille. Selv han som før presenterte radioteateret virker preget av sykdom og stor tragedie.

Det virker som alt er kriminalitet og som hensikten helliggjør middelet for så mange i våre dager. 

Hvordan jeg skal klare å slutte å røyke eller medisiner oppi alt dette er meg en gåte. Alt virker som er kriminalitet. Relgion og såkalt relgiøse likeså.

Selv står jeg utenfor det meste i dag. Men håper der finnes lys i tunnelen og forståelse av alt hva det handler om i våre dager for alle til slutt😊

Anonymkode: 2c0c8...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trenger stimulans fra et trygt og godt miljø det er jeg veldig enig i. Personen du forteller om er bare hjerteskjærende å høre om. Ingen kan forstå før de er blitt syke selv virker det som.Det er overgrep mot de svakeste blant oss som ikke har muskler til å holde seg " flytende". Oftest dem som har flest depressive hakk og kanskje andre personer i sin nærhet med lignende lidelser eller kanskje ingen nære.

Jeg vet ikke lenger hva man skal stille opp med.Alt virker som organisert kriminalitet ofte. At systemet snører seg sammen mot enkeltmenneske fordi enkeltmennesket ikke er vellykket etter de som betraktes ideer eller har taperen et eller annet sykt gen.  Uten at noe bevises eller noe men det er kanskje personvern eller misforståelser i media. Opprørt blir man. Og tenker menneskeretter.Enkelte ganger tenker jeg at det er en slags " videreført sosial dumping" vi ser som jo er noe fokus på i byggebransjen og andre igrunnen stadig flere virksomheter. Enkelte tror de er Gud selv som en forkynner sa for mange år siden på TV i en diskusjon.

Mye virker avgjort galt det er jeg så enig i. Meni enden handler sikkert alt om penger som vanlig.

 

Anonymkode: 2c0c8...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likeledes er det mye som tyder på at jeg var adoptert noe som også er umulig å få undersøkt.

Hva mener du med "tyder på"?  Hvis du er lovlig adoptert, finnes det selvfølgelig papirer på det i offentlige arkiver.  Hvis du har en forelder i live, kan dere starte på farskap.no og ta en DNA-test, så finner dere fort ut om dere er i biologisk slekt eller ikke. 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bank ID ennå

Har du vært i banken og bestilt det?  Du bør skaffe deg det, selv om du ikke bruker den i banken.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med når man treffer tilfeldige bekjente på gaten eller hører radio får man følelse av at man blir passet opp og brukt i maktspill. Eller når man hører radio. Eller annet. Drikker man melk så har det dypere mening for mange virker det som. Stoler minst av alt på helsesystemet da alt virker som kriminalitet i dag.

Jeg synes likevel du bør komme deg til legen.  Jeg drikker også melk, og det er helt trivielt og naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...