Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning og HELLP-syndrom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 38 år og gravid for første gang.Er nå i uke 30 av det som hittil har vært et ukomplisert svangerskap.

I flere uker har jeg fra tid til annen (ofte med mange dagers mellomrom) hatt en litt øm følelse i øvre del av magen på høyre side.Omtrent ved de øverste ribbeina.Det er ikke direkte smertefullt,men en trykkende/sprengende følelse.Jeg har også litt vondt bak på ryggen på høyre side i samme høyde dersom jeg sitter lenge.

Siste kontroll hos fastlegen var 12.desember.Da var urinprøven ok.Blodtrykket var 90/60.Er normalvektig og har ingen ødem.Bruker ingen medisiner og har ingen sykdommer såvidt jeg vet.

Har lest om svangerskapsforgiftning og HELLP-syndrom,og at man da kan oppleve smerter på høyre side.Bør jeg gå til legen igjen nå,og få undersøkt dette nærmere,eller er det mest sannsynlig galleblæren som gir ubehaget jeg kjenner?

Neste legetime er 2.januar.Bør jeg be om at det tas blodprøver da?(Sist gang jeg tok blodprøver var i uke 15).

Anonymkode: 6a834...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

 

Det klassiske HELLP-syndromet er karakterisert ved høyt blodtrykk (over 140/90), magesmerter, unormale leverprøver og lavt blodplatetall. HELLP-syndromet kan også presentere seg atypisk. Både hypertensjon og magesmerter kan mangle.

 

Hos deg er det bare magesmerter, og det er ikke uvanlig. Det er ikke nok til å mistenke HELLP hvis du ellers er i god form.

 

Jeg kan ikke se at det er grunn til å fremskynde legetimen. Du kan snakke med  legen om det skal tas leverprøver.

 

God jul.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...