Gå til innhold

Kan dårlig varmetoleranse være symptom på sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg fort utilpass når jeg blir varm. Jeg blir uvel og får panikkfølelse når det er over 23-25 grader inne eller ute, unngår veldig varm dusj, varme dyner, varme soverom, hard trening som jeg blir for varm av, soling, badstu, mat er best lunken osv. Sånn har jeg vært i mange år, men ikke alltid.

Men i går ble jeg virkelig bekymret. Jeg ble veldig uvel da jeg dusjet. Jeg dusjet lenger en normalt, kanskje 20 min mot et par minutter til vanlig. Varm dusj, men på ingen måte dampende varm. Dusjen ble avbutt av at jeg ble akutt dårlig. Jeg kom meg ut av dusjen, prøvde drikke litt vann fra vasken, men skjønte jeg kom til å besvime. Prøvde gå til et annet rom får å få tak i mobilen, men falt sammen like utenfor badet. Ble liggende der full av vann og på kalde fliser. Jeg mistet aldri bevistheten helt, prøvde komme meg opp flere ganger fordi jeg var iskald i tillegg da siden jeg var full av vann og gulvet utenfor badet var kaldt. Men det svartnet når jeg prøvde uten at jeg kom opp i sittende stilling en gang. Gav bare opp å lå helt stille, etter 10-15 min helt i ro kom jeg meg opp på beina, nok til å nå sofaen og fikk et pledd rundt meg. Hadde da svak puls, var likbleik og leppene gikk helt i ett med ansiktshuden. 30 min senere var jeg i helt normal form utover litt kvalme som forsvant i løpet av noen timer. Jeg aner ikke om dette egentlig har noen sammenheng med at jeg ikke er varmesterk, men det var ingen andre grunner som lite mat, lite drikke, lite søvn, alkohol/medisiner osv som kunne forklart at jeg ble akutt uvel. Varme og varmdamp er liksom det eneste som var anderledes enn før jeg gikk i dusjen.

Noen som har noen tanker? Livredd for at det skal skje igjen og legekontoret er uansett stengt i julen. 

Anonymkode: 556a9...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg fort utilpass når jeg blir varm. Jeg blir uvel og får panikkfølelse når det er over 23-25 grader inne eller ute, unngår veldig varm dusj, varme dyner, varme soverom, hard trening som jeg blir for varm av, soling, badstu, mat er best lunken osv. Sånn har jeg vært i mange år, men ikke alltid.

Men i går ble jeg virkelig bekymret. Jeg ble veldig uvel da jeg dusjet. Jeg dusjet lenger en normalt, kanskje 20 min mot et par minutter til vanlig. Varm dusj, men på ingen måte dampende varm. Dusjen ble avbutt av at jeg ble akutt dårlig. Jeg kom meg ut av dusjen, prøvde drikke litt vann fra vasken, men skjønte jeg kom til å besvime. Prøvde gå til et annet rom får å få tak i mobilen, men falt sammen like utenfor badet. Ble liggende der full av vann og på kalde fliser. Jeg mistet aldri bevistheten helt, prøvde komme meg opp flere ganger fordi jeg var iskald i tillegg da siden jeg var full av vann og gulvet utenfor badet var kaldt. Men det svartnet når jeg prøvde uten at jeg kom opp i sittende stilling en gang. Gav bare opp å lå helt stille, etter 10-15 min helt i ro kom jeg meg opp på beina, nok til å nå sofaen og fikk et pledd rundt meg. Hadde da svak puls, var likbleik og leppene gikk helt i ett med ansiktshuden. 30 min senere var jeg i helt normal form utover litt kvalme som forsvant i løpet av noen timer. Jeg aner ikke om dette egentlig har noen sammenheng med at jeg ikke er varmesterk, men det var ingen andre grunner som lite mat, lite drikke, lite søvn, alkohol/medisiner osv som kunne forklart at jeg ble akutt uvel. Varme og varmdamp er liksom det eneste som var anderledes enn før jeg gikk i dusjen.

Noen som har noen tanker? Livredd for at det skal skje igjen og legekontoret er uansett stengt i julen. 

Anonymkode: 556a9...c57

Kan skyldes lavt blodtrykk fordi blodårene utvider seg av varmt vann/vanndamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, gråstein skrev:

Kan skyldes lavt blodtrykk fordi blodårene utvider seg av varmt vann/vanndamp.

Jeg har litt lavt blodtrykk til vanlig. Jeg merker det ikke, men har aldri hatt 120/80 hos legen. Det varierer, men å si at jeg ligger i spekteret 95/50-110/65 i ro er sånn ca. 

Vet du hva som fysiologisk skjer i kroppen? Kan det at jeg har litt lavt blodtrykk til vanlig forklare hele greien med at jeg er lite varmesterk og det i går? Aldri blitt dårlig på den måten som i går. Pleier mer bare få voldsom panikkfølelse og flykter typisk til et kaldt rom om noen har vært for ivrig med vedfyring f.eks og sørget for at stua holder 26 grader. Aldri følt jeg skulle besvime før, bare mer intens følelse av "jeg må ut herfra raskest mulig". 

 

Anonymkode: 556a9...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...