Gå til innhold

Myter på Internett om prøveperioden


Junostar

Anbefalte innlegg

Hei Mette,

Jeg har et stort barneønske og jeg og kjæresten min har nettopp satt igang med å prøve. Fordi jeg er 35 år er jeg helt sykelig stresset for at det ikke skal gå. (Jeg har vært hos gynekolog og tatt ultralyd og blodprøver og fikk beskjed om at alt var normalt).

Men likevel går jeg inn på nett og googler alt jeg er engstelig for. Blant prøvende kvinner er det en egen sjargong på Internett, og jeg lurer på om det mange påstår er sant eller om det er ekkokamre som gjør at alle opplever det samme. Er dette myter eller fakta?

1: Symptomer på graviditet før forventet mens: Kvalme, trøtthet, tissetrengthet, matlyst, avsmak for kaffe, ømme pupper, hard og løs mage, eller at man merker at egget fester seg, beskrevet som et dypt stikk eller ett hugg i livmoren.

(Jeg merker ingenting. Er nå omtrent 8 dager over antatt eggløsning.)

2: At sædcellene normalt lever i fem dager inne i livmoren. (eller er 2-3 dager mer realistisk?)

(I en prøveperiode hadde vi sex fire dager før antatt eggløsning. Det førte ikke til graviditet. Er det en grunn til bekymring?)

3: At det er «over og ut» når man har bikket 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. 1: Jeg har hatt tre førstetrimestre (det ene endte med spontanabort etter 11 uker) uten nevneverdige symptomer, bortsett fra at mensen ikke kom, selv om det kjentes som om den var på vei til riktig tid. Det er helt normalt å ikke merke noe så tidlig. Noen får et utvalg av symptomene du nevner, men da på et senere tidspunkt. 

Ang. 5: En eller annet gang i nærheten av 40-årsdagen synker fruktbarheten for kvinner ganske mye. Tidspunktet er individuelt. Jeg ble gravid med en mann med påvist dårlig sædkvalitet både da jeg var 38 (spontanaborten) og 39. Så nei, det er ikke over og ut, men det er lurt å følge litt med på syklusen slik dere gjør. Lykke til og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg svarer på de enkelte spørsmålene

1: Symptomer på graviditet før forventet mens: Kvalme, trøtthet, tissetrengthet, matlyst, avsmak for kaffe, ømme pupper, hard og løs mage, eller at man merker at egget fester seg, beskrevet som et dypt stikk eller ett hugg i livmoren.

Svar: De symptomer kvinner har før menstruasjon er de samme som hun har i tidlig svangerskap, så det er en glidende overgang. Stort sett er det ikke symptomer som tyder spesielt på graviditet før etter ‘uteblitt menstruasjon’ . Man kan ikke merke at egget fester seg, og festeblødning er også en myte

2: At sædcellene normalt lever i fem dager inne i livmoren. (eller er 2-3 dager mer realistisk?)

Svar: det stemmer med opp til 6 dager

(I en prøveperiode hadde vi sex fire dager før antatt eggløsning. Det førte ikke til graviditet. Er det en grunn til bekymring?)

Svar: i din alder er den månedlige sjanse for graviditet ca 12%, så det er absolutt ingen grunn til bekymring.

3: At det er «over og ut» når man har bikket 35.

Svar: i 2016 ble det født totalt ca 59.000 barn i Norge, og 12.000 ble født av mor på 35 år eller mer.

Mitt råd. Ha tålmodighet, det tar lenger tid å bli gravid, jo eldre man er. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som er ca 14 dager før forventet menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i denne perioden er optimalt.

Hvis det ikke har lyktes innen ett år, så kan deres henvises til fertilitetsundersøkelse.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS Gi tilbakemelding og hvordan det har gått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra egne erfaringer: 

1: Til dels fakta men de fleste av dem kommer ikke så tidlig men mer uke 5 og utover. Før positiv test: ikke tretthet, men mer plutselig og akutt utmattelse, svimmelhet, stikking i livmor og synlig større og ømme bryster som er ulikt det en får før mens. Rett og slett at en føler seg litt småsyk og rar på en eller annen måte.

2. De kan leve flere dager men ville regnet 1-2 dager når du ønsker bli gravid. 

3. Nei, kvinner kan teoretisk sett få barn så lenge de har eggløsning, men kvaliteten på eggene og kjønnshormoner som blant annet bidrar til å holde et befruktet egg tilbake i livmor er som regel begynt og dale og er ikke de samme som hos en yngre kvinne. Man kan ha vanskeligere for å bli gravid og lettere for å abortere.

Men det er mye tilfeldigheter i dette bildet. En 20 årig kropp modner gjerne et sterkt og godt egg hver eneste mnd, mens hos en 35 åring kan det gå lenger tid mellom de bra eggene selv om hun stadig har eggløsning hver mnd. Men selv et litt dårlig egg kan utvikle seg til et friskt og sterkt foster og en 35 åring vil også kunne modne et sterkt og godt egg bare mindre hyppig. Bare mindre hyppig enn 20 åringen. Mao: de fleste på din alder er stadig fruktbar, men det kan ta lenger tid å lage et ferdig friskt barn en for en 20 åring. Men det kan også skje første gangen du prøver siden det er mange tilfeldigheter som spiller inn :) Masse lykke til. 

Anonymkode: 8fbce...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kommentar til ovenstående.

  1. Svangerskapssymptomer er ulik fra kvinne til kvinne
  2. Det stemmer ikke, sædceller kan holde seg i seks dager
  3. Man regner med at en kvinne er ufruktbar i mange år før eggløsningen stopper opp, I gjennomsnitt er en kvinne ufruktbar i 10 år før menopausen (siste menstruasjon), og eggløsningen stopper kanskje et ar år før menopausen

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...