Gå til innhold

kan man få kreft i underlivet hviss man ikke vasker seg ofte nokk inni der?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

mamma sa dette til meg i dag. da ble jeg redd. mamma sa at om jeg ikke vasker meg ofte nokk ren i skrittet, kan jeg få livmorhalskreft, selvom jeg aldri har hatt sex. er dette virkelig sant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke vaske deg inni skjeden, bare utenpå og helst bruke intimsåpe eller bare klut med vann og skylle, men ikke inni. Jeg har aldri hørt at man kan få kreft av å ikke vaske seg ofte nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreft har vanligvis lite med hygiene å gjøre. Men det er andre gode grunner til å holde seg normalt ren, særlig der man svetter.

Du trenger ikke vaske deg innvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Livmorhalskreft er i nesten alle tilfeller knyttet til hpv som er seksuelt overførbar sykdom. Ingen får kreft noe som helst sted av å ikke vaske seg nok.

Anonymkode: 3e32a...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Blomsterfluen skrev:

mamma sa dette til meg i dag. da ble jeg redd. mamma sa at om jeg ikke vasker meg ofte nokk ren i skrittet, kan jeg få livmorhalskreft, selvom jeg aldri har hatt sex. er dette virkelig sant??

Nei. Vask deg utvendig i skrittet daglig eller annenhver dag, enten ved bruk av en våt klut (vask deg forfra og bakover for ikke å dra bakterier fra endetarmen fram i skjeden) evt. med litt intimsåpe på, legg kluten til vask etterpå. Om du dusjer daglig så bruker du bare dusjen nedentil og vasker evt. med litt intimsåpe samtidig. Som de andre sier skal du ikke vaske inne i skjeden, den er selvrensende og ordner seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Blomsterfluen skrev:

mamma sa dette til meg i dag. da ble jeg redd. mamma sa at om jeg ikke vasker meg ofte nokk ren i skrittet, kan jeg få livmorhalskreft, selvom jeg aldri har hatt sex. er dette virkelig sant??

Du skal aldri vaske deg inni skjeden. Kun utenpå. 

Har aldri hørt at man kan få livmorhalskreft av å ikke vaske seg ren nok i skrittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det er viktig å holde seg ren, også i skrittet, men kreft kan du ikke få av urenslighet. Det er helt sikkert. Jeg håper at du er vaksinert for livmorhalskreft?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er viktig å holde seg ren, også i skrittet, men kreft kan du ikke få av urenslighet. Det er helt sikkert. Jeg håper at du er vaksinert for livmorhalskreft?

Vennlig hilsen Mette

jeg er ikke vaksinert mot livmorhalskreft, for den er jo bare for tenåringer, mens når den.vaksinasjonen kom, var jet langt over 20 år. kan man ta den caksinen når man er 33 år forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mina1 skrev:

Du skal aldri vaske deg inni skjeden. Kun utenpå. 

Har aldri hørt at man kan få livmorhalskreft av å ikke vaske seg ren nok i skrittet. 

ok. jeg har prøvd å fortelle mamma dette også når vi gjør morgenvask i bideen. men hun maser om at jeg må vaske meg godt långt långt inni der. jo mer jeg vasker meg inni der på spaniaturer i bideen motvillig fordi mamma bestemmer det, jo mer stinker det i skrittet mitt iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. jeg har prøvd å fortelle mamma dette også når vi gjør morgenvask i bideen. men hun maser om at jeg må vaske meg godt långt långt inni der. jo mer jeg vasker meg inni der på spaniaturer i bideen motvillig fordi mamma bestemmer det, jo mer stinker det i skrittet mitt iløpet av dagen.

Det er ikke bra å vaske inni skjeden. Det skal man ikke gjøre. Da kan du få sopp, og bli irritert. Det går utover bakteriefloraen i underlivet. Det er som å si at man må vaske seg nedover i halsen osv. og innover i alle rør i kroppen innvendig.. Det gjør man ikke... Du skal kun vaske utvendig.. Si ifra til henne, og si at du kan få sopp i underlivet og irritasjoner av å vaske innvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blomsterfluen skrev:

ok. jeg har prøvd å fortelle mamma dette også når vi gjør morgenvask i bideen. men hun maser om at jeg må vaske meg godt långt långt inni der. jo mer jeg vasker meg inni der på spaniaturer i bideen motvillig fordi mamma bestemmer det, jo mer stinker det i skrittet mitt iløpet av dagen.

Ikke tro på det moren din sier. Hvorfor må hun involveres i vasken din nedentil? Du er godt voksen og skal slippe at hun blander seg inn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tjohei1 skrev:

Ikke tro på det moren din sier. Hvorfor må hun involveres i vasken din nedentil? Du er godt voksen og skal slippe at hun blander seg inn.

 

Enig i det. Jeg tenkte det samme som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tjohei1 skrev:

Ikke tro på det moren din sier. Hvorfor må hun involveres i vasken din nedentil? Du er godt voksen og skal slippe at hun blander seg inn.

 

hun bestemmer hvordan jeg vasker mer når vi er sammen på turer og sånt. hun maser om at det lukter bæsj om jegikke vasker meg låmgt inni der. jeg har prøvd mange ganger helt håoløsy å si til henne at jeg ikke ønsker å vaske meg "långt inni der" for det er ikke bra for bakteriefloraen å vaske seg langt inni der. mamma behNdler meg som en hemma idiot, fordi jeg har aspergerautisme. hun tror nemlig da at jeg tror på alt hun sier.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har prøvd å fortelle mamma dette også når vi gjør morgenvask i bideen. men hun maser om at jeg må vaske meg godt långt långt inni der. jo mer jeg vasker meg inni der på spaniaturer i bideen motvillig fordi mamma bestemmer det, jo mer stinker det i skrittet mitt iløpet av dagen.

Det er vel begrenset hvor mange dager i året dere er på ferie sammen? Nå vet du at det holder å vaske utvendig, og hun trenger sikkert ikke være på badet mens du gjør det. Ta en dusj i stedet for å bruke bidé, da er det vel ingen som ser hva du gjør.

At man lukter mer i Spania enn hjemme, vil jeg tro har mye med varme å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blomsterfluen skrev:

hun bestemmer hvordan jeg vasker mer når vi er sammen på turer og sånt. hun maser om at det lukter bæsj om jegikke vasker meg låmgt inni der. jeg har prøvd mange ganger helt håoløsy å si til henne at jeg ikke ønsker å vaske meg "långt inni der" for det er ikke bra for bakteriefloraen å vaske seg langt inni der. mamma behNdler meg som en hemma idiot, fordi jeg har aspergerautisme. hun tror nemlig da at jeg tror på alt hun sier.

Kanskje på tide å sette grenser for hu mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tjohei1 skrev:

Kanskje på tide å sette grenser for hu mor.

ja, derfor reiser jeg ikke på toukers sydentur med mamma mer. for ellers må jeg bli mast på om at jeg må vaske tissen i bideen/dysjen hver morgen med såpe långt inni der, enten jeg vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Mon ikke din mor har ment at du skal vaske deg i 'baken' så det ikke lukter bæsj? Man skal ikke vaske seg inne i skjeden. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Blomsterfluen skrev:

ja, derfor reiser jeg ikke på toukers sydentur med mamma mer. for ellers må jeg bli mast på om at jeg må vaske tissen i bideen/dysjen hver morgen med såpe långt inni der, enten jeg vil eller ikke.

Det er jo overgrep. Snakk med helsepersonell du har kontakt med og be dem snakke med moren din. Hun har ikke lov til å oppføre  seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tjohei1 skrev:

Det er jo overgrep. Snakk med helsepersonell du har kontakt med og be dem snakke med moren din. Hun har ikke lov til å oppføre  seg slik.

det nytter ikke å snakke med personal eller hovedkontakt eller støttekontakt om det, for de tror ikke på det jeg sier, for når mamma sier en oppdikta sannhet, at hun ikke maser om tissevaskinga men prøver å hjelpe meg, så hører de og tror heller på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2017 den 19.28, Blomsterfluen skrev:

det nytter ikke å snakke med personal eller hovedkontakt eller støttekontakt om det, for de tror ikke på det jeg sier, for når mamma sier en oppdikta sannhet, at hun ikke maser om tissevaskinga men prøver å hjelpe meg, så hører de og tror heller på henne.

Ta det opp på lydopptak på mobilen. Da har du bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...