Gå til innhold

Hvilket yrke er det merkeligste?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Worrysome plenty skrev:

Jo selvfølgelig. Alle kan bli lei sitt yrke. Men for å være prest så skal man i utgangspunktet tro på att en gud skapte verden selv om det er en tro man kan miste helt. Altså en av få yrker man kan helt miste kvalifikasjonene for, da det krever noe så flyktig som tro.

Finnes prester som ikke tror, som ser seg som skuespillere som spiller en rolle.

http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7814

Flere av prestene forteller at det var et sjokk å ta teologisk utdannelse. De ukompliserte dogmene de hadde blitt oppdratt til å tro på, ble plutselig veldig mye vanskeligere å feste lit til. 

"Rick" hadde sluttet å tro på de konvensjonelle kristne dogmene allerede som ung, og konstaterte med undring hvordan hans klassekamerater på teologistudiet kjempet for sin bokstavelige tolkning av Bibelen, mens lærerne teoretiserte og abstraherte.

En av de andre prestene, "Adam", forteller at han begynte å lese ateistisk litteratur for å bli flinkere til å forsvare den kristne troen. I stedet ble troen svekket. 

- Noe av det mest klargjørende har vært disse debattene mellom kristendommens mest skarpskodde forsvarere og ateister. Jeg har hele tiden prøvd å være åpen og lyttende, og bruke hodet og fornuften. Men selv om jeg er en troende og kjenner de kristne standpunktene og skriften godt, vet du hva? Ateistene vinner disse debattene. Hvorfor? spør han.

Anonymkode: 6c9ce...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legeyrket har en litt merkelig utvikling synes jeg. Det blir mindre og mindre helhetlig og mindre og mindre relatert til menneskerettigheter virker det på meg. 

Det har aldri vært aktuelt for meg å tenke på det yrket og det tror jeg er bare bra at vi ikke alle må interessere oss for det samme.

Anonymkode: 122b3...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legeyrket har en litt merkelig utvikling synes jeg. Det blir mindre og mindre helhetlig og mindre og mindre relatert til menneskerettigheter virker det på meg. 

Det har aldri vært aktuelt for meg å tenke på det yrket og det tror jeg er bare bra at vi ikke alle må interessere oss for det samme.

Anonymkode: 122b3...58a

Leger har en utrolig krevende og viktig jobb. Jeg er takknemmelig for at det finnes mennesker som tar jobber som jeg selv ikke ville klare. Vi trenger de fleste yrker i mer eller mindre grad i samfunnet. 

Anonymkode: 19bf5...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...