Gå til innhold

Brukersvar om virkninger på medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til admin: Kan jeg spørre hva slags kompetanse som ligger bak enkelte av svarene her? Refererer til tråden: http://forum.doktoronline.no/topic/413102-nhd-kombinasjon-av-med/

Min samboer går på omtrent samme dose sovemedisin som ts, i samråd med tidligere psykiater. Etter å ha vært hos denne psykiateren (som har lang erfaring) og fått medisin, har samboer endelig hatt lengre tid med god søvn. Både i løpet av og i flere måneder etter behandling. Men når man blir nysgjerrig på medisin og googler, kommer forumsvarene på DOL opp som første treff. Svaret i den nevnte tråden går imot hennes psykiaters ord. Der var det ikke snakk om at denne type AD, som sovemedisin, resulterer i "uten særlig effekt" "etter noen uker" og heller ikke at hun skulle gå opp og ned i dose, som brukeren issomethingwrong tydelig anbefaler. Min samboer har fått problemer etter å ha lest svaret på DOL. Hun går og frykter at medisinen plutselig vil slutte å virke, og det er ingen mulighet å få tak i den tidligere psykiateren hennes nå. Det framkommer i tillegg at svarene til brukeren issomethingwrong får full støtte av legen på DOL, bl.a. her: 

http://forum.doktoronline.no/topic/413119-nhd-kombinere-brintellix-tolvon-og-truxal/

Hvilket gjør at ordene får ekstra mye makt og man blir i tvil over tidligere psykiaters behandlingsopplegg. Etter noen søk på brukerens øvrige svar ser jeg også at det går i "pass på" og "vær obs på", dvs. advarsler om virkninger av medisin som kan ta motet fra enkelte og gjøre dem dårligere. Det samme gjelder vedkommendes belegg "Ser mange på DOL som etterhvert bruker enorme doser i lang tid, uten særlig effekt, og det er gjerne derfor." Der brukere på andre forum deler sine subjektive erfaringer med medisin, er derimot svaret her i allmenngyldig og konstaterende form at det gjelder "alle medisiner med antihistaminvirkning for søvn... " Hvis det er en eller flere brukere som sitter med medisinske fasitsvar, samarbeider med lege, eller hva det er. Da burde det vel være i tråd med god skikk at brukeren signerte med hva slags grunnlag, utdanning eller yrkesbakgrunn vedkommende har. 

Anonymkode: 70ff8...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send meg en melding hvis du er misfornøyd med noe, framfor å skrive denne formen for tråder. 

Jeg har alltid vært tydelig på at jeg ikke er lege og at jeg ikke skal dosere medisiner. Om noen bruker Google som verktøy for å dosere medisiner, er det uheldig. 

Uansett er dette gamle tråder, og da det var psykiater her på forumet, var ting litt annerledes. Da tok han det direkte med oss andre om noe gikk for langt. Men admin må gjerne slette disse trådene, og ta vurderingen av om jeg skal være her eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til admin: Kan jeg spørre hva slags kompetanse som ligger bak enkelte av svarene her? Refererer til tråden: http://forum.doktoronline.no/topic/413102-nhd-kombinasjon-av-med/

Min samboer går på omtrent samme dose sovemedisin som ts, i samråd med tidligere psykiater. Etter å ha vært hos denne psykiateren (som har lang erfaring) og fått medisin, har samboer endelig hatt lengre tid med god søvn. Både i løpet av og i flere måneder etter behandling. Men når man blir nysgjerrig på medisin og googler, kommer forumsvarene på DOL opp som første treff. Svaret i den nevnte tråden går imot hennes psykiaters ord. Der var det ikke snakk om at denne type AD, som sovemedisin, resulterer i "uten særlig effekt" "etter noen uker" og heller ikke at hun skulle gå opp og ned i dose, som brukeren issomethingwrong tydelig anbefaler. Min samboer har fått problemer etter å ha lest svaret på DOL. Hun går og frykter at medisinen plutselig vil slutte å virke, og det er ingen mulighet å få tak i den tidligere psykiateren hennes nå. Det framkommer i tillegg at svarene til brukeren issomethingwrong får full støtte av legen på DOL, bl.a. her: 

http://forum.doktoronline.no/topic/413119-nhd-kombinere-brintellix-tolvon-og-truxal/

Hvilket gjør at ordene får ekstra mye makt og man blir i tvil over tidligere psykiaters behandlingsopplegg. Etter noen søk på brukerens øvrige svar ser jeg også at det går i "pass på" og "vær obs på", dvs. advarsler om virkninger av medisin som kan ta motet fra enkelte og gjøre dem dårligere. Det samme gjelder vedkommendes belegg "Ser mange på DOL som etterhvert bruker enorme doser i lang tid, uten særlig effekt, og det er gjerne derfor." Der brukere på andre forum deler sine subjektive erfaringer med medisin, er derimot svaret her i allmenngyldig og konstaterende form at det gjelder "alle medisiner med antihistaminvirkning for søvn... " Hvis det er en eller flere brukere som sitter med medisinske fasitsvar, samarbeider med lege, eller hva det er. Da burde det vel være i tråd med god skikk at brukeren signerte med hva slags grunnlag, utdanning eller yrkesbakgrunn vedkommende har. 

Anonymkode: 70ff8...e57

Nå er det vel på tide at voksne mennesker filtrerer svar gitt på et anonymt forum og forholder seg til hva som avtales med lege, eventuelt bytter lege om ikke fornøyd med vedkommendes anbefalinger? 

Her er det kun de leger som er oppgitt som har det ansvar og den kjente kompetansen - og dertil er ansvarlig for gitte svar. 

Det gis for øvrig mange anonyme gode svar - både basert på teori og eller egne erfaringer - men det må altså leseren greie å filtrere/vurdere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din samboer får problemer på grunn av det isw skrev i den tråden, kan det kanskje være en idé å få tak i en ny psykiater. Det er ikke hva isw skrev som er problemet, men hvordan din samboer lar seg påvirke av ting hun leser på et forum. Foreløpig fungerer jo medisnen godt for henne, og skulle effekten avta finnes det andre medisiner for søvn, så det er ingen krise uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er ikke fysikk eller matematikk, men biologi. Det innebærer at samme medisin kan ha ulik virkning på ulike mennesker. Derfor kan en se begge typer effekter slik TS beskriver. Noen tar en liten dose Tolvon (10-20 mg) og sover godt på det i årevis. Andre får den effekten som ISW beskriver, der medisiner som virker på histaminsystemet får redusert effekt på søvnen etter en stund. Disse trenger å legge inn en pause på 3-4 dager, så tar effekten seg opp igjen.

Hva er så fasiten? Fasiten for deg er hvordan medisinen virker på deg i RL, og det kan en først finne ut ved å prøve det. På TS sin samboer virker medisinen utmerket på søvn selv etter lang tids sammenhengende bruk. Da er det fasiten for henne uansett hva Felleskatalogen eller ulike googlesøk måtte si på et mer generelt nivå.

noen hjelper deg

Anonymkode: 36a42...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Send meg en melding hvis du er misfornøyd med noe, framfor å skrive denne formen for tråder. 

Jeg har alltid vært tydelig på at jeg ikke er lege og at jeg ikke skal dosere medisiner. Om noen bruker Google som verktøy for å dosere medisiner, er det uheldig. 

Uansett er dette gamle tråder, og da det var psykiater her på forumet, var ting litt annerledes. Da tok han det direkte med oss andre om noe gikk for langt. Men admin må gjerne slette disse trådene, og ta vurderingen av om jeg skal være her eller ikke.

Så klart du skal være her🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Send meg en melding hvis du er misfornøyd med noe, framfor å skrive denne formen for tråder. 

Jeg har alltid vært tydelig på at jeg ikke er lege og at jeg ikke skal dosere medisiner. Om noen bruker Google som verktøy for å dosere medisiner, er det uheldig. 

Uansett er dette gamle tråder, og da det var psykiater her på forumet, var ting litt annerledes. Da tok han det direkte med oss andre om noe gikk for langt. Men admin må gjerne slette disse trådene, og ta vurderingen av om jeg skal være her eller ikke.

Dol uten deg vil være et fattigere Dol. Du må jo være her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter samboeren din mest med søvn eller dyseleksi? Man trenger da ikke bla lenger enn til FORSIDEN av dette forumet for å lese Hanne Marie Egmont sitt notat  om det kun er Gynekologiske spørsmål som svares av ekspert på dette forumet. Tidligere var det også en psykiater så gamle tråder kan ha ekspertsvar på psykiatri. Nyere trådere har bare svar fra andre brukere. Men dette står virkelig klart og tydelig. 

Ellers: for en sutrete samboer du har. Hun sover. Alt vel. Blir hun tolerant etter en stund er det jo ikke verre enn at hun tar det problemet når eller om det i det hele tatt dukker opp.

Men å kjefte ned og henge ut en bruker på forumet her fordi samboeren din mangler kritisk sans, ikke gidder lese kunngjøringer på forsiden av forumet og ellers bekymrer seg for problemer som kanskje, muligens, eller bare ikke dukker opp i fremtiden? Galskap og fullstendig lavmål. 

 

Anonymkode: 0b37f...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sliter samboeren din mest med søvn eller dyseleksi? Man trenger da ikke bla lenger enn til FORSIDEN av dette forumet for å lese Hanne Marie Egmont sitt notat  om det kun er Gynekologiske spørsmål som svares av ekspert på dette forumet. Tidligere var det også en psykiater så gamle tråder kan ha ekspertsvar på psykiatri. Nyere trådere har bare svar fra andre brukere. Men dette står virkelig klart og tydelig. 

Ellers: for en sutrete samboer du har. Hun sover. Alt vel. Blir hun tolerant etter en stund er det jo ikke verre enn at hun tar det problemet når eller om det i det hele tatt dukker opp.

Men å kjefte ned og henge ut en bruker på forumet her fordi samboeren din mangler kritisk sans, ikke gidder lese kunngjøringer på forsiden av forumet og ellers bekymrer seg for problemer som kanskje, muligens, eller bare ikke dukker opp i fremtiden? Galskap og fullstendig lavmål. 

 

Anonymkode: 0b37f...6a3

Dette gjelder vel ikke bare samboeren, men også Ts. 

Synes det er trist at en bruker prøver å henge ut en annen bruker slik. Særlig når det er gravd fram gamle tråder slik som her.

Nå er ikke jeg alltid enig med ISW, men jeg har stor respekt for han og det han skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest disse trådene nå.

Jeg skriver ganske tydelig at jeg ikke kan svare på om det er lurt med opphold eller ikke, men at man skal være obs på at dette KAN skje. Jeg mener jeg har fullt belegg for denne påstanden, da det er vitenskapelig godt dokumentert at antihistamineffekt kan avta etter noen dager ettersom kroppen kan tilvendes medisinen. Litt på samme måte som nesespray.

Slik jeg oppfatter det er det angstproblematikk hos trådstarters samboer som er problemet, og ikke mine utsagn. Det blir det samme som å kjefte på NRK fordi de sender nyhetssaker om den anspente situasjonen i Nord-Korea, hvis dette skaper uro. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Forumassistent

Hei.

Beklager sent svar. Vi har nå innført at vi stenger eller sletter tråder som ber om doseringsråd. Dette er som nevnt lenger opp i denne tråden fordi vi ikke har hatt fagpersoner som offisielt svarer på forumet, og det kan det være skadelige råd som dukker opp. Vi har ikke mulighet til å sikre at svar som kommer i slike tråder er gitt av fagpersoner.

Imidlertid har vi ikke kapaistet til moderere med tilbakevirkende kraft. Derfor vil det finnes tråder på forumet som ikke er moderert, og der vi ikke har kunnet sikre rådene. Når dere tipser oss om dem slik som nå, har vi mulighet til å gå inn og undersøke det nærmere. Det setter vi stor pris på! 

Tråder merket "ekspertsvar" er imidlertid kvalitetssikret, da svarene her er gitt av en psykiater som på daværende tidspunkt jobbet for oss.

Vi oppfordrer sterkt til at man kontakter lege dersom man ønsker svar på denne typen spørsmål.

Hilsen Hanne Mari, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Hei.

Beklager sent svar. Vi har nå innført at vi stenger eller sletter tråder som ber om doseringsråd. Dette er som nevnt lenger opp i denne tråden fordi vi ikke har hatt fagpersoner som offisielt svarer på forumet, og det kan det være skadelige råd som dukker opp. Vi har ikke mulighet til å sikre at svar som kommer i slike tråder er gitt av fagpersoner.

Imidlertid har vi ikke kapaistet til moderere med tilbakevirkende kraft. Derfor vil det finnes tråder på forumet som ikke er moderert, og der vi ikke har kunnet sikre rådene. Når dere tipser oss om dem slik som nå, har vi mulighet til å gå inn og undersøke det nærmere. Det setter vi stor pris på! 

Tråder merket "ekspertsvar" er imidlertid kvalitetssikret, da svarene her er gitt av en psykiater som på daværende tidspunkt jobbet for oss.

Vi oppfordrer sterkt til at man kontakter lege dersom man ønsker svar på denne typen spørsmål.

Hilsen Hanne Mari, forumansvarlig

Ingen håp om en ny ekspert nå når NHD har pensjonert seg?

Anonymkode: 12667...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Hei.

Beklager sent svar. Vi har nå innført at vi stenger eller sletter tråder som ber om doseringsråd. Dette er som nevnt lenger opp i denne tråden fordi vi ikke har hatt fagpersoner som offisielt svarer på forumet, og det kan det være skadelige råd som dukker opp. Vi har ikke mulighet til å sikre at svar som kommer i slike tråder er gitt av fagpersoner.

Imidlertid har vi ikke kapaistet til moderere med tilbakevirkende kraft. Derfor vil det finnes tråder på forumet som ikke er moderert, og der vi ikke har kunnet sikre rådene. Når dere tipser oss om dem slik som nå, har vi mulighet til å gå inn og undersøke det nærmere. Det setter vi stor pris på! 

Tråder merket "ekspertsvar" er imidlertid kvalitetssikret, da svarene her er gitt av en psykiater som på daværende tidspunkt jobbet for oss.

Vi oppfordrer sterkt til at man kontakter lege dersom man ønsker svar på denne typen spørsmål.

Hilsen Hanne Mari, forumansvarlig

Det er ingen doseringsråd i det jeg skriver. Her er det en person med nevrotisk samboer som uten grunn henger meg ut, og det sliter jeg med å akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det er ingen doseringsråd i det jeg skriver. Her er det en person med nevrotisk samboer som uten grunn henger meg ut, og det sliter jeg med å akseptere.

Det er jeg enig med deg i!

Det funker dårlig å ha et psykiatriforum hvor knapt nok et eneste relevant tema kan diskuteres på en fornuftig måte. 

Anonymkode: 088a1...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent

Hei

Det er doseringsråd i trådene det refereres til. Forøvrig kjenner jeg ikke til noen planer om å få inn en ny fagperson til psykiatriforumet forløpig, dessverre.

Hanne Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2018 den 9.49, HanneMari Egmont skrev:

Hei

Det er doseringsråd i trådene det refereres til. Forøvrig kjenner jeg ikke til noen planer om å få inn en ny fagperson til psykiatriforumet forløpig, dessverre.

Hanne Mari

Oops.

Du glemte visst å skrive at det står "Nils Håvard Dahl, psykiater" som bruker i det innlegget som nevner doseringsråd.

Ærlig talt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent
26 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Oops.

Du glemte visst å skrive at det står "Nils Håvard Dahl, psykiater" som bruker i det innlegget som nevner doseringsråd.

Ærlig talt....

Hei

Ja, han var psykiateren vår på den tiden, så hans svar gitt i den perioden er å anse som gitt av en fagperson og kvalitetssikret. Reglene er endret etter dette, og vil dermed gjelde tråder som kommer etter at han sluttet hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Hei

Ja, han var psykiateren vår på den tiden, så hans svar gitt i den perioden er å anse som gitt av en fagperson og kvalitetssikret. Reglene er endret etter dette, og vil dermed gjelde tråder som kommer etter at han sluttet hos oss. 

Problemet er at jeg ble beskyldt for å gi medisinråd.. Det synes jeg er trist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Problemet er at jeg ble beskyldt for å gi medisinråd.. Det synes jeg er trist..

Du har gitt et råd som er helt korrekt. Det eneste som bør være trist er at det ikke verdsettes mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Problemet er at jeg ble beskyldt for å gi medisinråd.. Det synes jeg er trist..

Gi bang i det. - Hele forumet her blir jo ødelagt om det skal modereres i hjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...