Gå til innhold

Opp i vekt? Hvordan mestre dårlig matlyst


Anonymja

Anbefalte innlegg

Har slitt litt med dårlig matlyst i det siste. Det er ikke sånn at jeg ikke får i meg noe mat, det gjør jeg jo så klart, men jeg får ikke i meg nok. Jeg har så inderlig lyst til å gå opp i vekt også. Magen min rumler liksom ganske ofte, men munnen min nekter mat. Noen ganger må jeg nesten dytte det i meg. Har noen av dere noen tips om å gå opp i vekt eller eventuelt få bedre matlyst? Er det noe annet jeg kan gjøre enn å spise 5-6 måltider+mellommåltider hver eneste dag, for det er egentlig nok så slitsomt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei. Det høres ut som en vanskelig situasjon du er i. Har du prøvd å drikke noen kalorier i form av juice, melk, smoothies og proteinshakes? Da føler man ikke mettheten like så godt. Jeg vil også anbefale deg å spise mer fett, da det er over dobbelt så mye energi i per gram. Nøtter, avokado, rikelig med olje til steking, fet fisk, fet ost, helmelk etc. Ellers så er det, som du også nevner, lurt å spise flest mulig måltider per dag. Jeg vet ikke din høyde, alder, kjønn etc. Men man må innta mer energi enn man forbrenner. Eks. på måltider kunne være havregrøt laget på helmelk med smør på toppen, sukker og kanel. Kanskje også noen nøtter, rosiner, tørket frukt, banan, honning etc. Og noen flytende kalorier som melk, smoothie, saft e.l. Til mellommåltid kan du spise en muslibar, nøtter, tørket frukt etc. Lunsj kan være skiver med et tykt lag med brunost/smørost/leverpostei/påleggssalat osv. med et tykt lag med smør på og noen flytende kalorier. Til middag kan man spise litt fetere kjøttyper, pasta, saus, potetmos med fløte og smør, stuinger. Fantasien setter grenser. Er vanskelig å foreslå noe mat da jeg ikke vet hva dine preferanser er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...