Gå til innhold

Hvorfor får verden flere autoritære regimer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tenker gjerne at verden sakte men sikkert blir mer og mer demokratisk, men sannheten er at det blir færre demokratier og flere diktatur i verden. Hvorfor skjer det, og hvordan klarer lederne å holde på makta i en stadig mer opplyst verden?

Anonymkode: fdf09...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

mitt inntrykk er motsatt. DVS att det blir fler demokrati og mindre diktatur. Den arabiske våren hjalp ikke stort dog, men Tunisia ble jo demokratisk.

 

Hvor har det blitt diktatur som det før har vært demokrati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det viser seg kanksje etterhvert at demokrati fungerer ikke fordi menneskene er dumme og lette å manipulere. :P Men vet ikke helt om det finnes noen løsning jeg

Anonymkode: 43455...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Worrysome plenty skrev:

mitt inntrykk er motsatt. DVS att det blir fler demokrati og mindre diktatur. Den arabiske våren hjalp ikke stort dog, men Tunisia ble jo demokratisk.

 

Hvor har det blitt diktatur som det før har vært demokrati?

Dette var oppe i Ekko på NRK P2 rett før jul. I følge tenketanken Freedom House, som gir ut en årlig rapport på demokratiutvikingen i verden, så sier de at i 2017 har vi 87 land (45%) som kan betegnes som demokratiske, 59 land (30%) som er delvis demokratiske og 49 land (25%) som ikke er demokratiske (altså diktaturer). Dette er det 11. året på rad hvor det er en negativ trend.

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017

A total of 67 countries suffered net declines in political rights and civil liberties in 2016, compared with 36 that registered gains. This marked the 11th consecutive year in which declines outnumbered improvements.

While in past years the declines in freedom were generally concentrated among autocracies and dictatorships that simply went from bad to worse, in 2016 it was established democracies—countries rated Free in the report’s ranking system—that dominated the list of countries suffering setbacks. In fact, Free countries accounted for a larger share of the countries with declines than at any time in the past decade, and nearly one-quarter of the countries registering declines in 2016 were in Europe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje begynner elendigheten nettopp med vårt " vellykethetstyrrani" sånn tenker jeg.

Stabilitet og forutsigbarhet og rettsikkerhet har jo de nordiske landene gode tradisjoner for men det er skremmende å se å høre om andre samfunn som har vært kjempelangt fremme på både likestilling og velstandsutvikling men som på kort tid er blitt helt omkalfatret i negativ retning. Det var helt ny kunnskap for meg personlig selv om jeg selvsagt hadde hatt mye om annen verdenskrig i skolen i oppvekst. Jeg hadde ikke sett så mye paralleller før og man vet jo heller ikke så mye enda for mye skjer jo i veldig veldig nær samtid med oss nå så dessverre.

Anonymkode: 2eab5...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...