Gå til innhold

Asperger og atypisk autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som kan forklare forkjellen på asperger og atypisk autisme?

Anonymkode: 71b93...fc9

Atypisk autisme ligger mellom vanlig autisme og asperger på alorlighetsgraden (der asperger er den mildeste). Den har de samma symptomene som ved vanlig autisme bare at de er mildere

Anonymkode: 9f70d...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2017 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Atypisk autisme ligger mellom vanlig autisme og asperger på alorlighetsgraden (der asperger er den mildeste). Den har de samma symptomene som ved vanlig autisme bare at de er mildere

Anonymkode: 9f70d...dbf

Jeg syns ICD 10 gir en grei oppsummering av hva atypisk autisme er:

"Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som atskiller seg fra barneautisme ved senere debut eller ved at den ikke oppfyller alle de tre settene av diagnostiske kriterier på infantil autisme. Denne koden skal brukes når avvikende eller forstyrret utvikling er til stede først etter tre års alder, og der det mangler tilstrekkelige avvik på ett eller to av de tre områdene som er karakteristisk for barneautisme (forstyrrelse i sosialt samspill, kommunikasjon og begrenset, stereotyp og repetitiv atferd), til tross for karakteristiske forstyrrelser på de resterende av disse områdene. Atypisk autisme forekommer oftest hos dypt psykisk utviklingshemmede eller hos personer med alvorlig impressiv språkforstyrrelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2017 den 14.48, AnonymBruker skrev:

Noen som kan forklare forkjellen på asperger og atypisk autisme?

Anonymkode: 71b93...fc9

Jeg mener at autisme og Asperger syndrom er to forskjellige ting, selv om det noen likhets trekk der, men  burde aldri slått sammen som autismespekter forstyrrelse. Heller burde ikke AS hatt betegnelsen gjennomgripende utviklings forstyrrelse, det henger ikke på greip.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FGT skrev:

Jeg mener at autisme og Asperger syndrom er to forskjellige ting, selv om det noen likhets trekk der, men  burde aldri slått sammen som autismespekter forstyrrelse. Heller burde ikke AS hatt betegnelsen gjennomgripende utviklings forstyrrelse, det henger ikke på greip.

Det er lov å mene hva en vil, men det hjelper så lite når verdens fremste eksperter på området mener noe annet.

Anonymkode: 68f7d...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎12‎.‎2017 den 0.37, Janus30 skrev:

Atypisk autisme forekommer oftest hos dypt psykisk utviklingshemmede eller hos personer med alvorlig impressiv språkforstyrrelse."

Her ligger kanskje den største forskjellen. Asperger omtales ofte som autisme ved normal intelligens.

Anonymkode: 68f7d...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å mene hva en vil, men det hjelper så lite når verdens fremste eksperter på området mener noe annet.

Anonymkode: 68f7d...79c

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her ligger kanskje den største forskjellen. Asperger omtales ofte som autisme ved normal intelligens.

Anonymkode: 68f7d...79c

Det stemmer  nok ikke helt. Autisme er ikke en psykisk utviklingsforstyrrelse, men at dette kan også være til stede, ja. Asperger kan ikke forenes med psykisk utviklingsforstyrrelse, og derfor heller ikke Autisme.

 

 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å mene hva en vil, men det hjelper så lite når verdens fremste eksperter på området mener noe annet.

Anonymkode: 68f7d...79c

Eksperter.  ja, men nå er det også de eksperter som mener noe annet, og noen innrømmer også at den viktigste kunnskapen er får om Asperger, er fra de selv som har diagnosen. Altså det som de kan fremlegge om sin diagnose. Aspergere med normal evnenivå  og med en god logisk tenkning, og med stor utholdenhet, så hvorfor skulle noen av de ligge mer tilbake en andre eksperter på området ?  Nå er det riktig nok ikke mange med AS som har forsket så mye på diagnosen, selv om det er mange med diagnosen. Men i forhold til andre eksperter er de jo  mange. 

 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FGT skrev:

 

Det stemmer  nok ikke helt. Autisme er ikke en psykisk utviklingsforstyrrelse, men at dette kan også være til stede, ja. Asperger kan ikke forenes med psykisk utviklingsforstyrrelse, og derfor heller ikke Autisme.

 

 

Jeg mener psykisk utviklingshemning , for det blir vel mer riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her ligger kanskje den største forskjellen. Asperger omtales ofte som autisme ved normal intelligens.

Anonymkode: 68f7d...79c

Jo, men det kan du ha uten å oppfylle kriteriene for asperger fordi de var så snevre blant annet når det gjaldt språkutvikling i tidlig barnealder. Sønnen min er en sånn. Han hadde fått aspergerdiagnosen hvis han ikke hadde spesifikke språkvansker. Han har barneutisme uten utviklingshemming. På andre områder enn språk har han fungert og utviklet seg bedre enn flere jeg kjenner som har aspergerdiagnose. Så jeg forstår sånn sett at de tok vekk asperger som egen diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.12.2017 den 14.55, FGT skrev:

Jeg mener at autisme og Asperger syndrom er to forskjellige ting, selv om det noen likhets trekk der, men  burde aldri slått sammen som autismespekter forstyrrelse. Heller burde ikke AS hatt betegnelsen gjennomgripende utviklings forstyrrelse, det henger ikke på greip.

Asperger og autisme skyldes jo den samme hjerneskaden da.. bare i ulik grad

Men jeg har jo forståelse for at du ikke vil bli assosisert med de autiatene som ikke har taleevne og bare går rundt med munnen på vidt gap og sier "gaagaagagaagaa"

Anonymkode: 9f70d...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er ikke en hjerneskade. Det er en nevrologisk diversitet, akkurat som at homofil er en seksuell diversitet. Mer mystisk er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asperger og autisme skyldes jo den samme hjerneskaden da.. bare i ulik grad

Men jeg har jo forståelse for at du ikke vil bli assosisert med de autiatene som ikke har taleevne og bare går rundt med munnen på vidt gap og sier "gaagaagagaagaa"

Anonymkode: 9f70d...dbf

Det er lenge siden jeg hørte at det var en hjerneskade, jeg tror NHD nevnte  det også  her en gang for mange år siden, men i hovedkriteriene  nevnes kun "tilstand" verken skade eller sykdom. Noe som de fleste eksperter og fagfolk er enig i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Det er ikke en hjerneskade. Det er en nevrologisk diversitet, akkurat som at homofil er en seksuell diversitet. Mer mystisk er det ikke.

Det utrykket har jeg ikke hørt om før, bare "nevrobiologisk " og eller nevro ppsykiatrisk tilstand. Jeg holder mest på den første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Ja, kanskje det heter nevrobiologisk diversitet, ikke nevrologisk diversitet. Jeg har det med å surre med lange ord, så du har sikkert rett. Men poenget er at det er enkelte som har et sansesystem (enkelt sagt) som har utviklet seg annerledes enn "normalbefolkningens", og at dette ligger i genene våre og føres videre. Men det er en diversitet, ikke en skade. Det var vel hovedpoenget mitt. Du er ikke sjuk eller skada. 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg måtte selvsagt google, og det blir brukt ulike uttrykk som går på det samme. Nevrodiversitet er fint, synes jeg. Tror jeg skal holde meg til det for ettertida. Motsatsen er nevrotypisk, altså sånn som "de fleste" er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2017 den 15.09, FGT skrev:

 

Det stemmer  nok ikke helt. Autisme er ikke en psykisk utviklingsforstyrrelse, men at dette kan også være til stede, ja. Asperger kan ikke forenes med psykisk utviklingsforstyrrelse, og derfor heller ikke Autisme.

 

 

Nå snakker du litt mot deg selv. Først skriver du at autisme ikke er en psykisk utviklingsforstyrrelse, så skriver du at asperger ikke kan forenes med psykisk utviklingsforstyrrelse og derfor heller ikke autisme. Men autisme var jo ikke en psykisk utviklingsforstyrrelse.

Selv er jeg ikke så redd for å ha en diagnose på autismespekteret, og for meg er asperger gjennomgripende. Så jeg ser ikke hva som er feil med å kalle det en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Nå snakker du litt mot deg selv. Først skriver du at autisme ikke er en psykisk utviklingsforstyrrelse, så skriver du at asperger ikke kan forenes med psykisk utviklingsforstyrrelse og derfor heller ikke autisme. Men autisme var jo ikke en psykisk utviklingsforstyrrelse.

Selv er jeg ikke så redd for å ha en diagnose på autismespekteret, og for meg er asperger gjennomgripende. Så jeg ser ikke hva som er feil med å kalle det en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Ja jeg ser det. takk for den påminnelsen. Jeg mente å skrive at Autisme er ikke en psykisk utviklingshemning, men kan også være til stede hos dem.  Asperger kan ikke forenes med Psykisk utviklingshemning, derfor er det forskjell på AS og autisme.

Det med gjennomgripende er det noe forskjellige meninger om blant fagfolk. En fagperson forklarte gjennomgripende med at ikke alle med AS berørte alle sider av livet. Der kan jeg være enig i , siden jeg ser AS som mer situasjonsbetinget, spesielt det som har med sosiale relasjoner. Kanskje du eller noen andre tolker det begrepet på en annen måte ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FGT skrev:

Ja jeg ser det. takk for den påminnelsen. Jeg mente å skrive at Autisme er ikke en psykisk utviklingshemning, men kan også være til stede hos dem.  Asperger kan ikke forenes med Psykisk utviklingshemning, derfor er det forskjell på AS og autisme.

Det med gjennomgripende er det noe forskjellige meninger om blant fagfolk. En fagperson forklarte gjennomgripende med at ikke alle med AS berørte alle sider av livet. Der kan jeg være enig i , siden jeg ser AS som mer situasjonsbetinget, spesielt det som har med sosiale relasjoner. Kanskje du eller noen andre tolker det begrepet på en annen måte ?  

Så du mener at  om man har autisme så kan man også ha en psykisk utviklingshemming, mens om man har asperger kan man ikke i tillegg ha en psykisk utviklingshemming? Mener ikke være kranglete nå altså. prøver bare å forstå.

Alt er jo situasjonsbetinget, man har ikke sosiale problemer når man sitter hjemme alene. Man kan ikke ha et problem med noe som ikke er tilstede. Hvorvidt det sosiale er gjennomgripende dreier seg jo om hvorvidt problemet er til stede både når du er sosial hjemme, på jobben, i butikken, eller et hvilket som helst annet sted. Ved diagnostisering av asperger ser de på hvordan hjernen arbeider. Hjernen til en med asperger jobber anderledes enn hjernen til en nevrotypisk. Hjernen jobber og fungerer anderledes uavhengig om man er hjemme eller et annet sted, og om man er alene eller med andre. Men alle symptomer er jo naturligvis ikke like gjennomtrengende i alle situasjoner. Om man har asperger og den ikke er gjennomgripende, har man fått feil diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

For å få aspergerdiagnose var en av forutsetningene at psykisk utviklingshemming ikke var aktuelt. I tillegg til det med språkutviklingen som jeg nevnte tidligere. 

Og hva som er gjennomgripende er jo situasjonsbetinget som Trine sier. Hvor godt vi fungerer avhenger nok både av forhold i oppveksten og hva slags miljø og livssituasjon en befinner seg i som voksen. Jeg hadde garantert slitt mer i oppveksten hvis jeg hadde vokst opp i en veldig nevrotypisk familie, og i dagens kaotiske skolesystem, ikke minst. Og da hadde jeg kanskje ikke vært arbeidsfør og klart meg så bra som jeg har gjort i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...