Gå til innhold

Hvor langt kan endometriosen «spre» seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er 22 år og har hatt mensen siden jeg var 10 år. Jeg har siden første gang hatt både kraftige blødninger, men også smerter.

med årene ble det ikke noe bedre, og jeg valgte (da 14 år) å begynne på p-piller (microgynom - alltid holdt meg til dette merket). Jeg fullførte ett brett og hadde ei ukes pause før jeg begynte på igjen. Dette hjalp i ca 1,5år, før smertene kom sterkere og sterkere tilbake.

for ca 2 år siden henviste legen meg til en gynekolog, etter flere runder med ønske om hjelp fra en tidligere lege. Gynekologen undersøkte med det utstyret han hadde. Ultralyd inn- og utvendig, kjenne etter ømme områder, kikke ol. Han kunne ikke fastslå at det var endometriose jeg hadde, men ut i fra sykehistorie, gjettet han på dette. Anbefalingen var å utsette mensen og ha den ca 3 ganger i året, for å minske smertene.

Men dette fungerer ikke lengre, da smertene og blødningen er kraftige, og gjør meg mer redusert enn jeg har anledning til i hverdagen. Nå er jeg på dag 2/ca8 av mensen og med en røff måling (bruker menskopp), er jeg allerede oppe i hvert fall  50 ml.

Å la mensen utebli helt, fungerer heller ikke, da jeg av og til(2-4mnd etter mens) får småblødninger som virker til å gi seg en periode etter mens.

 

Historie:

Jeg får (støt)smerter under samleie, ømhet som varer lenge etter endt samleie. Blødninger under og etter samleie.

Jeg opplever smerter jevnlig fra underlivet, med og uten mens, der hvor jeg kan tenke meg eggstokkene er plassert. Det er en skarp smerte som tidvis dukker opp. Under mens øker smertene og er plassert på samme plass. Jeg har kraftige smerter med avføring(så kraftig at jeg utsetter det lengst mulig), og tidvis ved vannlating - som også er ekstremt hyppig (både smerter ved avføring og vannlating dukker også opp utenom mens). 

Under mensen er det å nyse, strekke seg, drikke(spesielt - og oftest kaldt)/spise, og skifte fra varmt til kaldt(sette seg inn i en kald bil på denne årstiden) smertefullt. En fis kan være vondt nok dersom smertene står på. Også det å sette seg ned, kan gi smerter som gjør at jeg setter meg ned minst mulig - det er slik at man kjenner tårene presse på litt bak øyet.

Når jeg først har mensen (som nå er 5 mnd siden) merker jeg også en ømhet/tyngde/smerte i nyreregionen, kjent dette med tidligere menstruasjoner også. Jeg sliter med smerter/kramper fra dette området, som dukker opp ca hver dag. På urinprøver er det alltid spor av blod og proteiner.

 

mine spørsmål er,

kan endometriose være et faktum? Og kan det ha spredd seg til tarm, urinveier og nyrer?

Mvh jente 22år.

Anonymkode: 76a2a...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det kan være endometriose som gir deg beskrevne symptomer. Som du sikkert har hørt, så kan endometriose i de fleste tilfeller bare påvises ved laparoskopi. I og med at du har hatt symptomer i så mange år, er det da ikke på tide å tenke på laparoskopi? Det vil kanskje være en ide først å få utført MR for å se om det er endometriose omkring tarm og urinveier. Det er ikke vanlig med endometriose i nyrer, men iblant kan den legge seg omkring urinlederen og gi kamper her. Blod i urin er ikke typisk, men endometriose kan legge seg omkring urinblæren.

Inntil videre utredning kan starte, foreslår jeg at du tar p-pillen uten pause, men kommer det gjennombruddsblødning, så stopper du i tre dager.

Altså, be din lege om henvisning til gynekologiske poliklinikk for vurdering laparoskopi og best om det før denne undersøkelsen (i full narkose) er utført en MR av bekken, urinveier og tarm.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...