Gå til innhold

Trening er bra for den psykiske helsen


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Treningen bidrar og gjør mye for meg. Jeg ser alt langt mer i positivt lys, selv om jeg har ting som jeg synes er vanskelig ennå. Jeg lurer på hvordan det er med dere andre? Kjenner dere at trening påvirker dere til det positive? For meg er treningen som en medsin. Det sies at det er noen lykkehormoner som man får når man trener som gjør at man føler det sånn. Og ikke nok med det: jeg har fått et langt sunnere og bedre tankesett for meg etter å ha vært her inne. Hver gang hodet er negativt så klarer jeg å finne frem ordene dere har sagt her inne, og så står jeg på videre å trener, jobber, ser film, og lager et så positivt liv som mulig. 

Noen med samme erfaringer innen trening, og psykisk tankesett? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja, jeg synes også det er bra for psyken. Det gir en mestringsfølelse å klare å gjennomføre de treningene man har planlagt.

Helt sant. Også må man tøffe seg opp psykisk/ være viljesterk når man trener på tid. Foreks i går: da jeg løp på tredemøllen på 5 km og forsøkte å få en best mulig tid , og rett etter senvakt på jobb, så måtte jeg psyke meg kraftig opp for å klare å holde meg i gang. Følte meg som en tøffing og sterk!. Og etterpå så får man en sånn mestringsfølelse!. :)

Jeg klarer foreks ikke å ta i hvis jeg tenker for mye. Jeg har jo en tendens til å surre med tanker i hodet hele tiden omtrent,, men er blitt flinkere å sortere de, og kaste de bort.  Når man trener hardt så må man legge alle tanker til side og bare kjøre på. for da har man ikke valget. Så det er faktisk herlig da!.

Trening er en god naturmedisin!. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener stort sett hver dag, men trening har ikke noen nevneverdig positiv innvirkning på psyken min. Trening regulerer ned stress/angst i kroppen 2-3 timer etter trening, men det har ingen legende effekt på meg om en ser større på det enn akkurat der og da. Det er egentlig revnende likegyldig om jeg tar et glass vin, 2,5 mg valium eller en treningstur for å få stresset ned noen timer for dagen. 

Jeg blir egentlig litt oppgitt  av folk i psykiatrien som maser om turgåing og trening i et bankende kjør som om det var løsningen på psykiske sykdom. Mulig det er individuelt, men for meg er trening bare en nødløsning som fungerer et par timer. 

Anonymkode: dbd1b...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener stort sett hver dag, men trening har ikke noen nevneverdig positiv innvirkning på psyken min. Trening regulerer ned stress/angst i kroppen 2-3 timer etter trening, men det har ingen legende effekt på meg om en ser større på det enn akkurat der og da. Det er egentlig revnende likegyldig om jeg tar et glass vin, 2,5 mg valium eller en treningstur for å få stresset ned noen timer for dagen. 

Jeg blir egentlig litt oppgitt  av folk i psykiatrien som maser om turgåing og trening i et bankende kjør som om det var løsningen på psykiske sykdom. Mulig det er individuelt, men for meg er trening bare en nødløsning som fungerer et par timer. 

Anonymkode: dbd1b...a3e

For meg bidrar treningen til langt høyere og bedre livskvalitet. Jeg drakk tidligere alkohol tre ganger i uken. Drakk 1-2 bokser øl , og ikke mye da, men jeg gjorde det mye for å dempe angst og andre ting som plaget meg. Men nå har jeg kjørt en ny taktikk istedet for å ty til en øl eller to for å dempe det: Jeg går heller avgårde til treningsstudiet, med en vannflaske i hånden, og kjører på istedet for å ty til en øl eller to. Og det er mer effektivt synes jeg!. Man skal ikke ty til øl for å dempe psykisk smerte. Da er det bedre med trening.

Men det er nok inviduellt om hvordan alt oppleves. Ulikt fra person til person. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er også trening medisin, gleder meg til å komme igang igjen. Selv blir jeg dårligere hvis livet blir for hektisk og da har det vært slik at treningen har måttet vike først. Det har det blitt litt for mye av i høst. 

Når jeg får trent så spiser jeg også sunnere, får rett og slett mer lyst på sunnere mat. 

Bruker dagene nå til å planlegge litt. Begynner på nyåret med å jobbe 2 dager i uka (3 timer hver gang) Det blir spennende for meg å se hvordan det går.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, emilie321 skrev:

For meg er også trening medisin, gleder meg til å komme igang igjen. Selv blir jeg dårligere hvis livet blir for hektisk og da har det vært slik at treningen har måttet vike først. Det har det blitt litt for mye av i høst. 

Når jeg får trent så spiser jeg også sunnere, får rett og slett mer lyst på sunnere mat. 

Bruker dagene nå til å planlegge litt. Begynner på nyåret med å jobbe 2 dager i uka (3 timer hver gang) Det blir spennende for meg å se hvordan det går.  

Ja, når livet blir for hektisk så trenger man å slappe litt av for å finne seg selv også. Jeg har hatt hektiske dager de siste ukene. Har jobbet mye ekstravakter, og jobbet senvakter hver dag omtrent de siste 2 ukene. Selv om livet blir hektisk så forsøker jeg å trene litt for å få gjort noe fornuftig mellom slagene. For jeg mister mye kvalitetstid når jeg ikke har fri om kveldene. Føler meg faktisk bedre med å få til å trene når jeg jobber så mye sene vakter. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Ja, når livet blir for hektisk så trenger man å slappe litt av for å finne seg selv også. Jeg har hatt hektiske dager de siste ukene. Har jobbet mye ekstravakter, og jobbet senvakter hver dag omtrent de siste 2 ukene. Selv om livet blir hektisk så forsøker jeg å trene litt for å få gjort noe fornuftig mellom slagene. For jeg mister mye kvalitetstid når jeg ikke har fri om kveldene. Føler meg faktisk bedre med å få til å trene når jeg jobber så mye sene vakter. 

Forskjellen på meg (og sikkert andre) og "friske" er at jeg blir rett og slett syk, psykotisk, hvis livet blir for hektisk. Jeg kan ikke stresse rundt for å så hvile litt og så være i form igjen. Det er en stor utfordring for meg å finne riktig aktivitetsnivå i forhold til hvile. Som oftest så vil jeg mer enn jeg faktisk har kapasitet til og da går det galt.  Som eksempel så kan jeg ikke se tv hver kveld (hele kvelden) fordi det rett og slett blir for mye inntrykk.  Det meste går greit i noen dager, men så er det stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mina1 skrev:

Treningen bidrar og gjør mye for meg. Jeg ser alt langt mer i positivt lys, selv om jeg har ting som jeg synes er vanskelig ennå. Jeg lurer på hvordan det er med dere andre? Kjenner dere at trening påvirker dere til det positive? For meg er treningen som en medsin. Det sies at det er noen lykkehormoner som man får når man trener som gjør at man føler det sånn. Og ikke nok med det: jeg har fått et langt sunnere og bedre tankesett for meg etter å ha vært her inne. Hver gang hodet er negativt så klarer jeg å finne frem ordene dere har sagt her inne, og så står jeg på videre å trener, jobber, ser film, og lager et så positivt liv som mulig. 

Noen med samme erfaringer innen trening, og psykisk tankesett? 

Ja, trening har god effekt på den psykiske helsen min. Jeg trener Zumba, i basseng og går turer. Da jeg var innlagt i psykiatrien hadde de mye fokus på fysisk aktivitet og jeg er overbevist om at det har en positiv effekt. Tror det er viktig å finne noe som man liker for da er det lettere å fortsette. Zumba har veldig gøy musikk og vi har en fantastisk trener som ser hver enkelt. Hun gir gjerne en klem før trening. Jeg tror ikke det er så mye som skal til. En liten tur, dans til favorittmusikken på stuegulvet kan være en start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, emilie321 skrev:

Forskjellen på meg (og sikkert andre) og "friske" er at jeg blir rett og slett syk, psykotisk, hvis livet blir for hektisk. Jeg kan ikke stresse rundt for å så hvile litt og så være i form igjen. Det er en stor utfordring for meg å finne riktig aktivitetsnivå i forhold til hvile. Som oftest så vil jeg mer enn jeg faktisk har kapasitet til og da går det galt.  Som eksempel så kan jeg ikke se tv hver kveld (hele kvelden) fordi det rett og slett blir for mye inntrykk.  Det meste går greit i noen dager, men så er det stopp.

I dag hadde jeg det sånn som du beskriver: jeg har jobbet mye de siste to ukene, og i dag så kjente jeg at jeg ble rett og slett ganske stresset inni meg, så derfor fikk jeg ikke lov å trene i dag. Men kommer til å fortsette å trene for det er veldig godt for meg. Har bestemt meg for å trene både i morgen, og på søndag :) . Da blir det 6 treninger denne uken. 

45 minutter siden, Depressa skrev:

Ja, trening har god effekt på den psykiske helsen min. Jeg trener Zumba, i basseng og går turer. Da jeg var innlagt i psykiatrien hadde de mye fokus på fysisk aktivitet og jeg er overbevist om at det har en positiv effekt. Tror det er viktig å finne noe som man liker for da er det lettere å fortsette. Zumba har veldig gøy musikk og vi har en fantastisk trener som ser hver enkelt. Hun gir gjerne en klem før trening. Jeg tror ikke det er så mye som skal til. En liten tur, dans til favorittmusikken på stuegulvet kan være en start. 

Ja, treningen hjelper meg og med musikk til :) . Godt å høre din erfaring med det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er visst opplest og vedtatt at det skal stemme. Når det er sagt, har jeg aldri funnet glede i trening, dessverre. Jeg hater å bli sliten og svett, og når jeg har tatt meg sammen innimellom har det vært for å slanke meg. Patetisk, men sånn er det. Jeg kjenner det er bra for hodet mitt og komme meg ut og gå tur i frisk luft i stedet for å bare sitte inne og støve ned, men det kan neppe kalles trening. Mosjon, kanskje. Det er bedre enn ingenting, men selv det klarer jeg ikke å prioritere nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

De skulle alltid ha meg opp og ut å gå tur da jeg var deprimert på dps i 2004, og jeg bare ville ligge i senga, det hjalp i femten minutter... det som virkelig HJALP var litium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...