Gå til innhold

Stenging av tråder på psyk-forumet


XbellaX

Anbefalte innlegg

Dette tar helt av.

Jeg ser ikke helt det hensiktsmessige i å nærmest stenge hver andre tråd fordi vedkommende er i en "sår og vanskelig" situasjon og kan få skadelige råd. Det er informert innstendig om at det ikke er en fagperson tilstede og selv om det for mange er et stort savn så må det være mulig å la trådene gå som normalt. 

Det må være lov for trådstartere å si man ønsker å ta livet av seg uten å få tråden stengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Dette tar helt av.

Jeg ser ikke helt det hensiktsmessige i å nærmest stenge hver andre tråd fordi vedkommende er i en "sår og vanskelig" situasjon og kan få skadelige råd. Det er informert innstendig om at det ikke er en fagperson tilstede og selv om det for mange er et stort savn så må det være mulig å la trådene gå som normalt. 

Det må være lov for trådstartere å si man ønsker å ta livet av seg uten å få tråden stengt. 

Helt enig. Det samme gjelder når det spørres om normale Sobril-doser for å få sove, for eksempel.

Har DOL fått samme moderator som KG? Kan virke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, XbellaX skrev:

Dette tar helt av.

Jeg ser ikke helt det hensiktsmessige i å nærmest stenge hver andre tråd fordi vedkommende er i en "sår og vanskelig" situasjon og kan få skadelige råd. Det er informert innstendig om at det ikke er en fagperson tilstede og selv om det for mange er et stort savn så må det være mulig å la trådene gå som normalt. 

Det må være lov for trådstartere å si man ønsker å ta livet av seg uten å få tråden stengt. 

Ja det får være måte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme var i gårsdagens tråd at han skrev "uten å dø". 

Enig i at tråder med konkrete selvmordsplaner (altså med tid, sted og metode) skal stenges, men dette her (samt stengingen av medisintråder) begynner å bli komisk og får meg til å mistenke at DOL leier inn hysteriske moderatorer fra Kvinneguiden.

(det sistnevnte var for ordens skyld en spøk)

Må også legge til at Notabenus herved har gjort livet til en bruker veldig vanskelig. Å stenge en tråd om helt uskyldige tvangstanker fordi man tror man er til skade for noen, er så klønete at det etter mitt syn bør diskvalifisere fra å få lov å moderere et psykiatriforum....

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det morsomme var i gårsdagens tråd at han skrev "uten å dø". 

Enig i at tråder med konkrete selvmordsplaner (altså med tid, sted og metode) skal stenges, men dette her (samt stengingen av medisintråder) begynner å bli komisk og får meg til å mistenke at DOL leier inn hysteriske moderatorer fra Kvinneguiden.

(det sistnevnte var for ordens skyld en spøk)

Må også legge til at Notabenus herved har gjort livet til en bruker veldig vanskelig. Å stenge en tråd om helt uskyldige tvangstanker fordi man tror man er til skade for noen, er så klønete at det etter mitt syn bør diskvalifisere fra å få lov å moderere et psykiatriforum....

Jeg er så enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med dere!

«Dr.Online» burde være et sted hvor det kan diskuteres medisiner og doser innenfor rimelighetens grenser...

Det kan være mange her inne som er kjent med preparatet Sobril og som faktisk kan informere andre. (Som igjen selvsagt må ta det videre med sin lege) 

Hvis jeg spør om hvilket antibiotikum og styrke noen her inne har brukt mot hudlidelsen perioral dermatitt, regner jeg med at det er innafor. Tilsvarende burde det være greit å diskutere øvrige legemidler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jo hele tiden vært en stor del av styrken til Dol at vi nettopp er der for hverandre når vi er i en sårbar situasjon. Det er da vi trenger hverandre og all den kompetansen og erfaringen som alle vi her inne sitter med. En gang er det jeg som sliter, en annen gang er det jeg som er der for noen. Tar en det vekk fra Dol blir det ikke mye igjen. Og skriver noen noe som ikke er helt bra, blir en dessuten raskt korrigert av noen andre med mere vett. Utviklingen her inne er trist, og minner meg mer og mer om kvinneguiden. Og Dol bør være noe mer og annerledes enn det. 

Og dessuten er det viktig at moderatorene har god peiling på psykiatri, og klarer å skille ut det som bør slettes og det som bør få stå. Når en får slettet innlegg om tvangstanker, kan det i seg selv være skadelig nok for den som skriver innlegget, og tas som et tegn på at det er tabu det emnet som tas opp, noe det ikke bør være. Tvangstanker er vanlig og ikke til skade for noen andre, annet enn at det er plagsomt for den det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være skadeligere å få tråden stengt når man er i en sårbar situasjon. 

Men jeg tror at dol er redd for å bli saksøkt. 

Kanskje like greit å legge ned psykiatri der de fleste brukerne er sårbare.

Anonymkode: 0fdba...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
4 timer siden, tilstede skrev:

Det har jo hele tiden vært en stor del av styrken til Dol at vi nettopp er der for hverandre når vi er i en sårbar situasjon. Det er da vi trenger hverandre og all den kompetansen og erfaringen som alle vi her inne sitter med. En gang er det jeg som sliter, en annen gang er det jeg som er der for noen. Tar en det vekk fra Dol blir det ikke mye igjen. Og skriver noen noe som ikke er helt bra, blir en dessuten raskt korrigert av noen andre med mere vett. Utviklingen her inne er trist, og minner meg mer og mer om kvinneguiden. Og Dol bør være noe mer og annerledes enn det. 

Og dessuten er det viktig at moderatorene har god peiling på psykiatri, og klarer å skille ut det som bør slettes og det som bør få stå. Når en får slettet innlegg om tvangstanker, kan det i seg selv være skadelig nok for den som skriver innlegget, og tas som et tegn på at det er tabu det emnet som tas opp, noe det ikke bør være. Tvangstanker er vanlig og ikke til skade for noen andre, annet enn at det er plagsomt for den det gjelder.

Trist utvikling som helt klart ikke er til hjelp for oss brukere. I den tiden jeg har vert her har jeg sett flere brukere gå fra å være langt nede til å få mere innsikt og ett bedre liv som en direkte følge av debatter her inne. Mange psykisk syke blir avvist av systemet, kommer til behandlere med elendig kjemi (ergo kan behandlingen virke mot sin hensikt og/eller forlenge sykdomsperioden betraktelig) får for dårlig veiledning mtp medisiner og alt for stor tilgang på eks sobril.

Vi trenger dette. Uten støtte fra brukerne her hadde jeg ikke vert på to ben i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herregud noe så teit av moderator å slette sånne tråder.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller hylgråte..

Anonymkode: 9c4a7...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja herregud noe så teit av moderator å slette sånne tråder.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller hylgråte..

Anonymkode: 9c4a7...534

Harru drukket?

Anonymkode: a6999...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2017 den 13.24, issomethingwrong skrev:

Det morsomme var i gårsdagens tråd at han skrev "uten å dø". 

Enig i at tråder med konkrete selvmordsplaner (altså med tid, sted og metode) skal stenges, men dette her (samt stengingen av medisintråder) begynner å bli komisk og får meg til å mistenke at DOL leier inn hysteriske moderatorer fra Kvinneguiden.

(det sistnevnte var for ordens skyld en spøk)

Må også legge til at Notabenus herved har gjort livet til en bruker veldig vanskelig. Å stenge en tråd om helt uskyldige tvangstanker fordi man tror man er til skade for noen, er så klønete at det etter mitt syn bør diskvalifisere fra å få lov å moderere et psykiatriforum....

Jeg har skrevet mye rart her inne om mine tvangstanker men trådene mine ble aldri slettet. Det handler om en del av de samme sakene som trådstarter i den tråden tok opp. Men jeg forstår nå at det gjerne ikke bør skrives om..... ? Men nå vet jeg lite om hvorfor den tråden ble slettet og hva som ble skrevet som gjorde det. Vi er nok flere på forumet som har skrevet om tvangstanker. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har skrevet mye rart her inne om mine tvangstanker men trådene mine ble aldri slettet. Det handler om en del av de samme sakene som trådstarter i den tråden tok opp. Men jeg forstår nå at det gjerne ikke bør skrives om..... ? Men nå vet jeg lite om hvorfor den tråden ble slettet og hva som ble skrevet som gjorde det. Vi er nok flere på forumet som har skrevet om tvangstanker. 

Det kan virke som om det er innført en ny policy, jeg aner ikke, jeg vet bare at jeg synes den er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, XbellaX skrev:

Det kan virke som om det er innført en ny policy, jeg aner ikke, jeg vet bare at jeg synes den er skadelig.

Ja mulig at det er innført en ny policy? . Det er iallefall viktig at da bør den policy gjelde oss alle. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Ja mulig at det er innført en ny policy? . Det er iallefall viktig at da bør den policy gjelde oss alle. 

Jeg har lest gjennom retningslinjene. Det står «konkrete selvmordstanker».

Problemet er at Notabenus (som jeg ut fra profilen antar er ny her og sannsynligvis hentet fra Kvinneguiden) ikke vet hva konkrete selvmordstanker er i psykiatrien. Til folkeopplysning er det å skrive f.eks «Jeg har til hensikt å henge meg på torsdag». Å skrive at man ikke har lyst til å leve er så langt fra en konkret selvmordstanke at det nesten er latterlig.

Enten får DOL hente inn en som har kompetanse i psykiatri (ala Frosken) til å moderere psykiatriforumet, eller så får dette forumet legges ned. Beklager, Notabenus, ikke for å henge deg ut, men dette er faktisk for dårlig jobbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er godt at det endelig er en moderator på forumet. Så lenge det ikke finnes noen fagperson tilgjengelig synes jeg behovet er der. Det er fort gjort å tenke at ens eget bidrag kan slå positivt ut og kun er velment når man besvarer, men faktum er at det vet man egentlig ikke. Og derfor synes jeg det er flott at tråder stenges med oppfordring om å søke hjelp der det er faktisk hjelp å få.

Anonymkode: 7c9e0...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er godt at det endelig er en moderator på forumet. Så lenge det ikke finnes noen fagperson tilgjengelig synes jeg behovet er der. Det er fort gjort å tenke at ens eget bidrag kan slå positivt ut og kun er velment når man besvarer, men faktum er at det vet man egentlig ikke. Og derfor synes jeg det er flott at tråder stenges med oppfordring om å søke hjelp der det er faktisk hjelp å få.

Anonymkode: 7c9e0...70e

Det er greit at det er en moderator her, men da er det en forutsetning at det er en som skjønner når tråder bør stenges eller ikke. Litt kompetanse i psykiatri når man er på et slikt forum som dette, må en kunne forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dette noe å gjøre med at frosken forsvant? Var frosken moderator tidligere?

Anonymkode: a6999...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dette noe å gjøre med at frosken forsvant? Var frosken moderator tidligere?

Anonymkode: a6999...7f5

Nei frosken var ikke moderator. Moderator kjenner du igjen ved å se på profilen, de blå stjernene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg skal forsvare notabenus litt her da denne avgjørelsen ang å stenge alle tråder hvor selvmordstanker nevnes sannsynligvis er tatt i team.  Samtidig må jeg be om at innspillene her tas opp i samråd med noen som kan psykologi eks ved å kontakte NHD og spørre, han kjenner forumet bedre enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...