Gå til innhold

Politibil sprengt i Malmö


gråstein

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Mari Y skrev:

Ingen europeiske land er vel det pr dags dato.

Ingen har påsatt det.

2 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg snakker om at Frankrike har vært en kolonistat, og dette er eksempelvis grunnlaget for innvandring til Frankrike. 

Noe av innvandringen, men ikke all. Og innvandringen til Sverige og Tyskland kan ikke på noen måte forklares slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mari Y skrev:

Jo, det har jeg. Jeg har til og med lest Hege Storhaug sin bok 'men størst av alt er friheten'. Rosengård er ikke hele Malmö 

Hva i alle dager er det du egentlig vil frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2017 den 20.10, Mari Y skrev:

Hvordan vet du det? Har ikke Norge hatt en ganske lav prosentandel innvandrere? 

Det hadde da du også visst om du hadde lest linkene folk ga deg! Ev. kan du jo bare ta en telefon til Oslo-politiet og snakke med dem, da får du sikkert vite sannheten.

På 31.12.2017 den 14.22, Mari Y skrev:

Da er det desto at man ikke hopper i konklusjoner før man har fakta på bordet. I Køln viste det seg å stemme. Men det er forskjell fra å konkludere med at det skulle ha skjedd selv uten at man faktisk vet dette. Det kan fort bli feil. Kun i ettertid kan man gå ut ifra at dette er riktig, fordi det viste seg å stemme. Men det er først fordi det har vist seg å være riktig. 

Så du mener man bør vente til det går til helvete for så å tenke ut hva man kanskje burde ha gjort, om man bare hadde hatt bevisene før det skjedde? Forebyggende arbeid og det å klare å forutse ting er jo faktisk veldig viktig for å unngå at det blir som det har blitt så mange steder i Sverige. Det er fryktelig tafatt og naivt å sitte og vente til skaden har skjedd. Det blir som om det skulle brenne på kjøkkenet ditt og du sitter i stua og tenker at brannen ikke sprer seg dit, for foreløpig brenner det jo bare på kjøkkenet. Andre folk ville forsøkt å stoppe brannen før den spredde seg. Men du skal altså ha tydelige bevis på alt før du tenker at man kanskje burde ha handlet.

På 31.12.2017 den 14.26, Mari Y skrev:

Vet du hvor i Malmö dette skjedde og hvordan vet du at etnisk svenske også ikke er med i disse gjengene? I Groruddalen skal politiet ha avdekket at så mye som 70% av kriminelle har utenlandsk bakgrunn, men det utelot ikke at ca 30 % var etnisk norske 

De 30% er ikke nødvendigvis etnisk norske, da de ikke har statistikker som skiller etnisk norske fra innvandrere med norskt statsborgerskap.

På 31.12.2017 den 15.55, Mari Y skrev:

Jeg har litt vanskelig for å se at de vil ta inn for mange enn så lenge innvandringen er så lav som den er i Norge. Folk mangler emne til å se kontekst, slik det ser ut for meg, akkurat her. Og det bør sees i kontekst at enkelte europeiske land var kolonistater. Dette skapte gjestearbeidere i land som f eks Frankrike. Frankrike var kolonimakt i Algerie frem til 1962 og en rekke andre land. I tillegg har man assimillierings- politikken som enkelte mener gjør det vanskelig å skape god integrering. Og å sammenligne Norge med f eks Frankrike blir etter min mening helt feil, fordi det er en helt annen politikk og en helt annen historie i verdenssammenheng. Jeg er enig i at det høres urealistisk ut å ta inn for mange og papirer bør man selvfølgelig ha når man kommer hit. Jeg synes for all del at alle som slipper inn hit er bra. Det har vært tilfeller der krigsforbrytere har oppholdt seg i Norge og ikke har avdekket dette før etter lang tid. Det er kanskje ikke til å unngå, men dersom det avdekkes så bør de selvsagt sendes til Kriminaldomstolen og dømmes. I tillegg vet jeg heller ikke om jeg synes menneskehandlere bør være her om de blir avslørt. Jeg tenker at de kanskje bør sendes tilbake til hjemlandet og straffes der. Det samme med de som kommer hit for å begå kriminalitet. 

 

Alt tatt i betraktning, er det likevel sånn at man bør forholde seg til fakta. Står det ikke noe der om hvem som står bak, gir det ingen mening å sette igang spekulasjoner. 

Det er da virkelig ingen som har sammenlignet Norge med Frankrike. Det er ikke så lenge siden Norge var under Sverige, så med dine teorier bør jo Norge og Sverige i aller høyeste grad kunne sammenlignes.

19 timer siden, Mari Y skrev:

Ingen europeiske land er vel det pr dags dato. Jeg snakker om at Frankrike har vært en kolonistat, og dette er eksempelvis grunnlaget for innvandring til Frankrike. 

Poenget var jo at Sverige ikke har vært og heller ikke er en kolonistat. Det er kun du her som hele tiden sammenligner med Frankrike. Vi andre har forholdt oss til Sverige og hva som skjer der. Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor du hele tiden skal dra inn Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, gråstein skrev:

Hva i alle dager er det du egentlig vil frem til?

Jeg går vel ut ifra at du allerede har fått med deg hva jeg egentlig vil frem til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trine skrev:

Det hadde da du også visst om du hadde lest linkene folk ga deg! Ev. kan du jo bare ta en telefon til Oslo-politiet og snakke med dem, da får du sikkert vite sannheten.

Så du mener man bør vente til det går til helvete for så å tenke ut hva man kanskje burde ha gjort, om man bare hadde hatt bevisene før det skjedde? Forebyggende arbeid og det å klare å forutse ting er jo faktisk veldig viktig for å unngå at det blir som det har blitt så mange steder i Sverige. Det er fryktelig tafatt og naivt å sitte og vente til skaden har skjedd. Det blir som om det skulle brenne på kjøkkenet ditt og du sitter i stua og tenker at brannen ikke sprer seg dit, for foreløpig brenner det jo bare på kjøkkenet. Andre folk ville forsøkt å stoppe brannen før den spredde seg. Men du skal altså ha tydelige bevis på alt før du tenker at man kanskje burde ha handlet.

De 30% er ikke nødvendigvis etnisk norske, da de ikke har statistikker som skiller etnisk norske fra innvandrere med norskt statsborgerskap.

Det er da virkelig ingen som har sammenlignet Norge med Frankrike. Det er ikke så lenge siden Norge var under Sverige, så med dine teorier bør jo Norge og Sverige i aller høyeste grad kunne sammenlignes.

Poenget var jo at Sverige ikke har vært og heller ikke er en kolonistat. Det er kun du her som hele tiden sammenligner med Frankrike. Vi andre har forholdt oss til Sverige og hva som skjer der. Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor du hele tiden skal dra inn Frankrike.

Jo, fordi man snakker om en såkalt masseinnvandring, og man tror at fordi det skjer i andre land kan det samme skje i Norge. Og derfor bør man ta det i kontekst at noen av disse landene- eksempelvis Frankrike og Storbritannia- har vært tidligere kolonimakter og dette forklarer hvorfor noen land har høyere andel innvandrere enn i Norge. Man bør se på hele konteksten før man trekker konklusjoner. Hvor mange flyktninger og innvandrere tar Norge inn årlig, hvor stor prosentandel av befolkningen har innvandrerbakgrunn, hvor strenge er myndighetene osv. Man kan ikke se ting bare i et vakuum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, gråstein skrev:

Ingen har påsatt det.

Noe av innvandringen, men ikke all. Og innvandringen til Sverige og Tyskland kan ikke på noen måte forklares slik.

Dette var et svar på 'Sverige er ingen kolonistat'. Svaret mitt var at noen europeiske land har vært  , og at dette delvis forklarer hvorfor noen land har høyere andel innvandrere i motsetning til Norge. Og at derfor bør man unngå å sammenligne uten videre. Man tror at angivelig fordi Sverige har mye innvandring - eller andre europeiske land for den del- så skulle dette være det samme for Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, gråstein skrev:

Ingen har påsatt det.

Noe av innvandringen, men ikke all. Og innvandringen til Sverige og Tyskland kan ikke på noen måte forklares slik.

Jeg tror i Tyskland kan det forklares mer med en slags skyldfølelse over Holocaust og 2 Verdenskrig, men dette er mer hva jeg tror en jeg vet. Det jeg i alle fall vet er at rasisme er ekstremt mye mer tabu i Tyskland enn i Norge som følge av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg går vel ut ifra at du allerede har fått med deg hva jeg egentlig vil frem til. 

Nei, du mener jo ingen verdens ting, bortsett fra at en ikke kan trekke konklusjoner for tidlig. Dette betyr tydeligvis aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mari Y skrev:

Jo, fordi man snakker om en såkalt masseinnvandring, og man tror at fordi det skjer i andre land kan det samme skje i Norge. Og derfor bør man ta det i kontekst at noen av disse landene- eksempelvis Frankrike og Storbritannia- har vært tidligere kolonimakter og dette forklarer hvorfor noen land har høyere andel innvandrere enn i Norge. Man bør se på hele konteksten før man trekker konklusjoner. Hvor mange flyktninger og innvandrere tar Norge inn årlig, hvor stor prosentandel av befolkningen har innvandrerbakgrunn, hvor strenge er myndighetene osv. Man kan ikke se ting bare i et vakuum. 

 

Du hopper bukk over det faktum at Sverige (og Tyskland) aldri har vært en kolonimakt. Dette har vært en ønsket politikk av svenske politikere. Godhetstyrraniet har tatt overhånd. Nå ser vi resultatene av denne spinnville innvandringspolitikken. Men nå begynner det svenske folk å få nok. Sverigedemokratene kommer til å gjøre et brakvalg senere i år.

Det går ikke an å se på bare antallet innvandrere i et land. Det viktige er hvilke land/kulturer disse kommer fra. Problemet er de fra land i nord-Afrika og Midtøsten.

Og ikke minst hvordan bosettingsmønsteret er. Gettofisering fører bare til problemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg tror i Tyskland kan det forklares mer med en slags skyldfølelse over Holocaust og 2 Verdenskrig, men dette er mer hva jeg tror en jeg vet. Det jeg i alle fall vet er at rasisme er ekstremt mye mer tabu i Tyskland enn i Norge som følge av dette. 

Nå begynner både tyskerne, og danskene, å ta til vettet. 

https://denkorteavis.dk/2017/df-kravet-om-hjemsendelse-af-flygtninge-og-begraenset-familiesammenfoering-lyder-ogsaa-i-tyskland-med-folkelig-stoette/

Både i Danmark og Tyskland fremmes det nå krav om at flyktninger skal sendes tilbake når forholdene i hjemlandet har roet seg.

I Tyskland er det stor støtte i folket til at flyktninger fra krig og på midlertidig opphold skal returneres når dette lar seg gjøre. Ingen av disse gis i dag familiegjenforening.

Ifølge tysk kommentator er tiden kommet for å utarbeide en plan for retur av særlig syrere. Situasjonen i Syria har «endret seg betraktelig».

https://www.welt.de/debatte/kommentare/article171878069/Fluechtlinge-Nicht-nur-an-Nachzug-sondern-auch-an-Rueckkehr-denken.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mari Y skrev:

Dette var et svar på 'Sverige er ingen kolonistat'. Svaret mitt var at noen europeiske land har vært  , og at dette delvis forklarer hvorfor noen land har høyere andel innvandrere i motsetning til Norge. Og at derfor bør man unngå å sammenligne uten videre. Man tror at angivelig fordi Sverige har mye innvandring - eller andre europeiske land for den del- så skulle dette være det samme for Norge. 

Norge har aldri noen gang i historien hatt høyere innvandring enn de seneste år.

Antall+innvandrere+og+norskf%C3%B8dte+meBefolkningen i Norge vokste med 1,31 prosent i 2012, som sammen med 2011 ga oss den raskeste folkeveksten vi har hatt siden 1920. 

Dette er mye i norsk sammenheng. Det er mye i europeisk sammenheng. Det er til og med mye sammenlignet med landet vi forbinder med ordet «innvandringsland», USA i tiårene rundt 1900. Der vokste befolkningen raskere, med rundt 2 prosent årlig, men innvandring stod bare for 30 prosent av veksten, mot våre 72 prosent.

Det er ikke lett for et land å vokse så fort. Selv om vi gjør alt riktig vil vi ha voksesmerter, og det ser ikke ut til at vi gjør dette riktig. Et av symptomene er at det ikke går opp økonomisk. Den norske velferdsstaten er laget for å flytte verdier fra de som har mye til de som har lite. De fleste innvandrere havner i den siste gruppen. SSB anslår i følge Finansavisen at hver ikke-vestlig innvandrer i gjennomsnitt «koster» 4,1 millioner kroner, målt i framtidige inntekter minus framtidige utgifter. Selv øst-europeiske arbeidsinnvandrere havner i minus: 0,8 millioner kroner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gråstein skrev:

 

Du hopper bukk over det faktum at Sverige (og Tyskland) aldri har vært en kolonimakt. Dette har vært en ønsket politikk av svenske politikere. Godhetstyrraniet har tatt overhånd. Nå ser vi resultatene av denne spinnville innvandringspolitikken. Men nå begynner det svenske folk å få nok. Sverigedemokratene kommer til å gjøre et brakvalg senere i år.

Det går ikke an å se på bare antallet innvandrere i et land. Det viktige er hvilke land/kulturer disse kommer fra. Problemet er de fra land i nord-Afrika og Midtøsten.

Og ikke minst hvordan bosettingsmønsteret er. Gettofisering fører bare til problemer.

 

Nei, jeg påstår at noen land har en historie med kolonisering, og at dette bl a kan være en evt årsak, og at derfor bør man være forsiktig med å sammenligne. Bl a skrev jeg at når det gjaldt Tyskland så tror jeg det er pga deres forhistorie vedr Holocaust. 

Nei, det er ikke uvesentlig hvor mange en tar inn. Det er jo nettopp det innvandringsmotstanderne selv hevder. Det er heller ingen bevis for at det er det dette dreier seg om. Hvor har det blitt av folks emne til å forholde seg til fakta før en trekker konklusjoner? 

 

Her jeg bor er det 50\50 og jeg har ikke sett at dette går veldig dårlig i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gråstein skrev:

Norge har aldri noen gang i historien hatt høyere innvandring enn de seneste år.

Antall+innvandrere+og+norskf%C3%B8dte+meBefolkningen i Norge vokste med 1,31 prosent i 2012, som sammen med 2011 ga oss den raskeste folkeveksten vi har hatt siden 1920. 

Dette er mye i norsk sammenheng. Det er mye i europeisk sammenheng. Det er til og med mye sammenlignet med landet vi forbinder med ordet «innvandringsland», USA i tiårene rundt 1900. Der vokste befolkningen raskere, med rundt 2 prosent årlig, men innvandring stod bare for 30 prosent av veksten, mot våre 72 prosent.

Det er ikke lett for et land å vokse så fort. Selv om vi gjør alt riktig vil vi ha voksesmerter, og det ser ikke ut til at vi gjør dette riktig. Et av symptomene er at det ikke går opp økonomisk. Den norske velferdsstaten er laget for å flytte verdier fra de som har mye til de som har lite. De fleste innvandrere havner i den siste gruppen. SSB anslår i følge Finansavisen at hver ikke-vestlig innvandrer i gjennomsnitt «koster» 4,1 millioner kroner, målt i framtidige inntekter minus framtidige utgifter. Selv øst-europeiske arbeidsinnvandrere havner i minus: 0,8 millioner kroner.

 

Neivel, men man skal likevel ikke bare hoppe i konklusjoner som enda ikke er bevist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Mari Y skrev:

Neivel, men man skal likevel ikke bare hoppe i konklusjoner som enda ikke er bevist. 

Det finnes så mye data og statistikk som understøtter dette. Lurer litt på hva slags "beviser" du venter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mari Y skrev:

Her jeg bor er det 50\50 og jeg har ikke sett at dette går veldig dårlig i alle fall. 

Litt pussig at du bruker pesonlige erfaringer fra ditt nærmiljø som basis for konklusjoner, men du samtidig mener data og statistikker fra SSB ikke holder for å trekke konklusjoner. 

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Mari Y skrev:

Hvor har det blitt av folks emne til å forholde seg til fakta før en trekker konklusjoner? 

Hvor mye fakta trenger en før en skal trekke konklusjoner. Klarer du noengang å trekke en eneste konklusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mari Y skrev:

Jo, fordi man snakker om en såkalt masseinnvandring, og man tror at fordi det skjer i andre land kan det samme skje i Norge. Og derfor bør man ta det i kontekst at noen av disse landene- eksempelvis Frankrike og Storbritannia- har vært tidligere kolonimakter og dette forklarer hvorfor noen land har høyere andel innvandrere enn i Norge. Man bør se på hele konteksten før man trekker konklusjoner. Hvor mange flyktninger og innvandrere tar Norge inn årlig, hvor stor prosentandel av befolkningen har innvandrerbakgrunn, hvor strenge er myndighetene osv. Man kan ikke se ting bare i et vakuum. 

Men hvorfor nekter du å se på Sverige, som faktisk er et land vi kan sammenligne oss med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, gråstein skrev:

Det finnes så mye data og statistikk som understøtter dette. Lurer litt på hva slags "beviser" du venter på.

Poenget er jo at man kan ikke bare hoppe inn i konklusjoner dersom artikkelen ikke nevner dette med ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Trine skrev:

Men hvorfor nekter du å se på Sverige, som faktisk er et land vi kan sammenligne oss med?

Hva gjør deg så sikker på at vi bør sammenligne oss med Sverige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, gråstein skrev:

 

Hvor mye fakta trenger en før en skal trekke konklusjoner. Klarer du noengang å trekke en eneste konklusjon?

Fordi at når det ikke står i artikkelen kan man ikke bare gjette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...