Gå til innhold

Arv, fordeling til barn og barnebarn


kattefot

Anbefalte innlegg

Har arvet noen kroner etter min fars død å gitt videre til mine to barn og et barnebarn. Min sønns tidligere samboer hadde et barn fra tidligere forhold. Jeg har hatt noe kontakt med dette barnet etter de flytta fra hverandre for en del år siden. Sender alltid burstag og julegaver. Har ikke gitt dette barnet noe av arven, da jeg regner med dennes biologiske besteforeldre sørger for dette i sin tid. Er jeg kjip som ikke har tilgodesett dette barnet? Jeg sitter nå med en litt vond følelse pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, kattefot skrev:

Min sønns tidligere samboer hadde et barn fra tidligere forhold.

Jeg synes ikke det er det minste kjipt siden dette er et avsluttet forhold. Det kunne vært noe annet hvis de fortsatt bodde sammen og evt. hadde felles barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Jeg synes ikke det er det minste kjipt siden dette er et avsluttet forhold. Det kunne vært noe annet hvis de fortsatt bodde sammen og evt. hadde felles barn.

De bor jo ikke sammen lenger, men har mitt barnebarn sammen da. Disse to barna er halvsøsken.  Mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Mitt "ekte" barnebarn har fått arv, men ikke halvsøskenet, altså mitt bonus barnebarn. Hen er jo ikke i familien, men føles litt sært alikevel å holde hen utenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, kattefot skrev:

De bor jo ikke sammen lenger, men har mitt barnebarn sammen da. Disse to barna er halvsøsken.  Mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Mitt "ekte" barnebarn har fått arv, men ikke halvsøskenet, altså mitt bonus barnebarn. Hen er jo ikke i familien, men føles litt sært alikevel å holde hen utenfor. 

Skjønner. Men jeg synes allikevel ikke det er kjipt av deg, siden dere ikke er i slekt og de ikke er samboere lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laban skrev:

Skjønner. Men jeg synes allikevel ikke det er kjipt av deg, siden dere ikke er i slekt og de ikke er samboere lenger.

Takk, da får jeg litt bedre samvittighet. :)  Tenker jo at hen har egne besteforeldre som det forhåpentligvis kommer noe fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kattefot skrev:

Har arvet noen kroner etter min fars død å gitt videre til mine to barn og et barnebarn. Min sønns tidligere samboer hadde et barn fra tidligere forhold. Jeg har hatt noe kontakt med dette barnet etter de flytta fra hverandre for en del år siden. Sender alltid burstag og julegaver. Har ikke gitt dette barnet noe av arven, da jeg regner med dennes biologiske besteforeldre sørger for dette i sin tid. Er jeg kjip som ikke har tilgodesett dette barnet? 

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, kattefot skrev:

Har arvet noen kroner etter min fars død å gitt videre til mine to barn og et barnebarn. Min sønns tidligere samboer hadde et barn fra tidligere forhold. Jeg har hatt noe kontakt med dette barnet etter de flytta fra hverandre for en del år siden. Sender alltid burstag og julegaver. Har ikke gitt dette barnet noe av arven, da jeg regner med dennes biologiske besteforeldre sørger for dette i sin tid. Er jeg kjip som ikke har tilgodesett dette barnet? Jeg sitter nå med en litt vond følelse pga dette.

Nei, du er ikke kjip. Dette er tydeligvis noe du har gitt som forskudd på arv (?) og da er jo arvereglene klare - det barnet du snakker om har ingen arverett etter deg. :) Det betyr ikke at du ikke kan gi barnet noe, eller alt om du vil, men det har ikke krav på noe og jeg tror ingen vil reflektere over at barnet ikke har fått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...