Gå til innhold

Sprekker ved samleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei ☺️ for et par måneder siden klødde jeg veldig nedentil (rett etter mensen) behandlet meg med canesten, uten virkning, fikk da diflucan, som virket etter noen dager.. Var helt fin frem til neste mens startet, klødde veldig, legen tok da prøver og mente d var sopp, og fikk diflucan igjen, smøret meg samtidig med siluen zinksalve,  fordi jeg hadde et par små rifter,..og tok også vivag kapsler Og ble helt fin igjen. 

Men for to dager siden hadde jeg samleie med min mann, jeg har ikke hatt samleie på en god stund og kjente jeg fikk små rifter, det klør ikke som ved en soppinfeksjon, men er ubehagelig med denne sårhet, kjenner det mest når jeg tørker meg.. 

Hva kan årsaken være at jeg lett får rifter/sår ved samleie? 

Kan det ha noe å si at jeg sjelden har samleie? 

Det som jeg har skrevet, høres d ut for deg at det har vært sopp? 

Hva er best å smøre med på rifter? 

Vet jeg spør dumt nå, men er litt nervøs av meg, høres dette ut som noe farlig? 

Hilsen kvinne på snart 46år😃

 

Anonymkode: c6e50...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig/umulig å vurdere din tilstand uten å undersøke deg. Hvis soppbehandling ikke virker, må man tenke på andre årsaker til sårhet og kløe. Jeg tenker på hudlidelsen lichen, en kronisk betennelsestilstand som kan behandles med sterkt kortisonsalve. Ofte må det tas en vevsprøve i lokalbedøvelse til mikroskopi for å stille diagnosen. Det er gynekologer eller hudleger som kan vurdere tilstanden. I mellomtiden ha du forsøke behandling med f.eks. Scheriproct som kan kjøpes uten resept. Det anbefales vask med babyolje.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt god ette behandling med diflucan, legen har sett på det, og er ikke noe hudlidelser sier hun, jeg er ikke rød og sår, men kikket meg med et speil nedentil i dag, og ser 3små streker rifter, rett ved i inngangen til skjeden, jeg vet jeg fikk disse ved samleie, ☺️ hvis det hadde vært lichen, s burde jeg vel vært mer rød og sår? 

Anonymkode: c6e50...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Riftene du beskriver minner også veldig om Herpes2 virus. Du kan faktisk få utbrudd av dette ved å smitte deg selv. Så om du vet du har herpes1 munnsår av og til, er det stor sannsynlighet for at det kan være dette du har fått.

Selv fikk jeg det plutselig en dag til tross for at jeg hadde vært med samme partner i 5 år og ingen av oss hadde hatt Herpes2 utbrudd før. Det så ut som en liten rød rift ved skjedeinngangen og det svidde ved toalettbesøk/tørk. Utenom dette bare klødde det og stakk litt. Jeg tok en test ifm celleprøve og fikk der bekreftet etter andre utbrudd (7 måneders mellomrom). Ved begge tilfellene forsvant utbruddet av seg selv etter 2-5 dager, men det finnes også herpes kremer å smøre på for at det skal forsvinne fortere.

Anonymkode: 9252f...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det typiske ved herpes er små pustler, ikke sprekker. Jeg vil igjen anbefale deg å få det skikkelig undersøkt og ikke bare forsøke behandling uten skikkelig diagnose. Det kan gi bakslag.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...