Gå til innhold

Forhøyet risiko for selvmord blant høyfungerende autister og de med aspergers. Gjennomsnittlig levealder er kun 58 år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 timer siden, Mari Y skrev:

Tja, det er én studie. Hvor mange andre finnes? 

Konklusjonen i denne studien høres meget logisk ut. Liten grunn til å tro detet ikke stemmer.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Konklusjonen i denne studien høres meget logisk ut. Liten grunn til å tro detet ikke stemmer.

Anonymkode: 36130...191

Hvordan vet vi det med sikkerhet? Hvis ikke andre kilder ikke kan komme med samme konklusjoner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Mari Y skrev:

Hvordan vet vi det med sikkerhet? Hvis ikke andre kilder ikke kan komme med samme konklusjoner 

Det var en så stor studie at den er nok troverdig. Vi vet at autister sliten med psyken, så at mye selvmord drar opp stemmer nok.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var en så stor studie at den er nok troverdig. Vi vet at autister sliten med psyken, så at mye selvmord drar opp stemmer nok.

Anonymkode: 36130...191

Vanskelig å si, fordi mange studier kan gå mot hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
4 minutter siden, Mari Y skrev:

Vanskelig å si, fordi mange studier kan gå mot hverandre. 

Ja. Og som sagt, en del av de som fungerer best har kanskje ikke fått diagnose, en gang, siden det fortsatt er så mye som er nytt. Men for all del, bra at det forskes på det. Poenget med å forske er jo å kunne forbedre ting, ikke bare konkludere med at alt er elendig og her kan vi like godt legge oss ned å dø liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Mari Y skrev:

Vanskelig å si, fordi mange studier kan gå mot hverandre. 

Forhold deg til de fakta vi har du.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja. Og som sagt, en del av de som fungerer best har kanskje ikke fått diagnose, en gang, siden det fortsatt er så mye som er nytt. Men for all del, bra at det forskes på det. Poenget med å forske er jo å kunne forbedre ting, ikke bare konkludere med at alt er elendig og her kan vi like godt legge oss ned å dø liksom.

Vi de ikek får diagnose, trenger de det kanskje ikke, de med jobb, ektefelle, barn, og annet.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forhold deg til de fakta vi har du.

Anonymkode: 36130...191

Jeg forholder meg til å være kritisk. At du snakker ned til meg ser bare utrolig dumt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg forholder meg til å være kritisk. At du snakker ned til meg ser bare utrolig dumt ut. 

Du fremstår som rimelig dum selv.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja. Og som sagt, en del av de som fungerer best har kanskje ikke fått diagnose, en gang, siden det fortsatt er så mye som er nytt. Men for all del, bra at det forskes på det. Poenget med å forske er jo å kunne forbedre ting, ikke bare konkludere med at alt er elendig og her kan vi like godt legge oss ned å dø liksom.

Og forskning er heller ikke statisk. Ergo om én artikkel hevder dette, så mener jeg fortsatt at det er god grunn til å være spørrende. Svar er ikke 'skrevet i stein' som det heter. Det gjelder heller ikke forskning. Så jeg sier ikke at det ikke er eller er, men hvor stor er sannsynligheten for at det stemmer eller ikke stemmer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fremstår som rimelig dum selv.

Anonymkode: 36130...191

Du bør isåfall ikke kalle andre mennesker for dum i alle fall. Personangrep er ingen bra måte å lede en samtale på. Så får du bestemme deg for om du vil skitne til denne tråden enda mer med latterlige hersketeknikker eller ikke. Ditt tap at du skriver ting du tydeligvis aldri ville ha sagt ansikt- til- ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Du bør isåfall ikke kalle andre mennesker for dum i alle fall. Personangrep er ingen bra måte å lede en samtale på. Så får du bestemme deg for om du vil skitne til denne tråden enda mer med latterlige hersketeknikker eller ikke. Ditt tap at du skriver ting du tydeligvis aldri ville ha sagt ansikt- til- ansikt.

Det var ikke jeg som brukte ordet "dumt" ført. Man ligger som man reder.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Mari Y skrev:

Og forskning er heller ikke statisk. Ergo om én artikkel hevder dette, så mener jeg fortsatt at det er god grunn til å være spørrende. Svar er ikke 'skrevet i stein' som det heter. Det gjelder heller ikke forskning. Så jeg sier ikke at det ikke er eller er, men hvor stor er sannsynligheten for at det stemmer eller ikke stemmer 

Vi vet at folk på austime-spekteret har langt oftere alvorlig angst og depresjon enn normalen. Vi vet også alvorlig psykiske problemer fører til tidligere død. Ergo, konklusjonen til rapporten stemmer nok.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke jeg som brukte ordet "dumt" ført. Man ligger som man reder.

Anonymkode: 36130...191

Jeg sier at jeg synes det er dumt ikke at du  er dum. Du må da også også kunne regne med å få et motsvar. Man kan godt ha en 'ryddig' samtale uten å skulle sette igang en dårlig tone. Det var vel heller ikke hensikten til ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet at folk på austime-spekteret har langt oftere alvorlig angst og depresjon enn normalen. Vi vet også alvorlig psykiske problemer fører til tidligere død. Ergo, konklusjonen til rapporten stemmer nok.

Anonymkode: 36130...191

Mulig du har rett, men jeg er altså ingen tilhenger av å ta forhastede konklusjoner. Jeg har hørt dette før at depresjon og angst fører til selvmord. Har også hørt at mange autister eller aspergere sliter mye med depresjon. Om det igjen automatisk betyr at selvmordsraten er høyere enn blant andre, bør isåfall være en gjenstand for diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg sier at jeg synes det er dumt ikke at du  er dum. Du må da også også kunne regne med å få et motsvar. Man kan godt ha en 'ryddig' samtale uten å skulle sette igang en dårlig tone. Det var vel heller ikke hensikten til ts? 

Jeg har asperger og tar ikke sånne nyanser.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2018 den 9.56, yellow ledbetter skrev:

Selvstendig næringsdrivende. Jeg jobber fra hjemmekontor.

Hva med da om jeg får spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har asperger og tar ikke sånne nyanser.

Anonymkode: 36130...191

Skjønner. Jeg har noe tilsvarende selv, og gjør i alle fall så godt jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Mari Y skrev:

Skjønner. Jeg har noe tilsvarende selv, og gjør i alle fall så godt jeg kan. 

Finnes det noe tilsvarende as?

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener at hvis en skal blande sammen AS i en slik forskning studie,  med  gjennomsnittlig  levealder på dem, så måtte  en kunne fått diagnosen  senest på 30 tallet, altså . Det er mange som blir over 90 år, og noe også 100, og mer. Så gjennomsnittlig levealder på AS, (var det 53 ? )  kan ikke ses på som realistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...