Gå til innhold

Forhøyet risiko for selvmord blant høyfungerende autister og de med aspergers. Gjennomsnittlig levealder er kun 58 år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, FGT skrev:

Ja jeg mener at hvis en skal blande sammen AS i en slik forskning studie,  med  gjennomsnittlig  levealder på dem, så måtte  en kunne fått diagnosen  senest på 30 tallet, altså . Det er mange som blir over 90 år, og noe også 100, og mer. Så gjennomsnittlig levealder på AS, (var det 53 ? )  kan ikke ses på som realistisk. 

Vil tro det er justert for dette.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi de ikek får diagnose, trenger de det kanskje ikke, de med jobb, ektefelle, barn, og annet.

Anonymkode: 36130...191

Om de ikke trenger det for å få hjelp fra det offentlige betyr jo ikke at de ikke har det. Og da blir jo studien feil, hvis den bare er basert på de som fungerer dårlig, ikke sant? Det er jo som å regne på ulykkesrisiko og bare ta med de som dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Om de ikke trenger det for å få hjelp fra det offentlige betyr jo ikke at de ikke har det. Og da blir jo studien feil, hvis den bare er basert på de som fungerer dårlig, ikke sant? Det er jo som å regne på ulykkesrisiko og bare ta med de som dør.

Ja, det er lang vei videre med å lære å forstå AS diagnosen for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Om de ikke trenger det for å få hjelp fra det offentlige betyr jo ikke at de ikke har det. Og da blir jo studien feil, hvis den bare er basert på de som fungerer dårlig, ikke sant? Det er jo som å regne på ulykkesrisiko og bare ta med de som dør.

Dette er det justert for. Det skulle bare mangle. Det er høyt utdannede forskere som står bak.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe tilsvarende as?

Anonymkode: 36130...191

Autistiske trekk eller atypisk autisme, såvidt jeg har skjønt. Jeg har hørt at min ligner på asperger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari Y skrev:

Autistiske trekk eller atypisk autisme, såvidt jeg har skjønt. Jeg har hørt at min ligner på asperger. 

Autistiske trekk kan mange ha, uten noen diagnose.  Mener du selv at din Atypiske autisme ligner på AS ? Er den likheten noe andre ser, som ikke du ser, mener du ?

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det justert for. Det skulle bare mangle. Det er høyt utdannede forskere som står bak.

Anonymkode: 36130...191

Ja, det er mulig. Jeg krangler ikke på dette altså, særlig fordi jeg ikke har lest hele materialet. Men emnet er langt fra ferdigforsket, har jeg inntrykk av, og det er bra at de jobber med sånne studier. Jeg regner med at det blir fulgt opp over tid også, for å se utviklingen nå når flere får diagnose og forhåpentligvis bedre oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja, det er mulig. Jeg krangler ikke på dette altså, særlig fordi jeg ikke har lest hele materialet. Men emnet er langt fra ferdigforsket, har jeg inntrykk av, og det er bra at de jobber med sånne studier. Jeg regner med at det blir fulgt opp over tid også, for å se utviklingen nå når flere får diagnose og forhåpentligvis bedre oppfølging.

Er det vanlig å få oppfølging etter diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
1 time siden, gråstein skrev:

Er det vanlig å få oppfølging etter diagnose?

Unge folk skal jo ha det, med tanke på utdanning og framtidig jobb. Hvis ikke, så er det noe som er helt feil, for alle som har en diagnose har rett på tilrettelagt undervisning både i grunnskole og på videregående. Vi som er gamle er det vel verre med, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

 Unge folk skal jo ha det, med tanke på utdanning og framtidig jobb. Hvis ikke, så er det noe som er helt feil, for alle som har en diagnose har rett på tilrettelagt undervisning både i grunnskole og på videregående. Vi som er gamle er det vel verre med, dessverre. 

Jeg fikk ingen oppfølging, men trengte ikke noen jobb heller. Ble rådet til å søke autismeforeningen lokalt, og evt. habiliteringen hvis jeg hadde behov for noen eller noen. Har egentlig ikke hatt behov for noe av dette. Ja jeg har jo holdt foredrag noe senere for habiliteringen om AS, men det er jo en helt annen sak.    Ønsket mest bare fred og ro etter diagnosen.  

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
7 minutter siden, FGT skrev:

Jeg fikk ingen oppfølging, men trengte ikke noen jobb heller. Ble rådet til å søke autismeforeningen lokalt, og evt. habiliteringen hvis jeg hadde behov for noen eller noen. Har egentlig ikke hatt behov for noe av dette. Ja jeg har jo holdt foredrag noe senere for habiliteringen om AS, men det er jo en helt annen sak.    Ønsket mest bare fred og ro etter diagnosen.  

Det er i alle fall bra at habiliteringen finnes. Jeg vet at de samarbeider med NAV med tanke på utdanning og jobb for de dette er aktuelt for. Jeg har en sønn som ikke har fullført videregående med godkjent vitnemål, og som nå er i løypa til en AS-diagnose, og for ham er dette veldig aktuelt. Han har intellektuelle evner i massevis, og har lyst til å jobbe, men det er ikke lett å få noe fast uten fagbrev eller mer. Han får det til å gå rundt med vikariater, heldigvis, men jeg håper jo at han kan få tatt fagbrev etter hvert og eventuelt studiekompetanse og høyere utdanning seinere hvis han har lyst til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎03‎.‎01‎.‎2018 den 21.42, tjohei1 skrev:

Finnes det ikke noen sosiale arenaer for de med asberger? Det burde det når så mange blir ensomme.

Det finnes. Det er stadig samlinger for de med asperger. I hvert fall er det det i Oslo og Drammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det er i alle fall bra at habiliteringen finnes. Jeg vet at de samarbeider med NAV med tanke på utdanning og jobb for de dette er aktuelt for. Jeg har en sønn som ikke har fullført videregående med godkjent vitnemål, og som nå er i løypa til en AS-diagnose, og for ham er dette veldig aktuelt. Han har intellektuelle evner i massevis, og har lyst til å jobbe, men det er ikke lett å få noe fast uten fagbrev eller mer. Han får det til å gå rundt med vikariater, heldigvis, men jeg håper jo at han kan få tatt fagbrev etter hvert og eventuelt studiekompetanse og høyere utdanning seinere hvis han har lyst til det. 

Ja det er fint hvis han kan bruke sine evner. Mennesker med AS kan passe til mange jobber, bare de for brukt sine evner og ferdigheter, som kan være innenfor  Ingeniør, forsker, kirurg,  eller om det er innenfor det mer kreative og skapende. Ønsker han lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2018 den 15.31, Trine skrev:

Det finnes. Det er stadig samlinger for de med asperger. I hvert fall er det det i Oslo og Drammen. 

Hvordan får man vite om disse møtene? 

Anonymkode: 8fdc1...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2018 den 15.36, FGT skrev:

Ja det er fint hvis han kan bruke sine evner. Mennesker med AS kan passe til mange jobber, bare de for brukt sine evner og ferdigheter, som kan være innenfor  Ingeniør, forsker, kirurg,  eller om det er innenfor det mer kreative og skapende

Det er rart flertaller står utenfor arbeidslivet da.

Anonymkode: 36130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man vite om disse møtene? 

Anonymkode: 8fdc1...1d8

De publiseres i hvert fall på en asperger-gruppe på facebook. Vet ikke hvem som arrangerer det, for jeg er ikke interessert i sånne sosiale greier uansett, men lurer på om det er autismeforeningen som står bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...