Gå til innhold

Spørsmål om begynnende hull


NyKonto

Anbefalte innlegg

Etter hvert eneste måltid tar jeg å: rengjør mellom tennene med tanntråd, pusser tennene meget grundig (OCD, så kan ta en halvtime), og skyller munnen med flux i et minutt. Jeg verken spiser eller drikker noe søtt. Det søteste jeg noengang spiser må være smør, og det søteste jeg noengang drikker må være melk (drikker kun melk og vann). Selv med denne rutinen har jeg fått fem hull. Jeg var hos tannlegen i 2016 og hadde begynnende hull. Selv med denne strenge rutinen min har flere av disse utviklet seg til å bli hull. Det var ikke noen nye visstnok, bare noen av de begynnende hullene som hadde utviklet seg.

 

Jeg får ikke dette helt til å stemme... Tannlegen sa at begynnende hull kan utvikle seg uansett om man er flink til å ta vare på tennene sine eller ei (har fått skryt for at jeg har god tannhygiene av tannlegen), men jeg finner ikke noe som helst info om dette på nettet. Det eneste jeg finner er at dersom man er flink til å ta vare på tennene sine vil ikke begynnende hull utvikle seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
18 minutter siden, NyKonto skrev:

Etter hvert eneste måltid tar jeg å: rengjør mellom tennene med tanntråd, pusser tennene meget grundig (OCD, så kan ta en halvtime), og skyller munnen med flux i et minutt. Jeg verken spiser eller drikker noe søtt. Det søteste jeg noengang spiser må være smør, og det søteste jeg noengang drikker må være melk (drikker kun melk og vann). Selv med denne rutinen har jeg fått fem hull. Jeg var hos tannlegen i 2016 og hadde begynnende hull. Selv med denne strenge rutinen min har flere av disse utviklet seg til å bli hull. Det var ikke noen nye visstnok, bare noen av de begynnende hullene som hadde utviklet seg.

 

Jeg får ikke dette helt til å stemme... Tannlegen sa at begynnende hull kan utvikle seg uansett om man er flink til å ta vare på tennene sine eller ei (har fått skryt for at jeg har god tannhygiene av tannlegen), men jeg finner ikke noe som helst info om dette på nettet. Det eneste jeg finner er at dersom man er flink til å ta vare på tennene sine vil ikke begynnende hull utvikle seg. 

Hvis du ikke stoler på tannlegen får du få en second opinion hos en annen. 

Anonymkode: 2e945...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NyKonto skrev:

Etter hvert eneste måltid tar jeg å: rengjør mellom tennene med tanntråd, pusser tennene meget grundig (OCD, så kan ta en halvtime), og skyller munnen med flux i et minutt.

Du pusser tennene i stykker med et slikt regime. Emaljen tåler en del, men dersom du pusser tennene i bortimot en time hver dag så varer de ikke lenge og det er nok det som er i ferd med å skje hos deg. 3 minutter puss morgen og kveld + rengjøring med tanntråd + evt. fluorskyll om kvelden holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Du pusser tennene i stykker med et slikt regime. Emaljen tåler en del, men dersom du pusser tennene i bortimot en time hver dag så varer de ikke lenge og det er nok det som er i ferd med å skje hos deg. 3 minutter puss morgen og kveld + rengjøring med tanntråd + evt. fluorskyll om kvelden holder i massevis.

Men jeg bruker lite styrke. Pluss, det har ikke vært slik hele tiden. Jeg holdt meg til 5-10 minutter inntil nå nylig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, NyKonto skrev:

Men jeg bruker lite styrke. Pluss, det har ikke vært slik hele tiden. Jeg holdt meg til 5-10 minutter inntil nå nylig. 

Syre er like farlig for tennene som sukker og det finnes i mye forskjellig mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Syre er like farlig for tennene som sukker og det finnes i mye forskjellig mat og drikke.

Hva mener du med dette?

Jeg verken drikker eller spiser ting som er syrlig. Jeg holder meg kun til ting som er safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, NyKonto skrev:

Hva mener du med dette?

Jeg verken drikker eller spiser ting som er syrlig. Jeg holder meg kun til ting som er safe.

Det er syre i frukt,bær, en del grønnsaker - spiser du ingenting av dette? Det burde du. Jeg tror (jeg er dog ikke utdannet innen tannhelse!) du har pusset bort emaljen på tennene dine og skadet dem på den måten. Man er spesielt utsatt dersom man pusser tennene rett etter måltidet uten å skylle munnen godt med vann først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er syre i frukt,bær, en del grønnsaker - spiser du ingenting av dette? Det burde du. Jeg tror (jeg er dog ikke utdannet innen tannhelse!) du har pusset bort emaljen på tennene dine og skadet dem på den måten. Man er spesielt utsatt dersom man pusser tennene rett etter måltidet uten å skylle munnen godt med vann først.

Spiser bananer.Grønnsaker spiser jeg.

 

Tenker også at tannlegen min hadde sagt noe om jeg hadde skadet emaljen min. Jeg bleket jo tennene mine også. Fargen på tennene mine er innenfor normalen, og dem hadde ikke vært det om emaljen var skadet/vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror problemet er at du pusser tennene dine mange dager for dagen. Jeg pusset tenner etter hvert måltid i mange år og trodde jeg var flink da. Men har slurvet ekstremt de siste 2 årene pga depresjon. Har pusset tenner én gang for dagen, ikke brukt tråd eller skylling. Første gang på 10 år jeg ikke har hatt hull ved årlige kontroller, ironisk nok. Man bør sikkert pusse to ganger per dag ideellt sett, men overdreven pussing tror jeg bare skader tennene.

 

Anonymkode: c5c55...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fortalt tannlegen om ditt regime i forhold til pussing av tennene? Man kan skade tenner og tannkjøtt både ved å pusse for hardt og evnt for lenge. 

Anonymkode: 8d72b...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fortalt tannlegen om ditt regime i forhold til pussing av tennene? Man kan skade tenner og tannkjøtt både ved å pusse for hardt og evnt for lenge. 

Anonymkode: 8d72b...1c5

Jepp, det har jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror problemet er at du pusser tennene dine mange dager for dagen. Jeg pusset tenner etter hvert måltid i mange år og trodde jeg var flink da. Men har slurvet ekstremt de siste 2 årene pga depresjon. Har pusset tenner én gang for dagen, ikke brukt tråd eller skylling. Første gang på 10 år jeg ikke har hatt hull ved årlige kontroller, ironisk nok. Man bør sikkert pusse to ganger per dag ideellt sett, men overdreven pussing tror jeg bare skader tennene.

 

Anonymkode: c5c55...360

Hvordan ser tennene dine ut? Fargemessig tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, NyKonto skrev:

Jepp, det har jeg. 

Og tannlegen hadde ingen innsigelser eller meninger rundt at dette kunne skade eller i høyeste grad er helt unødvendig?

Anonymkode: 8d72b...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og tannlegen hadde ingen innsigelser eller meninger rundt at dette kunne skade eller i høyeste grad er helt unødvendig?

Anonymkode: 8d72b...1c5

Sa ikke noe om det, nei. Bare at det ikke spiller noen som helste hvor lenge jeg pusser tennene så lenge jeg har en god teknikk. Informerte om at jeg har OCD da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, NyKonto skrev:

Sa ikke noe om det, nei. Bare at det ikke spiller noen som helste hvor lenge jeg pusser tennene så lenge jeg har en god teknikk. Informerte om at jeg har OCD da.

Ok, etter googling leste jeg at å pusse for lenge kan være skadelig for både tenner og tannkjøtt. Men det er vel ikke bare enkelt å begynne å pusse «normalt» med tanke på din OCD. Så da får vi håpe at det ikke skader dine tenner og tannkjøtt. Min erfaring er at påbegynnende hull alltid vokser seg større og til slutt krever behandling. Noe som i og for seg er helt logisk. At prosessen kan forsinkes ved god tannhygiene er sikkert mulig, men før eller siden må de tas. 

Anonymkode: 8d72b...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...